Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Ingen frågade oss heller om det när vi skaffade vårt fullblod. Dottern jobbar på ett känt stall och nästan "fick" ett fullblod som vi sen A1 försäkrade, ingen som frågade om nåt värde eller vad vi köpt den för, gjorde gårdsbesiktning och sånt som försäkringen krävde.
Om vi säger att man försäkrar den för 100.000:- liv, betalar försäkring i flera år för det och sen det händer nåt så man blir av med hästen, vad säger då försäkringsbolaget? Struntar dom då i vad livförsäkrings beloppet är på och kan säga "hästen var inte värd så mycket, ni får bara 5.000:- för fullblod kan man få gratis nu för tiden" eller hur funkar det? Om dom inte vill försäkra så högt som man vill när man tecknar försäkringen ska då försäkningsbolaget säga till eller kan dom låta en betala hög premie och sen om dom blir tvungna att betala ut liv försäkringen börja protestera att "ni får inte så mycket för hästen är inte värd det"? Hur funkar de tegentligen?

Ja försäkringsbolaget kan säga att hästen inte är värd så mycket om man har övervärderat hästen. Det står i försäkringsvillkoren att de inte betalar ut mer än vad hästen är värd. De kan alltså låta en kund betala för en hög livdel eftersom det är ditt eget ansvar att inte försäkra hästen för mer än den är värd.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Har jag faktiskt aldrig varit med om. Aldrig fått uppge pris på häst, varken vid köp eller avlivning.

Inte jag heller. Inte när jag försäkrat häst. Hund däremot har varit annorlunda. Då har de alltid frågat efter inköpspris.
KL
(min stora var försäkrad i nästan dubbelt så mycket som jag gav för henne. Hon var inte överförsäkrad utan ägaren ville sälja snabbt. Visst händer det att hästar säljs under sitt marknadsvärde.)
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Inte jag heller. Inte när jag försäkrat häst. Hund däremot har varit annorlunda. Då har de alltid frågat efter inköpspris.
KL
(min stora var försäkrad i nästan dubbelt så mycket som jag gav för henne. Hon var inte överförsäkrad utan ägaren ville sälja snabbt. Visst händer det att hästar säljs under sitt marknadsvärde.)
Fast marknadsvärde är inte lika med försäkringsvärde, det är där skon klämmer ;)
Försäkringsvärde är lika med det man har betalat, så har man gjort en bra affär och köpt under marknadsvärde får man istället sälja igen till marknadsvärdet om man vill ha de pengarna, inte ta det via en försäkring som ska täcka de kostnader man har haft för inköpet. Så din häst var överförsäkrad enligt de regler som finns, du hade tjänat på att hästen hade dött.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Ja försäkringsbolaget kan säga att hästen inte är värd så mycket om man har övervärderat hästen. Det står i försäkringsvillkoren att de inte betalar ut mer än vad hästen är värd. De kan alltså låta en kund betala för en hög livdel eftersom det är ditt eget ansvar att inte försäkra hästen för mer än den är värd.

Hur kan försäkringsbolaget värdera hästen? Om den nu är död så kan dom ju inte kolla själva hästen, utbildning m.m.? Nu är de ju inte så stora summor som 100.000:- men i alla fall. Kan dom begära bevis/intyg på vad hästen kunde medans den levde?
Vi t.ex tävlar ju aldrig så sådana resultat finns ju inte, rider för instuktör varje vecka så hästen är ju utbildad en del men det finns ju inget bevis direkt om nu hästen förolyckas, undrar hur försäkringsbolaget gör för att värdera vad dom ska betala ut i liv?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Jag har varit med om att dom kräver in köpehandling eller kvitto som styrker priset, innan utbetalning av livärde. Det har då inte handlat om så stora värden heller utan långt under 100 000. Så jag misstänker att det blir mycket upp till försäkringstagaren att bevisa hästens värde inte försäkringsbolaget.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Klart att premierna blir högre ju mer försäkringarna kostar bolagen. Om inte annat så är det ju därför att premierna variera beroende på ras på hästen. Olika raser kostar bolagen olika mycket i utbetalningar. Ju fler som då överförsäkrar sina hästar och lyckas få det vid avlivning ju dyrare premier för de som inte behöver utnyttja sina försäkringar. Bolagen ska ju gå med vinst så det är bara att tänka lite logiskt, ju höger utbetalningar från bolagen ju högre premier får försäkringstagarna betala.

Nej överförsäkring i sig är egentligen inget problem, försäkringarna ska bära sin egen kostnad baserat på beloppet. Höga försäkringar har har premier där efter. Vad försäkringsbolagen däremot har problem med är om folk överförsäkrar en häst i syfte att få den utdömd och få ut extra pengar.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Försäkringsvärdet är definitivt lika med marknadsvärdet och inte inköpsvärdet, men i de flesta fall sammanfaller de båda.

Jag kan inte gå och köpa min grannes häst för ockerpris (på pappret) som vi bedömer som lätt att få utdömd, ge hästen butta så den klarar besiktningen försäkra i köpesumman och få den utdömd en månad senare (också delar vi på pengarna). Eller kan kan jag, men risken är att jag åker dit för försäkringsbedrägeri.

Likaså får jag en fin häst med bra meriter som gåva av hästägaren för denne tröttnat på hästar och tror jag är bästa alternativet och ägaren struntar i de 200.000 hästen är värd (massor av vinster som visar på värdet+ bra stam), så kan jag mycket väl försäkra i beloppet, så länge försäkringsbolaget godkänner värderingen
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Försäkringsvärdet är definitivt lika med marknadsvärdet och inte inköpsvärdet, men i de flesta fall sammanfaller de båda.

Jag kan inte gå och köpa min grannes häst för ockerpris (på pappret) som vi bedömer som lätt att få utdömd, ge hästen butta så den klarar besiktningen försäkra i köpesumman och få den utdömd en månad senare (också delar vi på pengarna). Eller kan kan jag, men risken är att jag åker dit för försäkringsbedrägeri.

Likaså får jag en fin häst med bra meriter som gåva av hästägaren för denne tröttnat på hästar och tror jag är bästa alternativet och ägaren struntar i de 200.000 hästen är värd (massor av vinster som visar på värdet+ bra stam), så kan jag mycket väl försäkra i beloppet, så länge försäkringsbolaget godkänner värderingen

Hur vet man om försäkringsbolaget godkänt värdet? Är det att man betalar sin premie med ett visst värde som man själv har valt? Eller vad? Hur vet man? Vi har ju t.ex betalt vår försäkring i 6-7 år livvärde 50.000:-, tänkt om det händer att hästen dör nu och försäkringsbolaget säger "Ni får 5000:- för fullblod kastar dom efter en i dag, inget värde i en sån häst".
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Hur kan försäkringsbolaget värdera hästen? Om den nu är död så kan dom ju inte kolla själva hästen, utbildning m.m.? Nu är de ju inte så stora summor som 100.000:- men i alla fall. Kan dom begära bevis/intyg på vad hästen kunde medans den levde?
Vi t.ex tävlar ju aldrig så sådana resultat finns ju inte, rider för instuktör varje vecka så hästen är ju utbildad en del men det finns ju inget bevis direkt om nu hästen förolyckas, undrar hur försäkringsbolaget gör för att värdera vad dom ska betala ut i liv?

Om hästen ökar i värde så får du ju försäkra upp hästen. Det är ju då du veterinärbesiktigar (över ett visst värde som är olika för olika bolag) och sedan kommer ev. en värderingsperson ut ifrån försäkringsbolaget och tittar på hästen och kanske kollar med instruktör och ev. tävlingsresultat och värderar därefter hästen. Det är alltså inte så att du kan höja hästens värde när den redan är avlivad utan det måste du göra när den lever och betala försäkringspremie därefter.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Om hästen ökar i värde så får du ju försäkra upp hästen. Det är ju då du veterinärbesiktigar (över ett visst värde som är olika för olika bolag) och sedan kommer ev. en värderingsperson ut ifrån försäkringsbolaget och tittar på hästen och kanske kollar med instruktör och ev. tävlingsresultat och värderar därefter hästen. Det är alltså inte så att du kan höja hästens värde när den redan är avlivad utan det måste du göra när den lever och betala försäkringspremie därefter.

Hästen är ju försäkrad liv 50.000:- sen direkt när vi köpte den för en symbolisk summa för 6-7 år sen, värdet har ju inte ökat så att han är värd mer än 50.000:-, tycker vi är ganska lagom värde men vad säger försäkringsbolaget? Vi har ju betalt premien som är för 50.000:-/liv i många år nu, skulle nåt hända nu kan dom då säga "ni får bara 5000:- för fullblod är inte värda mer". Det är ju ingen som kommit ut från försäkringsbolaget för att kolla att 50.000:- är rimligt värde på hästen det gäller?
Det vi fick göra när vi tecknade försäkringen för många år sen, var att en veterinär kom ut och gjorde böjprov och longerade och vi fick ett intyg attt allt sånt var OK, var aldrig snack om vad han var värd. Förstår inte riktigt hur det funkar från Försäkringsbolagets sida. Kanske man betalar dyr premie i många år, sen får man en struntsumma för att DOM anser att den inte är värd mer, men dom protesterar inte när man tecknar försäkringen med livvärde 50.000:-, kan det verkligen funka så?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Ring och hör med bolaget, det är bara de som kan svara på frågan.

Ja, det kan funka så, de kan göra en omvärdering.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Du kan överklaga försäkringsbolaget värdering om du misstycker, det är inte bara så att de rutinmässigt kan nedvärdera hästen om den tas bort i förtid. Vill du ha svar så fråga försäkringsbolaget, jag skulle dock inte ringa utan maila, så jag får ett skriftligt svar.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

haha, jag hade varit livrädd att sätta på pränt av rädsla för att väcka ngn björn som sover och få noteringar i filen att man gjort förfrågningar, haha.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Ska maila och kolla upp det. Är ju ingen mening att betala dyrt om man ändå inte får nåt för det. Kanske man ska lägga undan pengarna som man ger i dyr premie om man ändå får det som bolaget tycker hästen är värd. Varmblod och fullblod är ju oftas inte värda nåt i dag om dom inte har tävlats med framgång:crazy:
Vi som kostar på utbildning av hästen med instruktörer och sånt men vi tävlar ju aldrig utan hobby rider bara. Värdet på hästen kanske ändå bara stiger (även om man utbildar hästen) om man är ute och tävlar?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Jag ringde Agria tidigare idag för att kontrollera tidigare skador försäkringen täckt upp för och kolla att allt är OK för ett övertag, att inga restriktioner kan föras in osv. Då frågade jag även om försäkringsvärdet på livförsäkringen och hon sa att jag kan försäkra hur högt jag vill, men jag kan inte få ut mer än jag gett för hästen. "Köper du den för 25.000kr kan du få max 25.000kr". Raka puckar alltså och inga frågetecken kvarstår för min del. Sen hur det funkar om man tävlar upp hästen och liksom höjer dess värde på det sättet, det vet jag inte för det brydde jag mig inte om att fråga.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

då säger hon ju i princip samma sak som mitt har gjort när de har velat se kontraktet dvs köpesumman på hästen vid nyförsäkring. Att i princip kommer inköpspriset på hästen att verifieras av bolaget förr eller senare?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Då har jag altså betalalt dyr premie i 6-7 år men jag kan inte få nåt för hästen eftersom jag nästan fått den gratis? Vad är det för nåt egentligen!! Det upplyser dom inte om när man ringer och pratar om vilken försäkring man ska ha? Pratade med vårt ombud flera gånger om A1 försäkring, vad man ska ha, vad som är bra och sen får man inget för hästen fast man betalat i många många år? ALDRIG nån som snackade om nån inköps summa, vad du köpt hästen för. Är våran första häst och jag ville ha en bra ridhäst försäkring.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Svaret som ztsu fått är förenklat, ring och diskutera vad du ska ha för försäkring på en häst som man fått i gåva. Grundregeln är köpeskillingen, det stämmer för det mesta men de gör undantag både uppåt och nedåt, men köpeskillingen speglar nästan alltid aktuellt värde.

Angående din häst kan det mycket väl vara att den bedöms som överförsäkrad, det låter som mycket högt för ett fullblod som köpts för en symbolisk summa. Vad var hästen egentligen värd?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

när en skada på ett försäkringsobjekt ska regleras gör försäkringsbolaget naturligtvis en kontroll på objektet, oavsett vad man haft godset försäkrat till (och betalt premier för) så betalar bolaget bara ut vad man anser skäligt. Sedan är det försäkringstagaren som rättsligt får driva frågan och bevisa att objektet hade det fulla värdet som det var försäkrat för.

Och de överpremier man erlagd brinner naturligtvis inne.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Har nu prata med bolaget och allt har löst sig:). Men tycker ändå att när man tecknar en försäkring så borde bolaget ifråga sätta summan om den är orimligt hög jämfört med vad den borde vara, inte bara bocka, tacka och ta emot den höga premien/försäkringssumman.
Om jag t.ex vill extra hög försäkring på en bil,då kräver dom ju t.ex foto, att man visar upp bilen om man vill försäkra den extra högt.
Många som vi som är första hästägare kanske inte vet exakt vad hästen rimmligen borde vara försäkrad för, man pratar ju med sitt ombud (gjorde vi i alla fall) och dom ska hjälpa en och råda en, borde inte dom redan där sagt till "det där är för högt värderat" inte "godkänna" och bara tuta på och låta en betala?
 

Liknande trådar

M
Hästvård Jag har ett litet problem eller ganska så stort faktiskt, fick reda på i går att tjejen som jag har min häst tillsammans med undanhållit...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp