Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Ullgard

Trådstartare
Hej!

Håller på och bygger en del av vår lada till ett litet stall och söker inspiration :)

Jag skulle tycka att det va kul om ni ville dela med er av hur ni förvarar saker i stallet, tex alla ryktsaker och annat man oftast har någonstans i stallgången.
Oftast tycker jag man ser borstar och grejer nerknölade i hinkar som helt enkelt står på golvet men det vore skoj om någon hade några snyggare och mer praktiska lösningar??

Ni får jättegärna posta bilder på era stall och rent allmänt skryta om hur ni har inrett det ;)

Få se era fina stall-lösningar! :love:
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Till bostar och annat smått har jag en boxgradin med fickor som hänger på boxen. Mkt praktiskt.. Det andra har jag i skåp med hyllor och lådor.:)
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag tar alltid in alla grejer i sadelkammaren. Lika bra att vara noga så blir det inte stökigare och stökigare!
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Ah, det kan jag tänka mig funkar skitbra, eftersom det är en "mjuk" förvaring på väggen så är ju risken minimal för skador!
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag tar alltid in alla grejer i sadelkammaren. Lika bra att vara noga så blir det inte stökigare och stökigare!

Det är ju det allra bästa kanske ;)

Vi kommer bara vara två personer och två hästar så det borde väl inte bli speciellt stökigt i stallet, tror jag inte :D
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag skulle aldrig ha förvaring i stallgången, det är som gjort för att det ska bli rörigt och skitigt och alltid upplagt för att kunna göra illa sig på.

Jag föredrar rejäla garderober med bra inredning.
Själv föredrar jag en blandning mellan fasta hyllplan och och utdragbara hyllplan/korgar.
Jag har genomskinliga backar med lock i olika storlekar där jag sorterar mina saker.
Tex en stor låda med sårvårdsprylar, en med olika sprayer, en för hovvård, en för bett, en för allehanda småsaker osv.
Självklart är alla lådor även uppmärkta med vad de innehåller för att enkelt hitta utan att behöva rota överallt.
Ordning och reda, man hittar det man behöver och det håller sig rent och fräscht.
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Förutom skaderisken så finns ju även risken för stöld. Vi hade tidigare en hylla med våra ryktlådor samt lite flugmedel och liknande. Men efter att någon varit in och tagit borstar, ett par easy boots, flugmedel och salvor, så har vi allt inlåst i sadelkammaren.

Skåp med jalusidörr tycker jag fungerar jättebra som förvaring i stall/sadelkammare. Jämfört med slagdörr så tar jalusierna ingen plats när de är öppna och när det är stängt ser det rent och prydligt ut, och prylarna förvaras dammfritt.

Små täcken och schabrak kan man hänga upp gå galgar och hänga in i en garderob. Byxgalgar med "nypor" till schabraken, och täcken viks på längden och hängs upp på en vanlig galge. Det kanske går bra med stora täcken också, men det har jag inte provat.
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

De där skoskåpen i plast som de hade innan på Ikea var perfekta att skruva upp på väggen i sadelkammaren. Höga nog att ha enlitersflaskor med tex liniment i, rymliga nog för att ha i ett gäng borstar etc.
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

jag har alla borstar, skydd, flaskor osv i en hylla i sadelkammaren. det enda jag har i stallgången är täcken som används och skyffeln (om hästen skitigt :p). har man för mycket i stallgången blir det lätt stökigt.
jag har en minimal sadelkammare, eller rättare sagt sadel/ foderkammare på 2*3kvm. där har jag allt läder, hjälmar, borstar och sånt som behöver värme. sen har jag täcken, schabrak, lindor, paddar osv i vedboden.

jag har stränga regler om att inget ska vara på golvet, varken i sadelkammaren eller i stallgången. och att allt ska rengöras och läggas tillbaka på sin plats efter användning.

stallet ska vara lättstädat annars blir det inte städat alls :p.
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Nu har jag inget eget stall så någon inredning att tala om som är min egen har jag inte dock så måste jag säga att jag hittat dom ultimata fodertunnorna nämligen "samla" från det stora möbelvaruhuset på I. Liknande modeller har jag även sätt i större matvaruaffärer. Dom är stapelbara på varandra men man kan fortfarande komma åt innehållet i den som står under och hålet är precis brett nog för en enliters foderskopa. Sparar enormt mycket utrymme och finns i olika storlekar.
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Har de inte kvar dem där?

Kl

Genomskinliga plastlådor som man kan knäppa igen (så inte inehållet ramlar ut) är praktiska.
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag skall komplettera med ikeas rullbord, så nytt att det inte finns i butiken än.
Bara att rulla ut från sadelkammaren med boots, borstar , krats, flugspray mm
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag har två bra förvaringstips! Iaf saker jag är väldigt glad för!

snoggurhemma.jpg

Till höger i bild skoskåp Trones från IKEA! Super till allt möjligt. Jag har en för boots, en för benlindor, en för salvor/sprayer. Sånt man vill ha nära i gången!
Sen kanske inte jag är bäst på att hålla stallgången fri från grejer, men äh, mina hästar står still där man ställer dom så det är aldrig några problem.

Andra tipset är byxhängare till Ikeas Pax garderob. Perfekt att ha schabraken på! Jag har inte takhöjden där jag har förvaring så jag har specialbyggt min egen schabrakhängare utifrån Ivar trästomme och Komplement byxhängare, 36platser har den!
wpid-dsc_1843.jpg


Som foderbord använder jag oxå Ikea!
wpid-dsc_0202.jpg

Både hylla till vänster, "tvättkorgarna"=fodertunnor och den bruna hyllan till höger är Ikea. Foderlådorna är toppen! Mössen kommer inte in, ovansidan är bra avlastningsyta och det är snabbt o smidigt med luckan. Den bruna hyllan är toppen då den även är i perfekt arbetshöjd för att blanda mat, skära äpplen o sånt! Min foderhörna är toppen tycker jag!
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jättefina förvaringar du har! Särskilt shabraken.

Men sadeln ser ut att hänga utanför boxen? Du är inte rädd att någon häst får för sig att gnaga på den?
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Vilka supersmarta lösningar du hade! Härlig inspiration man fick! :laugh:

Har tyvärr ingenting eget att bidra med, men jag suger åt mig av alla era bra grejer! :D
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag hittar inte fodertunnorna (tvättbackarna) på Ikeas hemsida? Kommer du ihåg vad de hette eller om det var längesedan? Kanske de har utgått :confused:
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag har för mig om att de heter "Sortera" :) Jag kollade precis på hemsidan och de finns kvar i sortimentet.
 
Sv: Förvaring i stallet? Inredning, inspiration!

Jag har också allt i sadelkammaren förutom en liten hylla i ett hörn i min lilla stallgång där alla smörjor och sprayer står :)
 
En tjej jag red hos blandade lite "aloe heat lotion" i en spruta med vatten som hon sprutade på hästen innan ridning så att flugor håller sig borta. Hon hade även någon salva, jag tror det var hov salvan men är inte säker, hon tog iallafall lite och strök från pannan och ner, och lite på halsen. Detta fungerade väldigt bra! Hon använde det varje gång man skulle ut och rida.
 
Har inget eget stall men tycker stallet jag står i har lyckats otroligt bra för att vara ett mindre stall.
Lösningen för mycket är garderober/skåp där man "gömmer" allt bakom och absolut ingen onödig förvaring eller prylar framme.
I stallet ska det finnas typ täcken på boxarna, grimma, grimskaft thats it.

Resterande står i sitt utrymme:
Foderrum, där står allt snyggt och prydligt med lastpall+hylla per hyresgäst, samt varsitt fack i en trälåda som går längs m väggen (tex fodersäckar, hönät, grep osv)
Täckesskåp i stallet med varsitt fack m skjutdörr. Täcken som används dagligen på/vid boxen och sen har vi ett maxantal som får vara framme..resten ska i skåpet
Loftet - övrig förvaring i varsin garderob
Färdiga kraftfoderhinkar ställs i torkrummet på ett hyllplan
Inga höpåsar i stallgången, vi lägger in kvällsmålet direkt.
Varsitt sadelskåp i sadelkammare (sadel, träns, schabrak, borstar osv osv)
Varsitt klädskåp i omklädningsrum

Skulle jag ha eget skulle samma princip råda, inget onödigt i stallet och resterande in i skåp med skjutdörrar eller garderob..Rent och snyggt men samtidigt kan det tillåtas lite "oordning" där bakom..Framförallt om man har inhyrda är det nog viktigt att man begränsar och tilldelar alla samma utrymme, annars hamnar saker väldigt lätt helt utspritt överallt. Hade aldrig velat ha en helt öppen sadelkammare faktiskt..usch så stökigt det måste bli och alla färgblandningar..nä det vill jag inte se :o..Då får hellre allt vara gömt bakom matchat och snyggt! Tex en lång länga med skåp och kanske någon bänk eller så
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 201
Senast: Ajda
·
Gnägg Jag tycker att stallet utöver funktionella lösningar gärna får ha lite detaljer som är enbart snygga också. Hästlivet är ju ganska grovt...
Svar
5
· Visningar
3 406
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 452
Senast: ameo
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 190
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp