Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Har nu prata med bolaget och allt har löst sig:). Men tycker ändå att när man tecknar en försäkring så borde bolaget ifråga sätta summan om den är orimligt hög jämfört med vad den borde vara, inte bara bocka, tacka och ta emot den höga premien/försäkringssumman.
Om jag t.ex vill extra hög försäkring på en bil,då kräver dom ju t.ex foto, att man visar upp bilen om man vill försäkra den extra högt.
Många som vi som är första hästägare kanske inte vet exakt vad hästen rimmligen borde vara försäkrad för, man pratar ju med sitt ombud (gjorde vi i alla fall) och dom ska hjälpa en och råda en, borde inte dom redan där sagt till "det där är för högt värderat" inte "godkänna" och bara tuta på och låta en betala?

Jag tycker ju faktiskt att om ni har haft ute ett ombud så borde hen ha sagt ifrån att det var ett för högt livvärde om hen tyckte det och inte bara låta er betala. Pratar man däremot bara med kundtjänst så bryr de sig nog inte alls utan då kan det bli så fel. Jag håller helt med dig om att man borde få hjälpen och faktum är att det har iallafall jag fått av försäkringsbolagen.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Jag tycker ju faktiskt att om ni har haft ute ett ombud så borde hen ha sagt ifrån att det var ett för högt livvärde om hen tyckte det och inte bara låta er betala. Pratar man däremot bara med kundtjänst så bryr de sig nog inte alls utan då kan det bli så fel. Jag håller helt med dig om att man borde få hjälpen och faktum är att det har iallafall jag fått av försäkringsbolagen.

Exakt, vi fick bra hjälp av ombudet trodde vi men om Liv värdet är för högt borde hon sagt till tycker jag men det gjorde hon inte då.
Vi pratade ju med ett ombud som hade hand om vår region, flera gånger för att få råd och tipps så att man inte missar nåt, vill ha ryggen fri om t.ex medryttare blir skadad och sånt som man inte vet så mycket om första gången man försäkrar en häst.
Därför tycker jag att hen border sagt stopp om nåt är fel, t.ex orimligt högt värde på hästen.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Ja det är det jag försöker säga, att därav tycker jag det är rimligt att man som mitt bolag gör, begär in kopia på köpekontraktet och inköpssumman. Det gör de ju för att kunna se att premien man vill ha på hästen står i relation till priset man köpt den för.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Hur gör man då om man köper en unghäst 10.000:- utbildar den o.s.v så att den blir värd kanske 50.000:-?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Fast det är ju en annan sak, du får ju alltid höja livvärdet och sen är det som redan diskuterats, en bedömning om värdet är skäligt.

att titta på inköpsskillingen är ju bara andra sidan av samma mynt, vid just nyförsäkring vilket är det jag pratat om här.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Om jag t.ex vill extra hög försäkring på en bil,då kräver dom ju t.ex foto, att man visar upp bilen om man vill försäkra den extra högt.
Många som vi som är första hästägare kanske inte vet exakt vad hästen rimmligen borde vara försäkrad för, man pratar ju med sitt ombud (gjorde vi i alla fall) och dom ska hjälpa en och råda en, borde inte dom redan där sagt till "det där är för högt värderat" inte "godkänna" och bara tuta på och låta en betala?

Bilar försäkras normalt inte på det viset (om det nu inte är veteranbilar, antar att man kan värdeförsäkra där och eventuellt annars också men då är det ingen normal bilförsäkring), ersättning för en kraschad bil utgår från en list baserad på marknadsvärde att skaffa en bil av samma årsmodell och märke och tar inte hänsyn till aktuellt skick.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Bilar försäkras normalt inte på det viset (om det nu inte är veteranbilar, antar att man kan värdeförsäkra där och eventuellt annars också men då är det ingen normal bilförsäkring), ersättning för en kraschad bil utgår från en list baserad på marknadsvärde att skaffa en bil av samma årsmodell och märke och tar inte hänsyn till aktuellt skick.

Jag menar om man t.ex extra utsrustar en gammal bil med dyra fina saker och renoverar upp den:)
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Lär inte spela ngn som helst roll på en bil .
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Kanske på en veteranbil, men då är det en helt annan typ av försäkring.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

He he ... Ja jag glömde bort veteran bilarna .
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

KL
Jag är van vid att när man nyförsäkrar en häst man köpt, att f-bolaget vill ha kopia på köpekontraktet, där även prriset på hästen står. Är det inte alla bolag som gör så?

Har heller aldrig gett kopia på kontrakt eller uppgett pris :)
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Om man får en 10åring med en lättare skada pga att ägaren har personliga problem och inte orkar låta hästen rehabiliteras och sen Sälja som är utbildad msv dressyr och 120 hoppning låt säga. Då är ju hästen värd 0kr vid överlåtelsen pga skada. Hästen rehabbas och fungerar prickfritt och lever upp till utbildningen. Då kan väl hästen knappast fortfarande vara värd 0kr? Så svartvitt kan väl inte allt vara? Hästen försäkrad för 40 000 vid överlåtelsen och det fortsätter vara så. nog måste väl en sådan häst vara värd de 40 senare? Det är väl marknadsvärde som bör styra vad hästen är värd? Det känns ju mest riktigt men..
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Varför frågar du mig ?
Jag har inte förkunnat varken bu eller bää endast redovisat hur det fungerat hos mig och FB . Jag har ingen expertis öht FB är vad de är och det bör nog alla , efter denna tråd om Inte annat , reflektera över .
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Nej alltså jag behövde väl välja nån och du var ju med i diskussionen ang inköpspris och det så det kändes passande, dessutom brukar du veta det mesta om det mesta, så det blev bara så. Var inte riktat som en fråga på det viset, utan kanske mer ur diskussionssynvikel. Hur det kanske bör vara? Jag vet inte :)
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Fast det kan ju knappast komma som en överraskning. När man tecknar en försäkring godkänner man ju villkoren, och de måste ni ju rimligen läst igenom. Och där står det precis vad som gäller med livbelopp etc.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

KL
Jag är van vid att när man nyförsäkrar en häst man köpt, att f-bolaget vill ha kopia på köpekontraktet, där även prriset på hästen står. Är det inte alla bolag som gör så?

Jag har aldrig fått skicka in kontraktet, men däremot har jag fått uppgett vad jag köpt hästen för och fått höja 5000 kronor.

*kl*
Om man tex har en egen uppfödning kan ombudet komma ut och titta på fölungen för att försäkra sig om att man inte överförsäkrar (då tittar de ju på stam etc). Förädlar man en häst genom utbildning/tävling kan man ju höja dels genom att ombudet kommer och tittar eller genom att påvisa tävlingsresultat.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

***knapplån***

Jag är övertygad om att inköpspriset och livförsäkringsbeloppet kopplas ihop, inget konstigt med det. Men det är säkert av stor betydelse hur höga de olika summorna är. Några exempel:

1. Kallblodstravare, sto, 9 år. Inköpspris 15 000, livförsäkring 20 000.
2. Fjord/kallblodstravare, valack, 7 år. Som ovan.
3. Kallblodstravare, sto, 3 år. Gratishäst. Även förra ägaren hade fått hästen, men fick utan problem försäkra den med 10 000 i liv. När jag fick den hade den blivit inriden, varför försäkringsbolaget tyckte det var helt rimligt att höja livförsäkringen till 20 000.
4. Nordsvensk bruks, valack, 15 år. Inköpspris 1500, livförsäkring 5 000.
5. Kallblodstravare, valack, 4 år. Som nummer 1 och 2.
6. Kallblodstravare, sto, 4 år. Inköpspris 12 000, livförsäkring 20 000.

Vad jag menar är att ett livförsäkringsbelopp på 20 000 uppenbarligen ses som rimligt även om man köpt hästen för en mindre summa pengar. Om man multiplicerar exempelvis exempel nummer 1 med 5 tror jag det skulle bli svårare att få det godkänt av försäkringsbolaget (dvs om man ger 75 000 för hästen och vill ha en livförsäkring på 100 000).
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Jag håller helt med dig .
 

Liknande trådar

M
Hästvård Jag har ett litet problem eller ganska så stort faktiskt, fick reda på i går att tjejen som jag har min häst tillsammans med undanhållit...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp