fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Om mamman är orolig för faderns alkoholvanor tycker inte jag att det är någon stor uppoffring att för modernstrygghet och därmed barnets välbefinnande göra "uppoffringen" att inte dricka alkohol under EN sommar.

Är det SÅ viktigt att dricka alkohol?
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag tycker det låter som en helt vanlig reaktion. Många säger ju att dom vill dricka vin i en pressad situation..för vin har en avslappnad effekt. Men bara för man säger en sak så betyder det väl inte automatiskt att man gör det och inte heller att man har ett beroende ?

Alla är vi olika såklart, men för mig är det ingen vanlig eller normal reaktion i en pressad situation. Ingen jag känner (mig veterligen i alla fall) tar till vin/alkohol under stress, eller tänker ens tanken.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Som mamma förstår jag dej, det skär i hjärtat kan jag tro:cry:

Vad är det som gör att hon vill flytta?
Det måste du reda ut först och främst.

Om hon flyttar, är det då tillbaka till sina gamla kompisar och skola? eller har jag fattat fel?

Hon är i en ålder då beslut börjar bli något hon kan påverka, även om hon inte kan se hela bilden av sitt handlande.

Hennes pappa kan inte bestämma att hon inte får åka till dej, isåfall måste han ha domstols beslut på det, och ha enskild vårdnad.

Jag tror att det kan vara så att hon vill vara hos sin pappa när hon är där och vara hos dig när hon är hos dej, att hon inte kan säga själv än, att här vill jag bo pga detta och det här.

Tänk på att det är hennes bästa som ska komma i första hand, inte vad du eller pappan vill, och vad som är bäst för er.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

jag har inte läst alla svar men at neka barnet att bo hos sin far av rent egoistiska skäl är fel enligt mig.

Hon får ju tom två syskon då hon flyttar dit, måste vara jättemysigt?

Hon kan väl prova bo på sommaren under 10 v skollov?
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Kan man inte låta bli En öl, eller byta ut den mot en alkoholfri öl över EN sommar. Då HAR man problem enligt mig.

Man kanske vill unna sig en öl, tro mig jag är ett stor fan av en kall öl en varm sommardag, men om det handlar om sitt barn känns det inte som en stor uppoffring, Cola är också gott.

Jag förstår bara inte vitsen med att inte tar en folköl till maten liksom. Hur många som har barn gör inte det?
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Ja så du menar att jag ska flytta till baka dit?
Det måsste ju kunna lösas en då tycker jag
jag har vänner som är skilda på långt håll som fungerar och löst det med varandra .
Men du har ju ryckt upp din dotter från sina rötter och sen blir du förvånad när hon vill bo hos sin pappa där hon är uppväxt..
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Barnets välbefinnande påverkas knappast av en normal alkoholkonsumtion. Är det alltså för sitt ex skull han ska bli nykterist? Låter det inte ganska orimligt?
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag funderade i samma banor. Är det platsen de bott på dottern vill tillbaka till eller är det pappan? Så som TS beskriver pappans och dotterns relation så tror jag att det är platsen och vännerna hon vill tillbaka till.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Så att inte dricka på tre månader = bli nykterist ?

Barnets välbefinnande påverkas i min mening mycket om det har en mor som är orolig över en eventuellt alkoholiserad fader som barnet dessutom skall bo hos. Dvs - genom att lugna modern, med en i mitt tycke väldigt liten uppoffring besparas barnet antagligen ifrån oroligheter ifrån modern, som i mitt tycke skulle vara väldigt stressande för ett ungtbarn, precis på väg in i vuxen världen.

Utöver detta har vi påståendet att fadern skulle vara beroende som ej är bekräftat, och om så är och han faktist inte klarar av att låta bli att dricka på 3 månader är det i mitt tycke högst opassande att barnet i fråga bor kvar.

Jag ställer åter frågan, tycker DU att det är SÅ viktigt att dricka alkohol?

såvida du inte behagar besvara de frågor jag ställer till dig och inte heller kan komma med ett mer precis och konstruktiv svar på de svar jag gett lär denna dialog ge väldigt lite.

Dock är jag inte helt säker på huruvida du enbart propsar för att det i ditt tycke är viktigt att dricka alkohol eller om du verkligen begrundar frågan som diskuterades i denna tråd. En fråga snarare än ett påstående.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Utöver detta har vi påståendet att fadern skulle vara beroende som ej är bekräftat,

Om fadern verkligen har alkoholproblem av sådan art att han inte kan fungera som förälder, finns det all anledning att ta upp frågan om vårdnaden.

Men om han dricker på en rimlig nivå som inte äventyrar dotterns säkerhet, hälsa och utveckling, så är det helt orimligt att mamman, hans ex, ska "förbjuda" honom att dricka en öl när han grillar på sommaren. De är skilda, vilket betyder att de lever varsina liv.

Börjar de styra varandra i varandras frånvaro, kan det sluta varsomhelst. Så kan man inte ha det.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Min dotters pappa har sakt att flyttar hon dit så släpper han inte henne sen,

Man får väl bestämma själv från tolv års ålder, så det där behöver du nog inte vara så rädd för. Så om hon får det jobbigt för att han dricker för mycket eller grälar med sin sambo, så har hon faktiskt all rätt i världen att flytta tillbaka till dig om hon vill. Om det blir så att hon flyttar så får du se till att hon vet att det bara behövs ett telefonsamtal för att få komma tillbaka.

Å andra sidan så tror jag att du gär bäst i att inte ta flyttplanerna på allt för blodigt allvar förrän hon har varit hemma från sportlovet åtminstone någon vecka. Det kan mycket väl vara så att hon bara experimenterar med tanken, och testar sina relationer till dig och pappan genom att prata om sina planer med er. Plus att det då är lite "smekmånad" i att vara tillbaka på gamla stället och för en vecka kanske få vara i centrum för både pappans och de gamla kompisarnas uppmärksamhet.

Att flytta mitt i terminen är knappast aktuellt, och det borde hon också förstå, så ni har gott om tid att resonera igenom detta. Ameo skrev bra tips längre upp.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Saken är också att pappan dricker mkt på sommrarna och hälgerna och då brukar han och sambon bråka.

Det e ju det där med alkohålen med som jag inte vill och vet att hon mår dåligt,det va hon som ringde förra sommaren och gallskrek mm så jag va tvungen och hämta henne absolut inget besvär för mig och hämta henne.
'

Om det ligger till på detta viset så anser jag att miljön är olämplig och mycket skadlig för ett barn att vara i. För min del handlar då huvudfrågan bara om att fjärma barnet från en missbrukande förälder. För mig är det glasklart: Barn ska inte växa upp med missbrukande föräldrar. Jag är själv ett sådant barn och jag har jobbat med sådana barn. De tysta och skötsamma får lika mycket skador som de utagerande. När barn tar bladet från munnen har det oftast gått långt.

Frågan om vem som vill vad, som är "svårare" att nysta i kan man lämna därhän om det verkligen handlar om ett alkoholproblem (så jag lämnar den frågan så länge).
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Det där tyckte jag var onödigt skrivet.

det tycker inte jag. Varför skulle man vara en sämre förälder för att man inte är duktig på matte när man själv inte ens kan stava dom enklaste orden rätt? vem säger att matte är viktigare än det svenska språket?
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Varför skulle det bara gälla tre månader? Om dottern ska flytta dit gäller det väl hela tiden? Och vi diskuterar alltså normalt alkoholnyttjande, inte missbruk. Du har argumentet att lugna mamman, hans ex ska alltså styra hans liv? Vad är nästa steg? Han kör bil kass alltså ska han cykla för att hon inte ska vara orolig? Hans jobb är farligt, byt jobb så hon slipper oroa sig? Ser du inte det orimliga i ditt resonemang? De är vuxna människor som har vars ett liv.



Jag tycker att det är viktigt att var och en bestämmer om sitt liv och tar sina egna val, oavsett om det gäller alkohol eller annat.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag håller med. Det var faktiskt TS som tog upp exets brist på kunskap för att kunna hjälpa till med läxorna. Ska man själv framstå som ett bättre val får man nog använda stavningskoll.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

jag ser fortfarande att du inte besvärar dig att besvara de frågor jag ställer dig. Vilket jag inte anser är något ovidkommande i ett vuxet resonemang. men tydligen har vi skilda åsikter kring vad just ett sådant är. Vill du, kan jag utveckla mig ytterligare och förklara mina tankegånger kring ämnet dock vill jag ha ett om ej annat simpelt svar på de frågor jag ställer, dialog/monolog tycks mig annars ganska suddigt.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Så att inte dricka på tre månader = bli nykterist ? Nej det tycker jag inte

Barnets välbefinnande påverkas i min mening mycket om det har en mor som är orolig över en eventuellt alkoholiserad fader som barnet dessutom skall bo hos. Dvs - genom att lugna modern, med en i mitt tycke väldigt liten uppoffring besparas barnet antagligen ifrån oroligheter ifrån modern, som i mitt tycke skulle vara väldigt stressande för ett ungtbarn, precis på väg in i vuxen världen. Detta är dock inte ett rimligt krav från ett ex. Har han alkoholproblem lär det inte lösas av ultimatum från ex:et har han inte det så är det totalat orimligt att ens fd ska styra och ställa med vad man gör hemma. Ska han i sin tur kunna kräva att exempelvis fd:n slutar med sånt han tycker är "farligt" eller "olämpligt" det kan finnas en lång lista på krav mot varandra då

Utöver detta har vi påståendet att fadern skulle vara beroende som ej är bekräftat, och om så är och han faktist inte klarar av att låta bli att dricka på 3 månader är det i mitt tycke högst opassande att barnet i fråga bor kvar. detta vet vi inte och om så vore fallet skulle jag finna det högst tveksamt att flickan VILL bo där, när man är 12 år fattar man sådant och TRO mig av egen erfarenhet man väljer INTE att bo där frivilligt.

.


Nu är jag inte Snuffsan men de krav du ställer mellan två fd som UPPENBARLIGEN inte är sams lär inte hjälpa till i denna situation.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Så att inte dricka på tre månader = bli nykterist ?

Jag ställde följdfrågan:
Varför skulle det bara gälla tre månader? Om dottern ska flytta dit gäller det väl hela tiden?
eftersom jag inte förstår varför du frågar om 3 månader. Det borde väl i så fall vara alltid och en som aldrig dricker alkohol är en nykterist.

Jag ställer åter frågan, tycker DU att det är SÅ viktigt att dricka alkohol?

Och jag svarade:
Jag tycker att det är viktigt att var och en bestämmer om sitt liv och tar sina egna val, oavsett om det gäller alkohol eller annat.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Så du menar att han inte ska få ta en kall öl då dom grillar på sommaren för att det bor en 12-13 åring i huset? :confused:

jo självklart skulle han kunna få ta några öl på sommaren mm om man beter sig som folk,Men att köra runt med sin sån i fyllan på moppe i samhället det köper inte jag,Tur att det i va min dotter i alla fall.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Det låter inte som en vanlig reaktion i mina ögon. Det är inte så att du också har problem med alkoholen?

Nej jag har inte problem med alkoholen,har inte drukitt på 5år,jag skrev bara tanken men sedana tt det blev kran vatten
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 464
Senast: Killaloe
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 539
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp