Förtjockad slemhinna

malumbub

Trådstartare
Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla.

Jag var på gyn (fr o m nu kallad Gun) genom en remiss från en annan läkare, då jag önskade hjälp med mina cykler/blödningar. Jag ville ha hjälp med ägglossning, men Gun ville snarare ge mig p-piller. Jag vet av erfarenhet att jag mår mycket bättre när jag har ägglossning än när jag stoppar den med hormoner, så där var vi inte riktigt överens. Gun gjorde en ul och hade, som (nästan) alla andra, svårt att se ena äggstocken. Den andra såg bra ut, för en gångs skull utan mina typiska PCOS-pärlband. Slemhinnan i livmodern tyckte hon var för tjock och spolade med koksaltlösning, för att utesluta polyp. För säkerhets skull tog hon ett prov, men det var inget brådskande och antagligen inget att bry sig om, enligt henne.

Några veckor senare ringde hon och ville ha in mig på kontroller inför op direkt. Provsvaren tydde på polypös slemhinna, så de behövde undersöka detta med kamera. Om de skulle hitta en polyp, skulle de ta bort den, men ingen skrapning, eftersom det finns en graviditetsönskan. Jag åkte in dagen efter och blev kollad (blodtryck m m) och klarmarkerad.

Sen tog det några veckor innan jag fick en op-tid. Kirurgen talade emot det Gun sagt och sa att skrapning absolut var aktuellt, för det påverkade inte fertilitet negativt. När jag vaknade upp efter op fick jag veta att de inte hittat nån polyp och att de utfört en skrapning u.a. Flera prover skickades, svar om 4-6 veckor. Kirurgen hade sett att min livmoder påbörjat mensen (men jag hade ingen blödning just då). Efter op blödde jag, men mycket mindre än jag föreställt mig.

I veckan kom svaret. Slemhinnan var förtjockad. Fler undersökningar och prover behövs samt behandling med Provera i 3-6 månader. Kirurgen vill inte att jag ska vara orolig, men risken finns att de måste ta bort livmodern.

Jag har PCOS och Gun har erkänt att det låter som att jag har endometrios (men hon vill inte sätta diagnosen). Jag har sökt hjälp för mina besvär i mer än halva mitt liv, både regionalt och privat. Jag hade lätta cellförändringar för nästan 20 år sedan, alla andra prover har varit bra. Jag har tidigare alltid fått höra att jag har en jättefin slemhinna.

Så nu sitter jag här och väntar igen. Mensen började för några dagar sedan och för en gångs skull är jag positiv till min mens. Blöd ut allt, bort med det. Jag ska in till Gun om några veckor igen, för vidare utredning. Och sen blir det en lång höst. Jag mådde sämre än skit förra gången jag åt Provera, så jag ser verkligen inte fram emot detta. Att få höra hur andra haft det kan nog hjälpa till att lyfta blicken lite.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 975
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp