Första hästen

Självklart! Travare än inte sämre hästar än någon annan. De är inte sjukare eller mer skadade. En lång karriär på banan kan givetvis ge förslitningar men jag anser att ridhästar slits värre många ggr. Sålänge benen är fina och hästen verkar frisk och inte har ont nånstans så har du antagligen en underbar kompis för många år framöver. Dessutom väl inkörd vilket är ett stort plus. :)

Då ska jag nog fara och kolla på honom i alla fall :)
Ska vara noga med ben och kolla så han verkar frisk.
 
Svarar vidare lite på det här, även om hästen är bra inriden och någolunda stadig i alla gångarter så tänk på att du med hjälp av tränare behöver utbilda den vidare om du vill rida nått än enbart skritt, trav, galopp på ridbanan eller i skogen :) Jag vet inte hur kunnig du är, men tänk på att hästen ska lära sig bla: sidförande hjälper (bak- och framdelsvänding, skänkelvikning, minska och öka volt i alla gångarter med hjälp av vikt/skänkel), öka/minska tempot i alla gångarter, galopp från skritt osv.

Att hästen är inriden innebär bara att det kan gå fram med ryttare i alla gångarter, kan svänga och stanna. Resten blir steg nr 2, grundutbilning. :) Om du själv vill utbilda hästar i framtiden så blir det lite bakvänt att börja med att lära en häst och dig själv samtidigt/därefter. Jag rekomenderar att kolla på en häst som går LA-program minst. Söker man på dressyrprogram så kommer det upp flera sidor som man kan kolla vad de olika programen innebär, då ser man enkelt vad man själv kan och vad hästen borde kunna :)

Lycka till! :)

Ja, det förstår jag. Det kanske blir lite knas att ta en häst som inte är direkt utbildad och behöva utbilda själv. Men kommer definitivt ta hjälp om jag köper hästen, redan från början.
Har pratat med min ridlärare och hon tyckte att jag ska vara försiktig men att jag kan fara och kolla på den. Han verkar annars vara en riktigt fin häst som är väldigt lugn, samarbetsvillig och lättlärd :)
 
Ja, det förstår jag. Det kanske blir lite knas att ta en häst som inte är direkt utbildad och behöva utbilda själv. Men kommer definitivt ta hjälp om jag köper hästen, redan från början.
Har pratat med min ridlärare och hon tyckte att jag ska vara försiktig men att jag kan fara och kolla på den. Han verkar annars vara en riktigt fin häst som är väldigt lugn, samarbetsvillig och lättlärd :)
En aspekt du bör väga in om du väljer en nyinriden häst är hur mycket hjälp du har råd med om det går riktigt snett. Har du råd att skicka hästen på tillridning om det skulle behövas och hur mycket lektioner har du råd att ta? Kan nästan garantera dig att du får roligare med en välutbildad stadig häst som första häst. M om du bestämmer dig för denna hästen hopp jag att allt går bra för er.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 172
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 955
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp