Försäkringshjälp

Tretjak

Trådstartare
Någon som är lite insatt i hästförsäkringar, utan att fråga specifikt efter visa bolag då?

Jag behöver ta ner mina "hästkostnader" och tittar på att förändra försäkringarna till t ex A2 eller A6 istället för A1, och ta bort livförsäkringen helt. Är det någon som har gjort liknande förändringar och kan säga om det gör mycket på premien?
 
Sv: Försäkringshjälp

A1 är ju det som kostar mest på försäkringen. Byter man till A2 sjunker ju kostnaden, men A2 får du i princip bara ut om hästen dör knall och fall.

A6 har jag ingen aning om hur det fungerar.
 
Sv: Försäkringshjälp

Veterinärförsäkringen hade jag aldrig ändrat till A2 eller A6 vilket om jag fattar dig rätt är vad du undrar över iom att du skriver att du skall ta bort livförsäkringen.
Att ändra liv till A2 eller A6 är en sak men när det kommer till veterinär är det inte mkt lönt att ha någon försäkring alls då.

Vi har speciell A2 kombinerat med en tävlingsförsäkring på några hästar i stället för A1 liv men då alltid kombinerat med en A1 veterinärvård .
 
Sv: Försäkringshjälp

Jag resonerar som så att livförsäkring för min del är helt ointressant eftersom inköpspriset på de hästar och ponnyer jag har är relativt lågt. Sen har min försäkring under åren förändrats till ca 2500 kr i självrisk PLUS 15% på hela resterande beloppet. Det är ganska många tillfällen nu som det har varit så att det inte har varit lönt att nyttja försäkringen eftersom det har landat på 2-3000 kr.

Sen om jag tittar på A1 vet så finns det t ex bukoperationer, frakturer m m, saker som jag faktisk inte hade valt att utsätta hästen för ändå utan då hade avlivning förmodligen ändå varit det alternativ jag hade valt.

A6 täcker ganska många sjukdomar/skador. A 2 täcker om jag läst rätt i stort sett bara akuta skador vi olycksfall. Frågan är hur mycket det skiljer på dessa i premiekostnad.

Jag är i en situation där jag helt enkelt måste dra ner de fasta kostnaderna eller sälja hästarna, det sistnämnda är något jag försöker undvika in i det sista eftersom det drabbar inte bara mig utan även dottern.
Sen tycker jag att försäkringarna snart har spelat ut sin roll för oss vanliga dödliga, förstår att det kan vara annorlunda för den som har mycket dyra hästar eller som tävlar på högre nivåer, sysslar med avel etc.
Jag kan välja att låta mina hästar vila längre perioder vid skador istället för att skynda på läkning via injektioner i led t ex. Jag skulle som sagt inte heller låta bukoperera en häst, eller "reparera" större frakturer. Likadant med svår fång. Det kan låta hjärtlöst men jag tycker att man får väga hästens lidande och hur konvalescensen ser ut mot sina egna känslor OCH sin egen ekonomi.

Fler tankar kring detta med försäkringar? Har någon mer haft t ex A2, A6 och fått problem p g a detta med vet vård, som ni inte hade räknat med?
 
Sv: Försäkringshjälp

Jag jobbar själv på ett försäkringsbolag och jag brukar råda kunderna så här: veterinärvården har du för hästens skull, så du har råd att hjälpa den. Livförsäkringen är för din egen skull, så du har råd att skaffa ny häst om det värsta händer.

Det är några saker du ska tänka på. Att ta bort en häst medför kostnader på ca 5-10000 och alla bolag täcker inte den kostnaden.

Om du vill ändra uppåt senare kommer du troligen att få göra en vetbes, ev med röntgen beroende på vilken prisklass din häst befinner sig i. Du får också tänka på att alla bolag har en övre åldersgräns där du varken kan höja eller lägga till något. Vanligast mellan 15-17 år.

Till mina egna hästar har jag valt hög vetvård och lågt livvärde, men det är bara för att det passar just min typ av hästhållning.

Lycka till med dina val.
 
Sv: Försäkringshjälp

personligen så funderar jag på att ta bort veterinärförsäkringen och detta för att:

betalar varje månad nästan 1600 kr för 5 hästar har inte råd att försäkra dom för vad dom är värda idag, har inte tillgång till stor veterinärklinik utan akut är de disktriktet som kommer ( å akut är väll aldrig på annan tid än jourtid) MEN och det är ett stort MEN

för att kunna göra så ta bort veterinärdelen så måste jag ha en buffert och den har jag bestämt till 20 000 kr då kan jag säga bort vet.delen o höjja upp livdelen till vad dom är värd och ändå få lägre kostnad.

så är mitt tänk...
 
Sv: Försäkringshjälp

Jag, personligen, vill ha A1 vet.vård (inkl tillägg som täcker viss medicin etc.). Annars känner jag att jag lika gärna kan vara utan försäkringen, och istället ha en buffert (minst motsvarande försäkringsbeloppet) på kontot.

Jag har ingen koll på A6, så det vågar jag inte uttala mig om.
Men, hur ser det ut för dig med buffert för veterinärkostnader?
 
Sv: Försäkringshjälp

Den bufferten är inte så väldigt stor men tillräcklig för att klara ett klinikbesök någon gång per år per häst, det gör jag ju redan idag PLUS premiekostnaderna. Det är som sagt väldigt sällan som jag har användning för försäkringen eftersom de har höjt självrisk och procentdel samt premierna en hel del.

Jag fick en tankeställare för ett tag sen när jag sålde en av mina hästar till ett grannland och fick veta att det inte var vanligt med försäkringar på häst ö h t eftersom premierna var så höga. Vi börjar närma oss samma situation tycker jag.
 
Sv: Försäkringshjälp

Min fundering var om du (känner att du) har möjlighet att kanske plocka bort försäkringen helt på någon eller ett par av hästarna. Och då istället ha buffert för (samtliga) veterinärbesök etc etc. Skulle det kunna spara lika mycket som att sänka till A6/A2? Å andra sidan kan det ju vara lite småläskigt, om flera av hästarna blir dåliga samtidigt.. Jag vet inte.
 
Sv: Försäkringshjälp

Jag har precis betalt en räkning på d ponny A1 vet vård 1460 kr om året betalar jag för den utan liv. Jag tog bort liv för några år sedan , jag tyckte premien stack iväg.

Samtidigt betalar jag 2900om året ,för samma sak vet vård fast för hund , jag har lite svårt att fatta att det är halva priset på häst

Samtidigt är det ju väldigt skönt att ha försäkrat vid kolikanfall om de kommer , naturligtvis på en helg , där det sticker iväg pengar snabbt.
 
Sv: Försäkringshjälp

Nu har jag kollat igenom alla djurens försäkringar, inklusive hundens, och jag håller med dig om att hundar är verkligen också dyra att försäkra:eek:

Två av mina hästar (som ligger på ett separat bolag) kunde jag faktiskt få ner en hel del genom att plocka bort nästan hela livförsäkringen på den ena. Vi tittade på prisskillnaderna mellan A1 och A6 och det var för lite pengar för att vara lönt i just detta bolaget i a f. Men som sagt fick nästan halverat totalkostnaden på dessa två:)

Sen tittade jag på nästa bolag, två hästar och en hund har jag där, (skälen till de olika bolagen beror på att vissa bolag är extremdyra på vissa raser medan de är billigare på andra) och på detta bolag kan man inte ta bort livförsäkringen helt av någon anledning. Så den lösningen gick bort. Man kunde heller inte gå in och ändra något förrän huvudförfallodagen infaller, vilket man kunde på det andra bolaget. Den ena ponnyn låg redan så lågt man kunde i vet försäkring och i livbelopp, ponny nummer två däremot låg i en obegripligt hög vet vård och förändrad självrisk (något man har lagt in per automatik från förra årsförfallodagen utan att jag har uppmärksammat detta:() Lurigt värre så min rek är att kolla upp era försäkringsbrev noga när det kommer nya! Denna ponny kan jag inte ändra villkoren för förrän i oktober:cry: men då blir det sänkt livförsäkring och åter till en "normal" veterinärvårdskostnad så då halveras premien nästan för honom. Hunden då, som kostar mer än de båda ponnyerna tillsammans i premie:eek: hennes vet vårdsförsäkring ska sänkas från 40' till 25' och då kommer man ner en hel del i kostnad. Livförsäkring har hon ingen alls, det går tydligen bra på hundförsäkringarna.

Totalt sett när allt träder i kraft så bör jag ha åtminstone halverat mina kostnader, utan att ha behövt ändra A 1:an till annat. En av orsakerna till att jag inte ändrade till A 6 var att man bl a inte täcker några hältor alls, eller det var så pass vagt vilka regler som egentligen gällde där (vad är egentligen förslitning och vad har uppkommit akut?) så jag vågade inte chansa. Den täckte fång, men inte hovsprickor t ex. Den täckte inga luftvägsproblem, något som är så vanligt idag så det är ett ganska betydande undantag.

Tack för era råd hur som helst, och fortsätt gärna diskutera frågan mer allmänt med försäkringar - det är intressant att höra fler lösningar och åsikter:)
 
Sv: Försäkringshjälp

Lurigt värre så min rek är att kolla upp era försäkringsbrev noga när det kommer nya!

Detta reagerar jag verkligen på. Igen....

*halvt kl*

Det är inte ett dugg lurigt! Det borde väl vara fullständigt glasklart att man läser igenom sitt försäkringsbrev -sitt AVTAL- varje gång det kommer?! För att se om det blivit några förändringar eller om det står något fel (det händer och då kan man få det korrigerat)!

Jag förstår inte alla dessa trådar där folk gnäller pga att något i försäkringen ändrats "utan att de fått veta det" och så har dom inte förstått det förrän när dom ska utnyttja försäkringen. Självklart har man fått information om ändringar, det är ju det försäkringsbrevet är till för!!!
Vad tror alla att man får ett försäkringsbrev för egentligen?

Att man läser igenom ALLA villkor när man tecknar ett avtal tycker jag också är glasklart men även där verkar det vara mer regel än undantag att man inte gör det.

Jag förstår inte???
 
Sv: Försäkringshjälp

Vad är det du inte fattar egentligen?! Reagerar på din väldigt otrevliga ton. Jag har alltså valt och tecknat ett avtal med villkor som jag MKT VÄL känner till eftersom jag är kund och har valt ett avtal som jag önskar teckna. Har du förstått denna bit så här långt?

Då kommer nästa del, som är den jag tycker är lurig; mitt avtal ÄNDRAS helt plötsligt UTAN att jag har fått en förfrågan om jag önskar ingå detta NYA avtal. Jag anser att man ska FRÅGA sin kund innan man ändrar i ett redan tecknat avtal OM de vill fortsätta vara kund när avtalet inte längre är det som kunden har valt. Man frågar inte utan det övergår per automatik i ett nytt, förändrat och dyrare avtal. Hade jag däremot fått frågan om jag vill teckna en högre försäkring så hade de fått svaret, nej det vill jag inte utan då får vi titta igen om det finns något nytt avtal som kan vara intressant för mig.

Mitt misstag däremot är att inte ha uppmärksammat att beloppet hade ändrats när det nya försäkringsbrevet kom - frågan är dock om jag hade kunnat avsäga mig detta per automatik överförda nya avtal? Eftersom man har som regel att inte kunna förändra i försäkringen förrän nästa årsförfallodag infaller? Nej, jag föredrar de bolag som kör med en mera öppen och tydlig information till sina kunder.

Och nu hoppas jag att tråden återfaller i en trevligare och mera konstruktiv ton tack.
 
Sv: Försäkringshjälp

Oj oj oj här läser vi visst in "toner" hejvilt. Vem är det som är otrevlig egentligen???

Halvt knapplån och en specifik rad citerad kanske kunde ge en ledtråd om att det var just det jag reagerade emot??
Ditt försäkringsfall/problem/whatever har jag över huvud taget inte kommenterat, utan bara det faktum att det bara är en i raden av inlägg som verkar förvånade över att man måste läsa försäkringsbrevet.

Så ta och tagga ner lite du, du skrev "det är intressant att höra fler lösningar och åsikter" och jag förmodar att jag har lika stor rätt som alla andra att skriva en åsikt eller?
 
Sv: Försäkringshjälp

Mitt misstag däremot är att inte ha uppmärksammat att beloppet hade ändrats när det nya försäkringsbrevet kom -är dock om jag hade kunnat avsäga mig detta per automatik överförda nya avtal?

Självklart hade du kunnat göra det. Om du hade kontaktat bolaget när brevet kom så hade det inte varit några problem att ändra. Oavsett bolag.

Men om du inte läste brevet förrän senare eller kontaktade dom för sent eller betalade in premien så är det ju självklart så att du godkänt avtalet.

Det är samma i ALLA bolag. Premier och villkor ändras med tiden. Ena året höjer ett bolag priset och ett annan ligger kvar på samma, nästa år höjer det andra och det första kanske ligger kvar. osv. Alla bolag funkar på samma sätt och det står också i försäkringsbreven som man ska läsa varje gång innan man betalar in sin premie. Avtalet är löpande och förnyas varje år automatiskt om den inte sägs upp eller annat avtalas. Detta står i villkoren för alla bolag. Premieändring och annat meddelas 30 dagar innan de infaller (oftast årsförfallodagen och i försäkringsbrevet) och där har man gott om tid att kontakta bolagen med frågor eller om man vill ändra i försäkringen. Därefter anses man ha godkänt avtalet. Inget konstigt alls och inget som man reflekterar över lika mycket inom någon annan branch men just inom försäkring verkar det som sagt vara mer regel än undantag.

Absolut inget otydligt med det alls. Allt står svart på vitt i villkor och försäkringsbrev!
 
Sv: Försäkringshjälp

Försäkringsbrevet kommer ju innan huvudförfallodagen (mina kommer alla ungefär en månad innan huvudförfallodatum). Jag har alltså gott om tid att läsa in mig på ev. förändringar och i så fall kolla och välja andra bolag/lösningar.

Jag förstår inte riktigt problemet. Eller det gör jag; på tok för få människor löser sina försäkringsbrev och sätter sig in avtalen (som ju - som andra avtal, t ex el odyl - ändras löpande).

Det är ju upp till var och en hur engagerad man vill vara, men om man väljer att INTE vara engagerad i sin ekonomi/sina avtalsåtaganden känns det väldigt fel att belasta (i det här fallet) försäkringsbolaget för det egna valet.
 
Sv: Försäkringshjälp

Jag vill gärna höra konstruktiva åsikter som gäller försäkringar, vilka olika lösningar andra har hittat etc etc - gnälltråd gällande huruvida jag är ansvarstagande/aktiv nog vill jag att ni lämnar utanför denna tråd tack. Starta gärna en egen "gnälltråd" i ämnet om ni vill men jag undanber mig påhopp i min tråd tack.
 
Sv: Försäkringshjälp

Väldigt bra svar.

Veterinärvårdsförsäkringen är otroligt viktig. Jag skulle aldrig kunna se min dotter i ögonen och säga - sorry din ponny måste dö för att jag inte försäkrat ponnyn.

Livförsäkringen har bara med din egen plånbok att göra.
 
Sv: Försäkringshjälp

Om försäkringsbolagen skulle ringa runt och FRÅGA alla sina kunder om hur varje kund tycker det är okej att ändra försäkringen skulle det bli löjligt dyrt att ha en försäkring.

Otroligt viktigt att läsa försäkringsbrevet innan årsförfallodagen, en försäkring du tecknade för sju år sen på din häst/hund/katt kan förändras på grund av sålt försäkringsbolag, ökade skadekostnader, ändrade lagar och bestämmelser osv!
 
Sv: Försäkringshjälp

Jag har just nu bara kattförsäkring men där får jag med ett följebrev där man tydligt informerar om förändringar. Det tycker jag är ett rimligt krav på en avtalspart.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 409
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 210
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp