Förvirrad..

A

adnamA

Jag är verkligen förvirrad nu.
För jag har trott nu att min pålle har varit lite bukig, p.g.a. hans revben syns ibland (ur vissa vinklar) fast han ändå är lite rund om "underdelen" av magen, om ni förstår. Så därför har jag först och främst satsat på att öka proteinet, och höja kvoten. Och det har blivit lite bättre, tycker jag.

Men sen idag när jag rider lektion för min instruktör, så tycker hon att han har blivit alldeles för smal. Och jag kan på sätt och vis förstå henne, för revbenen syns mer när man rider, och man ser då inte heller den lilla "undermagen". Så hon tycker att jag ska byta tillbaka till Krafft Grund. Just nu står han på Krafft Groov (Nya), p.g.a. att han behövde mer protein än vad grovfodret kunde ge.

Så vad ska jag göra? Skulle det kunna vara en kombination av både bukighet och smalhet? För jag förstår inte hur det bara skulle kunna vara att han är smal, för bukmuskler borde han ju ha. Han rids ju regelbundet, och går i rätt form. Ska jag öka både MJ och SMRP? Han står just nu på en kvot på ca 7.

Förlåt om det blev lite rörigt.. Är både trött och snurrig just nu.. :smirk:
 
Sv: Förvirrad..

Är hästen för tunn, men jämn i kroppen behöver du nog öka på energin lite mer. Naturligtvis följer du efter med proteinet också, annars är du nog tillbaka där du började igen.

Kort sagt: Ge mera mat, men behåll balansen i foderstaten! :)
 
Sv: Förvirrad..

Tack.. :bow: Ska försöka med det. Hoppas det blir bätter snart.
 
Sv: Förvirrad..

Om du kan se revbenen är hästen för smal (visserligen kan det vara en smaksak, men jag tycker det).

För smal häst = den behöver mer energi.

Öka proteinet så det "hänger med" energihöjningen.
 
Sv: Förvirrad..

Om du tycker att din häst är "bukig" när du tittar på den i stallet kan du bortse från det. Titta på din häst i rörelse istället! Hästen har mycket bukmuskulatur som "drar in magen" när hästen rör sig. Du har ju själv noterat att "magen" inte syns när han rids. I vila slappnar muskulaturen av och innanför finns bla blindtarmen som föroppningsvis är full av grovfoder och tar mycket plats. Din häst är alltså inte "bukig" om den ser smal ut när den rör sig. Vad gör det om magen putar lite när den vilar? Det är helt normalt.

Om revbenen syns är din häst för smal och behöver mer energi i sin foderstat (och protein i proportion till energin).
 
Sv: Förvirrad..

Ah.. tack. Nu börjar det klarna lite! :)
Men varför har vissa hästar större mage än andra i vila?
 
Sv: Förvirrad..

Tja... Själv för jag rätt mycket pösmage när jag slöar i soffan. En ruggigt vältränad person har rutor på magen även då.
 
Sv: Förvirrad..

en häst ska ju vara så i hullet att revbenen ska kännas när man strycker den över dem. men de ska ju absolut inte synas vad jag vet då är den riktigt smal/mager men skit i om den är lite "bukig" det blir dom kanske om de varit feta innan har din det?. skinnet har kanske inte dragit ihop sig.
 
Sv: Förvirrad..

Av vilken anledning ville hon att du skulle byta från Groove till Grund ? Grooven har ju: 10 i MJ samt 125 i Smb.rp, Grunden 11 i Mj och 80 i Smb.rp...Energimässigt är det ju nada skillnad mellan dessa, proteinmässigt vinner ju Grooven. :confused: Om nu du tycker hästen blivit bättre i sitt hull än förut så varför överge ett vinnande koncept ?
 
Sv: Förvirrad..

att din häst kanske inte e så fet och varför grubbla på det? om man ser revbenen så behöver du ju inte banta den kör vidare på den foderstat du har och om det behövs och den blir magare så kan man ju tänka på det då. har du ett sånt viktimåttband? köp det så kan du va säker.
 
Sv: Förvirrad..

hej,du ska absolut fortsätta med groov,mitt ena halvblod var svår att få i hull så jag bytte från grund till groov och han blev jättefin,sen dess ger jag groov till honom.Mvh Maria
 
Sv: Förvirrad..

Nä, jag förstod inte riktigt det heller.. Hon har nog inte full koll.. :smirk: Ska iaf fortsätta med Grooven, annars blir det ju skitsvårt att få så mkt protein som man vill ha.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 534
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 958
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 493
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp