Första hästen

Sanzoy

Trådstartare
Hej på er!
Jag är ny här och vet inte om tråden hamnade rätt, om inte får den gärna flyttas så den hamnar rätt eller tas bort.

Letat men hittar inte riktigt svar på mina frågor. Det är så att jag funderar på att skaffa min första häst. Jag har ridit på ridskola när jag var mindre, hade ett uppehåll där jag emellanåt red andras hästar lite grann och nu rider jag igen på ridskola.
Jag har blivit erbjuden en häst, en 8 årig varmblods valack. Han har gått på travet tidigare men just nu håller han på att bli inriden. Dock är jag osäker om detta kan vara en häst för mig. Jag vill mest rida ut i skogen och har inga planer på att tävla eller så. Nu undrar jag... vad ska jag tänka på om jag far och tittar på den här hästen? Är varmblod en bra första häst? Finns det något speciellt man ska tänka på när man tittar på ridtravare? Andra tips inför första hästen?

Tack på förhand!
 
Hej!
Jag köpte min första egna häst för snart 2 år sen. Jag har ridit på ridskola som liten, sen ridit sporadiskt och sen red jag på ridskola 3 dagar i veckan i ett år innan jag köpte en häst från ridskolan.
Min första tanke är att det kanske inte är så bra att ha en nyinriden häst som första häst utan satsa mer på en läromästare. Min häst är ju som sagt en gammal ridskolehäst men med tre rävar bakom varje öra :)
Jag har kämpat som tusan med honom och det har varit en utmaning. Det är en helt annan sak att ha egen häst än att gå på ridskola. Man har ingen instruktör som står i mitten och hjälper till med varje problem....
Sen vet jag inget om travhästar men jag rekommenderar att som första häst ha en stabil väl inriden häst som kan lära dig att ha häst.
Hoppas du inte tycker jag är negativ men som första häst hade jag inte valt en nyinriden travare....
Mvh Linnpan
 
Travare kan bli riktigt bra skogsmullar (vissa blir riktigt bra på banan också), det jag tror man bör tänka på när det gäller en travare som gått på travet, är om det har några tidigare skador som kan komma att påverka den senare i livet?
Sedan kan det vara svårt att hålla travarna i hullet, dvs de kan vara dyra att köpa mat till. Behöver nödvändigtsvis inte vara så, men kan vara bra att ha i åtanke.

Personligen hade jag nog avrått från just den hästen, jag tror inte man ska ha en nyligen inriden häst som första häst. Nu vet jag heller inte hur mycket du kan sen innan, men jag hade nog tagit ett säkert kort med en häst som redan är inriden.

Jag hade nog också frågat mig varför rids travaren in nu när den är 8 år? Höll den inte för travet, om så är fallet, varför?
Jag har själv varit medryttare i ett amatör-tränarens stall där vi red in hästarna när de var mellan 4-5 år, för att de skulle få varierad träning.

Ser nu att när jag höll på att författa detta svar, dök det upp ett liknande, som är inne på samma spår om nyinriden.
Om det är specifikt travare du vill ha finns det dom som är stabila att rida, som första hästar.

Som första häst, tycker jag heller inte att du ska ta första bästa häst du blir erbjuden/hittar, åk och provrid ett gäng och lita sedan på magkänslan, kanske till och med ha med dig ridlärare eller annan kunnig hästmänniska som kan titta på dig när du provrider osv. :)
 
Om du inte har någon tidigare personlig koppling till den här hästen hade jag inte rekomenderat att ta en nyss inriden travare som förstahäst. Speciellt inte när du själv inte är så erfaren när det kommer till utbildning av hästar. Ja travare kan bli fina men det krävs sjukt mycket mer jobb och kunskap för att nå samma mål som en ridavlad häst.

Sedan tycker jag personligen att det är skittrist att inte ha en mysig rund galopp, eller galopp alls när jag skogsmullar. Men det är ju jag det.
 
Tack för era jätte bra svar! Känner mig mindre förvirrad nu :)

Har funderat själv om en ny inriden häst verkligen är så bra, även om jag kommer fortsätta rida för min instruktör på ridskolan då jag kanske kommer få stalla upp den häst jag köper där.
Hästen är inte kvar på travet pga att den inte trivs där, den har aldrig varit skadad och dem rider in den för att den inte ska köras mer utan få bli skogsmulle häst.
Jag får kanske då leta vidare och se om jag hittar någon mer passande häst.
 
Ska du fortsätta träna för tränare hade jag nog definitivt inte valt en nyinriden travare, av den andledningen som redan nämnts ovan "att det krävs sjukt mycket mer jobb och kunskap för att nå samma mål som en ridavlad häst".
En nyinriden travare kommer inte riktigt förstå vad som förväntas av den när man rider på bana och kommer behöva tid att lära sig. Jag hade personligen valt en redan inriden häst som är erfaren, så det bara är att rida och ha kul utan att utbilda en häst för att kunna ha kul, vilket det blir lite med nyinridna hästar. Det är inte så att en nyinriden häst kan allt, de utbildas hela tiden.

Förresten, det som jag tycker är intressantast, vad säger din tränare? Har denne gett dig några bra råd? Tänker då personen borde veta vad du kan osv. :)
 
Jag förstår att det inte skulle vara som att rida ridskolehästarna som "kan allt", så därför har jag varit tveksam till denna häst.

Min tränare har jag inte hunnit prata ännu med om denna häst, eftersom att jag inte hunnit träffa tränaren ännu efter att jag blivit erbjuden den.
 
Jag förstår att det inte skulle vara som att rida ridskolehästarna som "kan allt", så därför har jag varit tveksam till denna häst.

Min tränare har jag inte hunnit prata ännu med om denna häst, eftersom att jag inte hunnit träffa tränaren ännu efter att jag blivit erbjuden den.
Jag tycker definitivt att du ska prata med din tränare innan du beslutar dig för något. Skulle du "missa" den här hästen, så finns det fler där ute så det är absolut inte sista chansen eller kört efter detta. :)
 
Jag förstår att det inte skulle vara som att rida ridskolehästarna som "kan allt", så därför har jag varit tveksam till denna häst.

Min tränare har jag inte hunnit prata ännu med om denna häst, eftersom att jag inte hunnit träffa tränaren ännu efter att jag blivit erbjuden den.
Jag tycker att du har helt rätt som är tveksam. Och även ridskolehästar som kan allt är inte helt enkla som första häst. Det finns 200 saker att jobba med på ridskolehästen, rida ut själv, rida själv i ridhuset, egentligen bara att leda hästen själv. Dom är ju liksom vana att gå med mulen i svansen på hästen framför....
Nu snöade jag in på egna problem lite, men ridskolehästen är inte heller en enkel kaka.
Bli inte erbjuden en häst, utan leta efter en häst som du vill ha. Det spelar ingen roll vilken häst du köper utmaningarna kommer på köpet.
Leta häst tills du känner att du hittar rätt. Ålder är ju ganska ovidkommande, och den behöver inte "kunna allt" men nyinriden känns lite osäkert.
Min egen plan är att lära mig så mycket som möjligt med min häst, och sen i framtiden hitta en häst jag kan utbilda själv, men som min tränare säger: det krävs 1000 timmar i sadeln för att lära sig rida. Uträkning på 3 år om man rider varje dag 1095 h.......
Omg.....
 
Jag tycker att du har helt rätt som är tveksam. Och även ridskolehästar som kan allt är inte helt enkla som första häst. Det finns 200 saker att jobba med på ridskolehästen, rida ut själv, rida själv i ridhuset, egentligen bara att leda hästen själv. Dom är ju liksom vana att gå med mulen i svansen på hästen framför....
Nu snöade jag in på egna problem lite, men ridskolehästen är inte heller en enkel kaka.
Bli inte erbjuden en häst, utan leta efter en häst som du vill ha. Det spelar ingen roll vilken häst du köper utmaningarna kommer på köpet.
Leta häst tills du känner att du hittar rätt. Ålder är ju ganska ovidkommande, och den behöver inte "kunna allt" men nyinriden känns lite osäkert.
Min egen plan är att lära mig så mycket som möjligt med min häst, och sen i framtiden hitta en häst jag kan utbilda själv, men som min tränare säger: det krävs 1000 timmar i sadeln för att lära sig rida. Uträkning på 3 år om man rider varje dag 1095 h.......
Omg.....

Roligt att få veta andras erfarenheter, även om den inte var en travare du har :)
Jag får jobba vidare, får leta efter en som passar.
Dina planer låter ganska liknande som mina, vill också kunna utbilda en egen i framtiden.
Ojdå... det var många timmar man behöver :eek:
 
Hej på er!
Jag är ny här och vet inte om tråden hamnade rätt, om inte får den gärna flyttas så den hamnar rätt eller tas bort.

Letat men hittar inte riktigt svar på mina frågor. Det är så att jag funderar på att skaffa min första häst. Jag har ridit på ridskola när jag var mindre, hade ett uppehåll där jag emellanåt red andras hästar lite grann och nu rider jag igen på ridskola.
Jag har blivit erbjuden en häst, en 8 årig varmblods valack. Han har gått på travet tidigare men just nu håller han på att bli inriden. Dock är jag osäker om detta kan vara en häst för mig. Jag vill mest rida ut i skogen och har inga planer på att tävla eller så. Nu undrar jag... vad ska jag tänka på om jag far och tittar på den här hästen? Är varmblod en bra första häst? Finns det något speciellt man ska tänka på när man tittar på ridtravare? Andra tips inför första hästen?

Tack på förhand!
Du verkar ju inte ha jättemkt erfarenhet om jag förstår de rätt? Få skulle jag inte köpa en knappt inriden häst, speciellt ingen travare som gått på travet.
 
En travare är mycket lätta att hantera (finns undantag så klart) men inte så lätta att rida om det inte bara är rakt fram i skogen och man inte är rädd för fart.

Första gången jag red en travare så tyckte jag att hästen drog järnet och jag inte kunde få stopp på hästen, trots att jag tyckte det gick jätte fort var km tiden lika långsam som lugn uppvärming.
Innan detta hade jag ju ändå kört travare i snabb jobb och hade egen ridhäst och ridit andras ridhästar.
 
Hej på er!
Jag är ny här och vet inte om tråden hamnade rätt, om inte får den gärna flyttas så den hamnar rätt eller tas bort.

Letat men hittar inte riktigt svar på mina frågor. Det är så att jag funderar på att skaffa min första häst. Jag har ridit på ridskola när jag var mindre, hade ett uppehåll där jag emellanåt red andras hästar lite grann och nu rider jag igen på ridskola.
Jag har blivit erbjuden en häst, en 8 årig varmblods valack. Han har gått på travet tidigare men just nu håller han på att bli inriden. Dock är jag osäker om detta kan vara en häst för mig. Jag vill mest rida ut i skogen och har inga planer på att tävla eller så. Nu undrar jag... vad ska jag tänka på om jag far och tittar på den här hästen? Är varmblod en bra första häst? Finns det något speciellt man ska tänka på när man tittar på ridtravare? Andra tips inför första hästen?

Tack på förhand!

Oavsett vad många andra säger så anser jag INTE att en travare är en bra ridhäst, särskilt inte som förstahäst. En travare är avlad för trav - inte ridning och att omskola en travare till en ridhäst kräver en mycket erfaren ryttare.
Dessutom är hästen 8 år vilket är gammalt för en travare som gått på trav så förslitningsskador och annat kommer som ett brev på posten. Så, nej inte en travare som ridhäst!
Har du inga tävlingsambitioner utan mest vill rida skogsridning tycker jag du ska köpa en övervuxen ponny t ex. Det brukar man kunna få för ett hyfsat pris.
 
Vbl travare i sig är inte mer eller mindre bra förstahästar än andra raser. Min första häst var en travare (direkt från banan) och jag kunde inte haft en bättre förstahäst. Däremot kan man ju veta följande:

Travare som inte ridits in fullständigt kan ha en obalanserad galopp. De har sämre förutsättningar för den gångarten många ggr eftersom att de avlas för att inte galoppera. Men det går att jobba ihop en väl fungerande galopp hos en travare absolut. Travare är inte en ras man köper om man vill tävla dressyr på hög nivå, det betyder inte att dom inte kan bli riktigt bra men dom har en längre väg dit många ggr.

Travare är ofta välhanterade sen tidig ålder och trevliga och väluppfostrade i sättet. Dom är ofta ganska pigga och framåt och har ett vägvinnande steg i alla gångarter. Dessutom har dom en riktigt bra grundkondition och är väldigt uthålliga. Så till långa uteritter passar dom fint, distans kanske?

Travare är ofta ganska stela och oböjliga när de kommer från banan, men det ändrar du snabbt på med stretching.

Kolla noga att hästen är fin i benen. Travare är ofta sneda, vilket i sig inte är du problem om du inte ska träna med den, men en liksidig häst håller längre. Uteritter gör hästen liksidig. När du rider, känn om hästen går att böja i båda varv, och om den kan länga och sänka huvudet i skritt och trav, dvs lång och låg. Om inte är det saker du kommer att behöva lära den och det är inte hjärnfysik men om man inte vet hur man gör kanske man vill ha en mer färdig häst.
 
Hej på er!
Jag är ny här och vet inte om tråden hamnade rätt, om inte får den gärna flyttas så den hamnar rätt eller tas bort.

Letat men hittar inte riktigt svar på mina frågor. Det är så att jag funderar på att skaffa min första häst. Jag har ridit på ridskola när jag var mindre, hade ett uppehåll där jag emellanåt red andras hästar lite grann och nu rider jag igen på ridskola.
Jag har blivit erbjuden en häst, en 8 årig varmblods valack. Han har gått på travet tidigare men just nu håller han på att bli inriden. Dock är jag osäker om detta kan vara en häst för mig. Jag vill mest rida ut i skogen och har inga planer på att tävla eller så. Nu undrar jag... vad ska jag tänka på om jag far och tittar på den här hästen? Är varmblod en bra första häst? Finns det något speciellt man ska tänka på när man tittar på ridtravare? Andra tips inför första hästen?

Tack på förhand!
En oriden är inte bra som förstahäst avråder starkt. Köp en äldre häst som är van att ridas ute själv. Varmblod är perfekta i skogen och ofta orädda när de är lite äldre. Lycka till
 
Vbl travare i sig är inte mer eller mindre bra förstahästar än andra raser. Min första häst var en travare (direkt från banan) och jag kunde inte haft en bättre förstahäst. Däremot kan man ju veta följande:

Travare som inte ridits in fullständigt kan ha en obalanserad galopp. De har sämre förutsättningar för den gångarten många ggr eftersom att de avlas för att inte galoppera. Men det går att jobba ihop en väl fungerande galopp hos en travare absolut. Travare är inte en ras man köper om man vill tävla dressyr på hög nivå, det betyder inte att dom inte kan bli riktigt bra men dom har en längre väg dit många ggr.

Travare är ofta välhanterade sen tidig ålder och trevliga och väluppfostrade i sättet. Dom är ofta ganska pigga och framåt och har ett vägvinnande steg i alla gångarter. Dessutom har dom en riktigt bra grundkondition och är väldigt uthålliga. Så till långa uteritter passar dom fint, distans kanske?

Travare är ofta ganska stela och oböjliga när de kommer från banan, men det ändrar du snabbt på med stretching.

Kolla noga att hästen är fin i benen. Travare är ofta sneda, vilket i sig inte är du problem om du inte ska träna med den, men en liksidig häst håller längre. Uteritter gör hästen liksidig. När du rider, känn om hästen går att böja i båda varv, och om den kan länga och sänka huvudet i skritt och trav, dvs lång och låg. Om inte är det saker du kommer att behöva lära den och det är inte hjärnfysik men om man inte vet hur man gör kanske man vill ha en mer färdig häst.

Vad kul att få höra! :) Och tack för de bra tipsen! Bra att veta vad man ska tänka på.

Låt säga att den här hästen har en bra balans och är ordentligt inriden, kan alla gångarter relativt bra. Och annars är riktigt snäll. Tror du att det kan vara något då eller är det bara att leta vidare?
 
Vad kul att få höra! :) Och tack för de bra tipsen! Bra att veta vad man ska tänka på.

Låt säga att den här hästen har en bra balans och är ordentligt inriden, kan alla gångarter relativt bra. Och annars är riktigt snäll. Tror du att det kan vara något då eller är det bara att leta vidare?
Självklart! Travare än inte sämre hästar än någon annan. De är inte sjukare eller mer skadade. En lång karriär på banan kan givetvis ge förslitningar men jag anser att ridhästar slits värre många ggr. Sålänge benen är fina och hästen verkar frisk och inte har ont nånstans så har du antagligen en underbar kompis för många år framöver. Dessutom väl inkörd vilket är ett stort plus. :)
 
Vad kul att få höra! :) Och tack för de bra tipsen! Bra att veta vad man ska tänka på.

Låt säga att den här hästen har en bra balans och är ordentligt inriden, kan alla gångarter relativt bra. Och annars är riktigt snäll. Tror du att det kan vara något då eller är det bara att leta vidare?

Svarar vidare lite på det här, även om hästen är bra inriden och någolunda stadig i alla gångarter så tänk på att du med hjälp av tränare behöver utbilda den vidare om du vill rida nått än enbart skritt, trav, galopp på ridbanan eller i skogen :) Jag vet inte hur kunnig du är, men tänk på att hästen ska lära sig bla: sidförande hjälper (bak- och framdelsvänding, skänkelvikning, minska och öka volt i alla gångarter med hjälp av vikt/skänkel), öka/minska tempot i alla gångarter, galopp från skritt osv.

Att hästen är inriden innebär bara att det kan gå fram med ryttare i alla gångarter, kan svänga och stanna. Resten blir steg nr 2, grundutbilning. :) Om du själv vill utbilda hästar i framtiden så blir det lite bakvänt att börja med att lära en häst och dig själv samtidigt/därefter. Jag rekomenderar att kolla på en häst som går LA-program minst. Söker man på dressyrprogram så kommer det upp flera sidor som man kan kolla vad de olika programen innebär, då ser man enkelt vad man själv kan och vad hästen borde kunna :)

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 172
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 955
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp