första fölet

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! har efter lite prat med min tränare bestämt att sälja min häst. Hon har jätte fin stam så hon skulle vara perfekt till avel! Vad jag undrar är om hon kanske är för gammal för det? hon fyller 16 i år nu.

Tack för svar!
 
Så hon har alltså röntgenförändringar i ryggen? Jag har svårt att förstå varför hon då skulle vara perfekt till avel?

Notera en TRÄNARE tyckte. Dvs inte en insatt i avel, gener och arv. De gick väl på "fin häst", "fin stam".
Ser man ofta "Avla på den för den är fin". Det krävs lite mer än stam och exteriör.

Ren idioti dvs.
 
Åldersmässigt är hon på gränsen för ett första föl. Med stigande ålder kan det vara svårare att få dräktigt, blodtillförseln till livmodern kan minska stoet kan producera mindre mjölk. Förutom detta kan kroppen ha skador, ärvda som visat sig med åren (t ex inkorrekt exteriör) eller förvärvade som gör att kroppen inte orkar bära ett föl.
 
Okej, Tack för era svar!
Min tränare håller på med avel också. Inget att klaga på.

@Springsteen Dom kommer ju efter att hästen blivit riden på fel sätt. Det är ju inget medfött..
 
Okej, Tack för era svar!
Min tränare håller på med avel också. Inget att klaga på.

@Springsteen Dom kommer ju efter att hästen blivit riden på fel sätt. Det är ju inget medfött..

Ehhh, nej. KS kan motverkas med rätt ridning, men dispositionen finns där likförbaskat.

Om din häst har presterat MYCKET bra kan den vara intressant för aveln men annars så säger jag spontant, nej.
 
Tråkigt att ni bestämt er för att sälja, hoppas att du hitta en riktigt bra häst för dig inom kort om det är tanken :)

Jag skulle tyvärr inte tänka på avel om det inte är så att den har presterat väldigt bra tidigare som några andra här har sagt. Det är tråkigt när man vet att det egentligen är en bra och trevlig häst som förmodligen hade blivit jättefin med rätt ridning osv men utan riktiga resultat så vet man ju inte hur det hade blivit. Jag skulle satsa på att sälja hästen för lättare ridning (om den håller för det) och eventuellt triangelmärka för att ni ska känna trygghet i att hästen inte tränar och tävlar om den inte håller för det. Triangelmärkningen ger ju även ut en del av försäkringen, så ni inte behöver känna press på att ni behöver sälja dyrare för att ha råd med nått annat.

Bara lite funderingar från mig, lycka till!
 
Hon har ju inte världens bästa lynne, så jag säger nej.

Du kan ju alltid testa att sälja för avel, och se vilka svar du får. Men ser i blupen att hon bara har röda staplar. Högsta merit är en LA på strax över 65% och hon är inte visad varken på 3-års eller kvaliteten.
 

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: L(i)FE
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 822
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 307
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp