Försäkringshjälp

Sv: Försäkringshjälp

har oxå tagit tag i mina hästförsäkringar då premien inte precis minskar. har alla ston i a2 (men ett ganska högt värde, hade blivit skitdyrt med a1) men full vet vård. har oxå tid och råd att låta hästarna vila ut sina ev förslitningsskador men händer det värsta vill man ha ett bra skydd.
har oxå höjt min självrisk till 5000:- för att få ner min årliga kostnad, var nog närmare 10 år sedan vi behövde åka in akut, men då skulle jag INTE vilja vara utan min försäkring.
tycker ett bra ombud är värt nästan allt, har därför nästan helt bestämt mig för att byta bolag nästa år efter snart 20 år i samma bolag.
 
Sv: Försäkringshjälp

Jag har överlag mindre försäkringsskydd än många tror jag. Även bilen ska jag nu ändra till bara trafik... Jag har en häst och ett föl som jag inte har några livvärden på (endast 5000kr som är minimum.) Veterinärt har jag A1 120 000kr på stoet. Normalt har jag 60 000kr men jag höjde upp det inför fölningen. Jag kommer dock sänka den igen till nästa år. Detta eftersom det helt enkelt inte verkar vara värt det. Jag får dessutom utöver premien ändå betala 5000kr i självrisk plus 20 procent rörligt!

Livvärden känner jag inte heller att jag behöver ha. Jag köpte stoet för 100 000kr (och det var ett "kompis-pris"). En summa som det är helt orimligt att försäkra henne för. Jag har för mig när jag kollade att det skulle kosta mig över 20 000kr om året... Och jag känner att varför försäkra henne för typ 30 000kr? Det skulle jag ändå inte få en ny häst för.

Nej jag har valt att ha så lite försäkringar som jag känner är rimligt. Skulle det värsta hända så får jag ta den smällen hellre än att betala flera tusen i månaden mer än vad jag gör idag.

Jag tycker att det har blivit helt galet dyrt att försäkra häst idag och min (högst amatörmässiga ;)) åsikt är att det kan bero på att veterinärkostnaderna har dragit iväg. Jag har hur många exempel som helst men drar bara ett. En väns häst fick ett spiktramp. Han blev uppstallad på klinik och fick genomföra 3 hovoperationer.... enligt fakturan... där de gröpte ur en hovböld... notan blev på nästan 100 000kr!!! Summan hon sagt var hennes tak...

Så försäkringsbolagen har väl inget val utan måste ha de här premierna... Jag tror att man ska börja titta på veterinärerna och våra kliniker.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 409
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 210
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp