första ordet??

M

milles mamma

vad var det första ordet erat barn sa?? min son sa mamma,när han var ca 5-6mån.
 
Sv: första ordet??

Mamma såklart. O det var för en vecka sen. Han är 8 månader o är på g att säga pappa också.
 
Sv: första ordet??

Mitt första ord enligt mamma var "far ända in i baljan" :rofl:
 
Sv: första ordet??

Min sons första ord var GLASS !
Han kröp fram till frysen och sa "slass"

Andra ordet var pappa
 
Sv: första ordet??

Man får ju skilja på ord och ljud.
Mina barn sa som de flesta mamma och pappa-liknande ord rätt tidigt utan att mena just mamma och pappa.
Båda var runt 13 månader när de medvetet sa just mamma och pappa.
Äldsta barnet kunde säga mamma, pappa, kisse, vovve och titta när han var 13 månader.
Yngsta är nu 16 månader och han kan säga mamma, pappa och tutte :D Storebror får heta Baba (han heter Bastian)
 
Sv: första ordet??

Man får ju skilja på ord och ljud.
Mina barn sa som de flesta mamma och pappa-liknande ord rätt tidigt utan att mena just mamma och pappa.
Båda var runt 13 månader när de medvetet sa just mamma och pappa.
Äldsta barnet kunde säga mamma, pappa, kisse, vovve och titta när han var 13 månader.
Yngsta är nu 16 månader och han kan säga mamma, pappa och tutte :D Storebror får heta Baba (han heter Bastian)

Nä, jag tror inte heller att så små barn säger mamma o pappa o verkligen menar det sas. Men man blir ju så glad.
 
Sv: första ordet??

Äldsta var otroligt tidig med pratet. Hon pratade helt rent när hon var 1år o tio månader. Hennes första ord sa hon när hon var 8 månader, då pekade hon på en pelargon o sa Umma!

Mellansonen kommer jag inte ihåg, det är bara 1 år o tio månader mellan dem och det var så himla mycket att ha två småttingar så han är lite i glömska, till min stora sorg.

Lilleman är sladdis, hans första medvetna ord var knaaknee. Bondson som han är så betyder det traktor förstås!

//millus
 
Sv: första ordet??

vad var det första ordet erat barn sa?? min son sa mamma,när han var ca 5-6mån.

Om jag bortser från allt mamamamamam-ande och papapapap-ande så var sonens första ord "titta". Dottern har alltid "pratat" väldigt mycket men inte med riktiga ord. Det jag minns extra tydligt med henne var när jag räckte henne något och hon sa "tack".

Det var väldigt stort kommer jag ihåg. Det kändes mer värt att ha fått igång en kommunikation än att de rabblade enstaka ord. :)

Nu är de snart 1.5 år och framförallt dottern upprepar allt man säger!

/Timsetim
 
Sv: första ordet??

:) Min dotters första ord va HÄST(häss), vilket inte e så konstigt. Hon har varit me i stallet sen hon va nyfödd:rofl:
 
Sv: första ordet??

Jag misstänker att vår sons första ord blir "Harry" :angel:
Han har ju inte kommit så långt ännu precis, men vi är ju bara han och jag och min hund rätt stor del av vår vakna tid.
Blir ju mer än en gång som man säger hundens namn då, särskilt under våra barnvagnsprommenader :D

"Harry kom hiiit"
 
Senast ändrad:
Sv: första ordet??

Satt precis å tänkte samma sak=)

Novas första ord blir nog "Peppe"=)
 
Sv: första ordet??

Dotterns först ord var sådant som mamma, pappa, titta, lampa osv. Hon var dock väldigt tidig med pratet, talde rent, med ett stort ordförråd mkt tidigt. Det roligaste var dock när hon 1,5 år gammal klämde ur sig ordet humanitär, helt rent.
 
Sv: första ordet??

Min dotter sade "tittaaa" som första ord vid 8-9 månaders ålder. Sedan kom snabbt i tur och ordning "mamma", "faffaff" (=farfar), "öna" (=höna, vilket användes om allt som kunde flyga inklusive flygplan), "pappa" och "inusch" (=Linus, vår hund).
 

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 017
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 790
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp