fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

J

jojjogalopp

Jag har en dotter på 12år helt underbar,vi gör massa saker tillsammans,hon har hafft det jobbigt ang våran flytt och nya skolan som ej fungerade så bra men går relatift bra nu.
Min dotters pappa bor i uppland och min dotter åker ner på loven till han och det fungerar välldigt bra nu,
För har hon hafft svårt för sin pappa vågar inte tala om eller visa känslor hon kan ringa på kvällen och gråta för någott hon inte vågar säja till han så jag får ringa upp han direkt och så blir han arg på mig.
Hon har alltid mamma längtan mm
nu är hon hos sin pappa dem har sportlov nu,i dag när jag pratade med henne så sa hon,att hon skulle vilja prova på att bo där hos sin pappa och nya familj,självklart bröt jag i hop det va som och få en smäll på käften.
Det går inte prova på tycker jag först ska hon byta skola i gen och vem ska hjälpa henne med läxor hon behöver mkt hjälp ja inte pappan för han kan knappt 2+2,mm pappans sambo är oki men har två egna barn plus jobb.Sen är det bara så låter jag dottern flytta på prov så släpper inte pappan henne om hon vill tillbaka jag känner han ordentligt han bara pratar och lovar.
Vad ska jag göra jag skriver nu bara rakt ut ur hjärtat karnse e lite hoppigt mm men jag måste få skriva av mig jag känner mig bara för gråta hela tiden hop brytande,pratade med min sambo ang detta han sa,ja men låt henne göra det om hon vill livet går väl vidare,det lät som det kvittade< fasst han han har bott med henne i 9år,
min dotter kommer hem nu på fredag HOPPAS jag men tror det ,det e bara jag som är negativ nu.
hur ska jag prata och säja till henne jag vet inte jag är helt målös.
Hoppas någon kan svara eller skriva till mig och ge mig förslag om någott,jag måsste nu gå och ta in mina 4benta havremoppar:cry:
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag förstår att det måste kännas som ett slag i magen.

Vad säger pappan om att hon vill flytta? Vill han det? Om han vill det måste han ju inse vidden av det. Dottern också. Ny skola, nya vänner. Det blir inte som förr.

Vill pappan inte det måste han ju tala om det för din dotter.

Försök lägg fram det positivt att hon trivs där, och att hon kanske kan få åka dit ännu mer i framtiden?

Är det du som har vårdnaden om henne?
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Att pappan knappt kan 2+2 tror jag inte är några problem med de stavfel du har skrivit i inlägget ;)

Min sambo fick inte bo hos sin pappa fast han ville det, och det mår han fortfarande dåligt av och hade jätte svårt att prata om när vi precis blivit tillsammans.
Hans största mardröm är att våran son kommer få det likadant.


Pappan är ju precis lika mkt förälder som du, jag tycker du ska ge det en chans. Hon är ändå 12 år och vad jag minns så "kunde jag tänka" och förstå mycket då.
Hon kommer ju inte sluta älska dig lika mycket för hon bor hos pappan.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag tycker du ska be din dotter sätta sig ner och skriva ner för- och nackdels listor med att bo kvar hos dig respektive flytta till pappa. Få henne att formulera i ord varför hon skulle vilja flytta.
Byta skola och byta kompisar är en sak som kan vara både positivt och negativt beroende på hur det normalt fungerar för henne.

Be henne komma hem till helgen så får ni prata om saken, förnuftigt, hon ska nog inte bara stanna kvar hos pappan nu. OM inte annats så lär ju skolor behäva lite framförhållning om hon ska byta = ett argument som hon borde förstå om det framförs lugnt och städat.

Håll dörren öppen för henne att få igenom sin vilja - OM hennes pappa också är med på saken vill säja - det är nog din bästa möjlighet att kunna kommunicera med henne, skulle jag gissa.
Och kanske ni kan diskutera er fram till en lösning där hon funderar på saken under våren för att sen göra ett flyttförsök till sommaren, när hon kan börja med att bo där en längre sammanhängande period. OM hon då fortfarande vill flytta dit...

Jag själv hade korta perioder när jag fick för mig att jag ville bo hos min pappa i stället för hos mamma. Det var nog mest bara för att pappa inte satte samma gränser och hade mer pengar jag kunde tigga till mig. Jag hade nog aldrig stått ut med att bo hos honom om sanningen ska fram.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Min dotters pappa har sakt att flyttar hon dit så släpper han inte henne sen,flyttat e flyttat,det e ju det som skrämmer mig,
Jag frågade min dotter varför hon ville flytta men då sa hon bara vet inte,
Så här sa hon förra året med äfter sommar lovet när hon hadde varitt hos han.
han hadde lovat henne en ponny det kan ju vara lockande.
Hon säjer att hon trivs här men saknar pappa och det förstår jag,det är inte lätt för barn att leva med föreldrar på olika håll.
Saken är också att pappan dricker mkt på sommrarna och hälgerna och då brukar han och sambon bråka.
vi har 40mils avstånd till varandra och det går direkt bussar till uppsala och hon vill åka den men hon e ju bara 12år det karnse e jag som är löjlig.gud vilken jobbig kväll har fått värdens huvudvärk.känner för och ta några glas vin men det löser ju inga problem så kran vatten blev det.:confused:
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag skulle inte släppa iväg min unge 40 mil om pappan har problem med alkoholen! Inte ens över en helg.


Menar han att väljer hon att flytta så får hon inte komma hem till dig på loven som hon gjort hos honom?
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Det där är ju inte lätt.

Han kan ju inte ta henne från dig, så nedrigt av honom trycka på en så öm punkt hos dig. Men jag förstår hur han resonerar, han kommer aldrig gå med på att hon flyttar tillbaka. Dock kan han ju inte bestämma om hon trivs eller inte, trivs hon inte finns ju du alltid kvar.

Kan ni inte försöka komma överens om att låta det gå fram till sommaren, och sedan låta henne bo hos honom över sommaren, om hon nu fortfarande vill det då? Om pappan inte vill det p.g.a sitt supande kanske du bör förklara för din dotter att det inte kommer fungera att bo där, han kan ju inte bara vara pappa när han själv vill.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag skulle inte släppa iväg min unge 40 mil om pappan har problem med alkoholen! Inte ens över en helg.


Menar han att väljer hon att flytta så får hon inte komma hem till dig på loven som hon gjort hos honom?

Han menar flyttar hon till han så e det stopp vi kan träffas på sommarloven menar han på,
Det e ju det där med alkohålen med som jag inte vill och vet att hon mår dåligt,det va hon som ringde förra sommaren och gallskrek mm så jag va tvungen och hämta henne absolut inget besvär för mig och hämta henne.
Sen är det ju så här att dem har en grå vardag dem med,jobb flera anndra barn han håller på med sina rallybilar 90%av sin lediga tid.dem lämnar sina barn ensamma mkt .
När jag fick veta att han hadde lämnat barnen ensamma när min dotter ringde hem så ringde jag upp han direkt och sa att jag åker hem dig och hämtar henne sen får du komma hem och ta hand om dina andra två barn,:confused:
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Det där är ju inte lätt.

Han kan ju inte ta henne från dig, så nedrigt av honom trycka på en så öm punkt hos dig. Men jag förstår hur han resonerar, han kommer aldrig gå med på att hon flyttar tillbaka. Dock kan han ju inte bestämma om hon trivs eller inte, trivs hon inte finns ju du alltid kvar.

Kan ni inte försöka komma överens om att låta det gå fram till sommaren, och sedan låta henne bo hos honom över sommaren, om hon nu fortfarande vill det då? Om pappan inte vill det p.g.a sitt supande kanske du bör förklara för din dotter att det inte kommer fungera att bo där, han kan ju inte bara vara pappa när han själv vill.

jag ska ta och prata med min dotter på lördag hon kommer hem då,jag fick ett sms av henne nu.Gud vad jag känner mig liten ,jag trodde inte att man kunde bli så här liten i gen känslomäsigt
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Att sambon har fler barn och att de lämnas ensamma tycker inte jag är något problem, när jag var 12 cyklade jag själv till stallet direkt efter skolan (buss på vintern) och kom hem vid 18-19 tiden. Inte heller att de jobbar, de gör väl i princip alla föräldrar nästan idag (tyvärr).


Där emot alkoholen är ju ett större problem, men jag tycker Ni får ge honom en chans över sommaren. Minsta droppe och dottern kommer hem till dig igen och kommer inte på besök först han är nykter.

Min sambos mormor är alkoholist, men hon är i alla fall alltid nykter när hon är med sina barnbarn. Då ställs flaskorna långt in i skåpen bakom lås och bom.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Allmän reflektion:

Det borde vara förbjudet för föräldrar som separerar att inte bo på samma ort så barnen kan ha kvar sin kontinuitet runt omkring sig, såsom skolor, kompisar och träning eller vad det kan vara.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Allmän reflektion:

Det borde vara förbjudet för föräldrar som separerar att inte bo på samma ort så barnen kan ha kvar sin kontinuitet runt omkring sig, såsom skolor, kompisar och träning eller vad det kan vara.
Ja så du menar att jag ska flytta till baka dit?
Det måsste ju kunna lösas en då tycker jag
jag har vänner som är skilda på långt håll som fungerar och löst det med varandra .
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Nu vet jag inte men om dom andra barnen är yngre, men om dottern var ensamma med dom yngre så skulle jag nog reagera.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Där emot alkoholen är ju ett större problem, men jag tycker Ni får ge honom en chans över sommaren. Minsta droppe och dottern kommer hem till dig igen och kommer inte på besök först han är nykter.

.
Så du menar att han inte ska få ta en kall öl då dom grillar på sommaren för att det bor en 12-13 åring i huset? :confused:
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Kan man inte låta bli En öl, eller byta ut den mot en alkoholfri öl över EN sommar. Då HAR man problem enligt mig.

Man kanske vill unna sig en öl, tro mig jag är ett stor fan av en kall öl en varm sommardag, men om det handlar om sitt barn känns det inte som en stor uppoffring, Cola är också gott.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Måste man vara nykterist för att man har barn? Nu pratar vi alltså inte småbarn, tjejen är 12 år.
 
Sv: fÖRTVIVLAD MAMMA (långt)

Jag tycker det låter som en helt vanlig reaktion. Många säger ju att dom vill dricka vin i en pressad situation..för vin har en avslappnad effekt. Men bara för man säger en sak så betyder det väl inte automatiskt att man gör det och inte heller att man har ett beroende ?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 464
Senast: Killaloe
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 539
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp