Förskoletips från erfarna bukare!

C

ChalleBalle

Eftersom första dagen på nya arbetat som förskolelärare närmar sig så är jag väldigt nyfiken på era erfarenheter om just förskolan.

Vad tycker ni att förskolan bör kunna erbjuda ditt barn?

Dela gärna med er av små tips och annat...

Kändes som ett bra sätt att förbereda sig på.. ;)
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Menar du förskolan-"dagis" eller förskoleklass-"nollan"?

merman
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Känner du int att du fått med dig lite från din utbildning?
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Förskola torde betyda just det annars heter det förskoleklass eller dylikt.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

TS kanske vill veta vad föräldrar har för förväntningar?
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Ok får precisera mig lite mer..

Jag är utbildad lärare ålder 6-12 år och har fått arbete i förskolan (ålder 6-5). Detta känns bra och jag ser verkligen framemot att arbeta med dessa barn och ta del av den utveckling som är väldigt viktig att ha med sig för att på riktigt kunna första senare elever (anser jag). Att vara i förskolan ser jag inte som ett problem, har erfarenhet av små barn och har läst många kurser med fokus på yngre barn

DÄREMOT är jag väldigt intresserad av föräldrarnas åsikter, förväntningar och erfarenhet av just förskolan. På förskolan arbetar man så mycket mer med föräldrarna och därför vill jag veta vad föräldrar tycker..
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Om du tänker jobba på förskola så förväntar sig föräldrarna service från det de kliver innanför dörren och tills de går ut igen. Du ska springa och möta dem i dörren. Sen ska du ta hand om deras barn och bara deras barn och ignorera de 5 andra som finns där. När de sen kommer på eftermiddagen så ska du kräla runt och leta barnens omärkta strumpor. Helst också hitta kläder som de aldrig ens tagit med dit. Jag glömde att du givetvis ska springa om möta dem i hallen och berätta allt vad lille Pelle gjort och ätit under dagen utan att de måste anstränga sig att själva fråga om någonting. Är det ett yngre barn så ska du veta hur många gånger barnet bajsat under dagen. Givetvis ska du ha sett till att alla kläder är torra och rena och du ska givetvis kunna ställa upp med massor av extrakläder eftersom att barnet inte har några egna med sig.

Tja sen ska du lära barnet i princip allt. Hur de klär på sig t.ex. Tröjorna får ju absolut aldrig komma bak och fram eller ut och in. Du skal lära barnet att äta frukt och grönt och äta med kniv och gaffel och lära dem att skala potatis, för hemma är det för tråkigt att träna på sådana saker.

osv osv.

Med andra ord. Ger du dem lillfingret så slukar de hela handen och kräver bara mer och mer.

Det bästa man kan göra är att vara säker på vad man själv vill och kunna motivera det utifrån Lpfö 98.

Just nu har jag en förälder som varit jättesur över att jag skruvat ihop en möbel under arbetstid eftersom att det tar så mycket tid från barnen (som var med... Men det var väl ingen riktigt kvinnosyssla skulle jag tro) Men samma förälder vill att jag ska ordna en middagskväll för alla föräldrar. DET om något tar väl tid från barnen??? Antagligen 2-3 dagar samt att det mest är service för föräldrarna. När jag sa att jag inte har fler timmar utanför min arbetstid för att göra något sådant men att jag pratat med min chef om att föräldrarna kostandsfritt får låna våra lokare och göra en egen kväll, så sa föräldern att jag kanske skulle ha tid efter jul att ordna det åt dem *suck*
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

:rofl::angel:

Ok...he

Ska ta tillvara på dessa råd och alltid ha dem i åtanke när jag arbetar .. hihi!

Tackar!
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Aha det är alltså föräldrar som kräver sånt?! Det förklarar varför personalen springer runt som yra höns ibland när jag kommer... :angel: Fast det är klart, jag skällde ju ut ett par stycken de första åren Elin gick på dagis/förskola som det även heter där... Ena gången börjde en av fröknarna tala om för mig att jag var tvungen att köpa skor som var varma på vintern för Elin frös om fötterna, eftersom jag bara ett par veckor tidigare hade lagt ut 600 kr på vinterskot tittade jag på dottern och konstatera att det spelade nog ingen som helst roll hur bra skor jag köpte om de inte hjälpte en 2,5 åring med att få ner overallen över skorna... Hon hade nämligen snö i hela kängorna... Inte konstigt att hon frös...

Sen fick jag skäll för att hon inte hade regnkläder, varpå jag visade hennes krok där hennes namn stod där det hängde en uppsättning vanliga galon kläder, en med flecefoder och ett par extra vindbyxor och undrade om det var något som saknades...

Sen har jag oxå skällt om att jag inte tycker att det är okej att jag hittar min 2 åring gråtandes på baksidan helt ensam fyra dagar på raken.... Och när jag kommer femte dagen ser personalen få syn på mig och sedan i panik letar reda på henne, snabbtröstar och förklarar att hon har ramlat, varpå min verbala doter snabbt talar om att det har hon inte alls gjort utan hennes sk kompis hade slagit henne...

Men numera är jag väldigt nöjd med personalen, Fredriks avdelning är underbar med engagerad personal, som snickrar och målar ihop med barnen, är mycket ute i skog och mark och provar på en massa expriment.
Elins avdelning är oxå riktigt bra, den rent manliga personalen är bra till tjejhysterin som råder just nu med våra 5/6 åringar och de har även koll på den där gruppdynamiken som rullar vilt just nu, jag har sagt till om att de har brustit lite i uppsikt och det har de tagit åt sig och förbättrat.

Så nej jag begär inte så mycket av personalen, däremot tyckte jag att det var lite tråkigt att bara de två som jobbade var kvar när nästan alla föräldrar ställde upp och gjorde i ordning gården vårfin. Det hade varit ett guldläge att få mer saker gjorde men eftersom vi inte fick så mycket önskemål och idéer så blev det lite halvgjort... Att dessutom rektorn missade att beställa hem en massa material trots ett flertal på stöttningar gjorde ju att det blev ännu mindre gjort...
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Detta är väl ett tydligt exempel på att både personal och föräldar bör tala klarspråk med varandra. Att påtala att kläder måste vara märkta för att ni ska kunna hålla reda på dem borde inte vara alltför svårt även för den mest konflikträdda.

Flera av de övriga saker som du tar upp ingår i vad man kan förvänta sig av personalen, att stämma av med föräldrar och barn när barnet kommer är ju viktigt även för personalen. Det borde väl vara bra för er att höra om barnet har sovit dåligt,varit lesset över något etc? Och att man gör samma sak vid hämtningen, berättar hur dagen har varit, hur barnet har ätit och om det har varit bra i magen etc. Kan man inte hålla reda på varje barn så får man väl ha en lista där sånt antecknas.

För övrigt låter det som om det är dags för dig att byta jobb, det låter på dig som om du har inställningen "jobbet är kul om det inte vore för alla jobbiga barn och föräldrar som stör mig". Ska man jobba i en bransch där man möter så många olika människor med olika inställning och sätt att kommunicera får man nog vara betydligt mer tolerant om man ska orka i längden.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Man kan prata med föräldrarna om det 539 gånger och ändå så är det omärkt och de kräver att man ska ha koll på vems vantar som är vilka, gärna när det är flera barn som har likadana och utan namn så klart. Det är frusterande när det man säger till föräldrarna går in genom ena örat och ut genom andra. Samt att trots man ger information både muntligt och på papper så tar inte föräldrarna in den. (t.ex. märk kläder, stäng grinden efter dig även om du bara snabbt ska in och hämta barnet, ring och tala om, om ditt barn inte kommer, så vi inte behöver vänta in den om vi t.ex. tänker gå till skogen)

Självklart ska man stämma av med föräldrarna hur dagen på förskolan varit eller på morgonen om barnet sovit dåligt eller något annat under natten.

Det Brandgul vill få fram är nog att många föräldrar inte kan förstå att man har hand om 25-30 barn, tyvärr är det så många barn iaf i den kommunen jag arbetat i och där jag jobbar på sommaren (är tjänstledig resten av året då jag omskolar mig). De tänker att man ska kunna ha lika bra koll på vad varje enskilt barn gör som när de är hemma, vilket inte går. Sen börjar och slutar ju personalen vid olika tidpunkter på dagen för att täcka upp den tiden som förskolan har öppet, vilket gör att man kan missa saker som hänt, även om man försökt berätta för varandra om det hänt något särskilt.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Jag hoppas att du inte står svarslös när man frågar hur ni motverkar könsroller. Att du är väl insatt i likabehandlingsplanen och hur ni arbetar för att motverka mobbning. Bli inte förvånad om dessa är en pappersprodukt för dina blivande kollegor. Då hoppas jag att Du är den som kommer in som en frisk vind och för upp detta på möten och till diskussion :)

Min son struntar i regnkläderna om han får välja själv. De finns där på en krok och blir inte använda. Han behöver verbal stöttning: de ska på. Men de hänger oanvända .. trots tillsägelse från oss föräldrar till både sonen och personal-
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Jag undrar också om det inte börjar bli dags för dig att byta jobb. Jag tycker att din negativa inställning skiner fram i många olika trådar och det är sällan värt att jobba kvar om man har en så låg toleransnivå. Då mår man bara dåligt själv.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Förskolepersonalen är ansvarig för det allra käraste jag har. Jag vill därför att de får mina barn att känna sig välkomna och ger dem god omsorg under dagen, precis som jag skulle ha gjort om jag var där.
En av de allra viktigaste inslagen är att jobba för ett gott socialt samspel inom de olika barnen i gruppen. Där har också förskolan ett väldigt bra verktyg genom att de har möjlighet att göra gruppstärkande "övningar" på ett annat sätt än jag som förälder kan dra igång på öppna förskolan.
Vi har väldigt bra förskolepersonal och en stabil grupp på vår förskola så jag är mer än nöjd.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Det mesta du skriver är saker som jag tyvärr inte kan ta ansvar för eller bemöta eftersom att jag inte jobbar där. Det är heller inte min chef som glömt att beställa ert material.

Vi hade en mycket lyckad gårdsdag Dock var det bara 2 föräldrar från vår avdelning som kom och vi var 4 personal från oss som ställde upp. Dvs. alla. Vi jobbar många kvällar så jag förstår att många uteblir. Vissa av oss jobbar från 6.30 45 min rast och utan möjlighet att gå hem innan kvällsaktiviteterna börjar, så det kanske inte är så konstigt att man blir sliten. En del föräldrar kanske hinner hem emellan eller kan gå lite tidigare för att göra det.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Detta är väl ett tydligt exempel på att både personal och föräldar bör tala klarspråk med varandra. Att påtala att kläder måste vara märkta för att ni ska kunna hålla reda på dem borde inte vara alltför svårt även för den mest konflikträdda.
Jag personligen struntar i om kläderna är märkta eller ej! Jag ser till att det är torrt och lägger allt i en speciell låda. Men sen orkar föräldrarna inte leta i lådan som står 3 meter från hyllan. Kläder som inte fått någon ägare går jag dessutom med runt till andra avdelningars "omärktalåda". Ett aldeles ypperligt system tycker jag för omärkta kläder, men det duger inte för alla.

Flera av de övriga saker som du tar upp ingår i vad man kan förvänta sig av personalen, att stämma av med föräldrar och barn när barnet kommer är ju viktigt även för personalen. Det borde väl vara bra för er att höra om barnet har sovit dåligt,varit lesset över något etc? Och att man gör samma sak vid hämtningen, berättar hur dagen har varit, hur barnet har ätit och om det har varit bra i magen etc. Kan man inte hålla reda på varje barn så får man väl ha en lista där sånt antecknas.
Japp!! Visst borde det vara det! Ändå är det få föräldrar som engagerar sig! De tar inte ett kliv över tröskeln och det är jättemånga barn som är jättelessna över att just deras föräldrar aldrig kommer in och tittar på vad de gjort. Jag tycker inte att det är min uppgift att släpa in föräldrarna, vi vädjar vid varje föräldramöte om att de ska kliva över tröskeln. Det finns föräldrar som inte hälsar eller tar ögonkontakt när de kommer. Då är det tydligen ändå min uppgift att försöka informera vad som skett under dagen. Lite samarbete kräver jag. Det finns föräldrar som lämnar utan att säga till personalen, men det är ändå min uppgift att se till att all kommunikation flyter... Jag vet inte riktigt hur det ska gå till... De måste förstå att det är min arbetsplats och inte ett ställe vart man dumpar sitt barn på och sen bara kräver service.

För övrigt låter det som om det är dags för dig att byta jobb, det låter på dig som om du har inställningen "jobbet är kul om det inte vore för alla jobbiga barn och föräldrar som stör mig". Ska man jobba i en bransch där man möter så många olika människor med olika inställning och sätt att kommunicera får man nog vara betydligt mer tolerant om man ska orka i längden.
Tokigt nog så är jag populär både bland personal, barn och föräldrar! Men jag erkänner att jag inte tänker gå i mina äldre kollegors fotspår och ställa upp på vad som helst. Det kommer en ny generation förskollärare och med tiden så kommer det att bli en förändring från dessa rara tanter som slår knut på sig själva. Engagemang från föräldrar och samarbete kommer det att krävas mer av, det är jag helt övertygad om. Förskolan är ett komplement till hemmet, inte tvärtom.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Det Brandgul vill få fram är nog att många föräldrar inte kan förstå att man har hand om 25-30 barn, tyvärr är det så många barn iaf i den kommunen jag arbetat i och där jag jobbar på sommaren (är tjänstledig resten av året då jag omskolar mig). De tänker att man ska kunna ha lika bra koll på vad varje enskilt barn gör som när de är hemma, vilket inte går. Sen börjar och slutar ju personalen vid olika tidpunkter på dagen för att täcka upp den tiden som förskolan har öppet, vilket gör att man kan missa saker som hänt, även om man försökt berätta för varandra om det hänt något särskilt.

Jag var ironisk eftersom att det ställs så orimliga krav ibland så att vi nästan storknar. Det gäller att vara säker på sin yrkesroll och vad man gör, annars kommer man att få ställa upp på många knasiga saker. Jag skulle kunna skriva ut hur många önskemål som helst som jag tror att de flesta som läser detta aldrig skulle ha mage att ens fråga om... Det behövs en stor omorganisation för att klara av kraven lite personal-många barn och i det loppet så anser jag att barnens väl och ve ska komma före föräldrarnas. Dvs. det är viktigare för mig att jag lägger ned tiden på barnen än står i 3 dagar och gör paj till föräldrarna. Dvs. tid som jag tar från DERAS barn. Jag lägger hellre ned 1 h för att organisera ihop föräldrarna så att de kan göra det själva och skapar sen en bra verksamhet för barnen istället med de resternade timmarna.

Med de resurser som finns i dag (och jag tror att det blir värre) så måste vi gå ifrån det gamla "daghems-tänket" att det ska vara ett extrahem och att det jobbar 4 bullmammor på 10 barn och man har all tid i världen att dona och greja och göra det mysigt för föräldrarna. De ska givetvis ha insyn i verksamheten och hos oss är de välkomna att vara med när de vill och vi har självklart föräldrafika då och då under terminen. Men det krävs också att de själv tar initiativ och allt blir inte serverat. Dvs. de kan själv komma fram till mig om jag står och kokar gröt eller leker med några barn. Men visst, vissa dagar står jag redan i hallen eller vid grinden, men jag kan inte göra det varje dag.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Jag undrar också om det inte börjar bli dags för dig att byta jobb. Jag tycker att din negativa inställning skiner fram i många olika trådar och det är sällan värt att jobba kvar om man har en så låg toleransnivå. Då mår man bara dåligt själv.
Jag vet att jag har en gnällig ton när jag skriver. Det har jag alltid haft. Jag lindar inte alltid in allt när jag skriver heller för att det ska låta bra. Jag är nog mycket annorlunda när man träffar mig live för då får det mer nyanser " å andra sidan" osv.

Som jag skrev innan så är jag trots min "taskiga inställning" populär hos både personal, barn och föräldrar (å min chef gav mig en jäkla löneförhöjning :p) och det är många som är positiva till att det kommer in nytt tänk. Men många är så klart också sura över att bli ifråntagen sin service som de är vana vid. Vissa föräldrar förstår att sitter jag och äter frukost med 8 barn så måste de själva sticka in huvudet i köket, andra föräldrar förstår inte det trots att vi förklara. Jag tycker att det är enormt taskigt att lämna ett helt frukostbord 5 ggr för att föräldrarna inte orkar kliva in. Då är det inte barnen som kommer i första hand anser jag och det är enligt mig helt fel. Skulle någon däremot vilja säga något särskilt som inte kan sägas över frukostbordet så är det självklart att jag reser mig upp.

Men jag tycker ofta att de barn vars föräldrar faktiskt är lite smidiga är de barn som trivs bäst och anpssar sig mest. De föräldrar som bara dumpar och drar varje dag tror jag förlorar en hel del på det... Föräldrar påverkar mycket med sin inställning.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Jag har inte bett dig bemöta sakerna heller... Lika lite som jag kan bemöta det du skriver om oss föräldrar för det är absolut inget jag känner igen...

Och jag tror tvärs emot dig att det kommer att bli en revolt bland föräldrar pga de ibland skrämmande dåliga förskolor som finns...
I våran kommun har det redan hänt och där har politkerna insett att vill man vinna väljare så gäller det att satsa på barnomsorgen. Barngrupperna blir mindre och det kommer mer personal, all mat ska tillagas på förskolan och det ska vara en bra miljö att vara på. Visst det tar tid och det är mycket som behöver göras, men om man tar sitt ansvar som förälder, inser att dagisfröken som möter i dörren inte kan påverkar så särskilt mycket men att politikerna sitter med pengarna... Jag ser framemot den nya generationens förskolelärare som förhoppningsvis har insett att de inte har utbildat sig till barnpassare utan till kunskapsförmedlare och förverkligare all den kunskap och glädje över lärande som jag anser att barn har rätt till.
 
Sv: Förskoletips från erfarna bukare!

Jag tror att även många av nuvarnade generationens förskolelärare vill vara kunskapsförmedlare, men pga. att man är lite personal på många barn är det svårt att ta den tiden, då man har fullt upp att hålla ordning på barnen då de är så många. Det är otroligt frusterande att känna att man inte kan räcka till så mycket som man vill. Därför kan förskolor bli skrämmande dåliga fast man vill så mycket mer men resurserna för det finns inte, fast man påtalar för rektorer och politiker att det inte går att göra ett bra jobb med de personalresurser som man har. Politiker skiter i vad personalen har att säga, de ska göra besök i verksamheten, men dyker oftast inte upp och talar inte heller om att de inte kommer att behaga dyka upp. Behagar de dyka upp så lyssnar de inte heller på "ung personal" utan ber att få tala med äldre, jag kom då fram till att den politikern vill jag då inte rösta på....

Att reagera som Silverkedjan skrev en tråd om (över stora fördändringar på det yngre barnets förskola ) tycker jag är jättebra, fram för fler föräldrar som verkligen bryr sig om hur barnen har det på förskolan.

Jag tror (hoppas) det ger mer effekt om fler föräldrar faktiskt klagar på att de inte kan få någon bra verksamhet för sina barn. (jag menar inte att dagens är urusel, man gör så gott man kan av de resurser man har, men det kan bli så mycket bättre) Är det fler som klagar får man förhoppningsvis mer gehör.

Sen gäller det att både personal tar och ger, allt är inte personalens jobb att göra, utan som förälder får man även ta sitt ansvar över att man faktiskt satt ett barn till världen och att en del saker mer faller under föräldrarna än över personalen. En del föräldrar ställer orimliga krav, eller tycker att förskolan ska göra saker som ligger utanför deras verksamhet, saker som föräldrarna gärna vill ha men inte orkar fixa själv, då tycker man att någon annan kan göra jobbet.

Sen finns det de föräldrar som mer eller mindre skiter i verksamheten, och enbart ser det som barnpassning, det är oerhört trist när man ordnar föräldramöte och annat och 1/5 av alla föräldrar dyker upp. (om man räknar en förälder/barn) eller när de inte ens vill komma på utvecklingssamtal. Lika mycket som det finns engagerad och oengagerad personal, finns det engagerade och oengagerade föräldrar.

Man får försöka att inte dra alla över en kam och inse att det kan finnas förklaringar till varför man inte kan ta emot lilla Stina ute i tamburen utan hon måste komma in när hon kommer när man redan satt sig för att äta frukost,eller att fröken Anna inte kan ha full koll på vad Stina hittat på hela dagen, då fröken inte kan vara överallt och ha full koll på allt eller att man som personal får försöka förstå att föräldrar av olika anledningar inte har möjlighet att komma på ett föräldramöte.

Själv anser jag att det är viktigare att man lär barnen ett bra socialt samspel än ren kunskap på förskolan. Hur man är en bra kompis och att man respekterar andra trots att de inte är som en själv tycker jag är viktigare än att man lär sig läsa i tidig ålder.

:/ sen tror jag inte som Snurrfian att det ännu kommer att gå mot mindre grupper och mat lagad på förskolan. Just nu går det i kommunen där jag arbetar åt bara större grupper och mindre personal och mat som lagas i större kök och som åker taxi till förskolorna, vilket jag tycker är jättetrist. Just att det var ständiga nerdragningar,stora grupper och lite personal och att man kände att man aldrig kunde räcka till var en del av de orsakerna jag hade till att börja studera inom helt annat verksamhetsområde.

Jag hoppas dock att det går mot mindre barngrupper och mer personal och personal som inte tänker att så här har vi gjort i 20 år, så fortsätter vi göra utan som kan ta till sig yngre kollegors idéer också. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 263
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 871
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 401
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp