Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

ztsu

Trådstartare
Nu börjar det dra ihop sig till köp för min del. Hästen har idag en A1 hos Agria, med livbelopp 40.000kr och vet.vård 60.000kr. Men jag kommer köpa henne för 20.000kr. Bör jag sänka livbeloppet när jag tar över försäkringen? Är det att kasta pengarna i sjön att betala för ett högre livvärde än jag köper henne för?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Det beror ju helt på. Om hästen dör efter en vecka. Häst du velat få it 20t eller 40t? Man kan alltid sänka en premie, det är svårare att höja.

Är hästen inte värd mer än 20 häst jag inte betalat premie för högre livvärde.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Du kan göra som du vill.
På mina hästar som jag köpt har jag ändrat försäkringen som jag vill ha den och har även bytit bolag.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Om man ska vara ärlig och inte ägna sig åt någon form av bedrägeri, så ska du ange det värde du köper hästen när ändrar försäkringen. Vilket i praktiken då innebär att den i det här fallet kommer att få ett livvärde på 20 000.

Att många inte gör det och resonerar som så att det är bättre att få 40 än 20 om den dör, gör att premien för övriga med försäkring blir högre i längden. Plus att man inte får tjäna på försäkringen, vilket egentligen nog är mycket till för att skydda hästarna. Så att dom inte råkar ut för folk som köper billigt för sedan se till så att dom råkar ut för en "olycka" så dom måste avlivas och att ägaren sedan kan inkassera en bra vinst.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Generellt sett får du inte försäkra hästen för mer än du har köpt den för. Om du inte kan bevisa att marknadsvärdet är högre än inköpspriset, vilket kan bli svårt i de flesta fall.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Ja det är att kasta pengar i sjön. Du kan aldrig få ut mer än vad du har gett för hästen förren den har höjt sitt värde genom tex utbildning. Då kan du höja livvärdet igen men köper du för 20000 så är det 20000 som livvärdet ska var för annars begår du försäkringsbedrägeri. När du begär utbetalning av livförsäkringen så får du skriva i vad du köpte hästen för och är det då inte samma summa som hästen är försäkrad i så får du antingen inte ut mer än du köpte den för eller inget alls om de anser att du försöker dig på ett bedrägeri och om du ska kunna få ut mer så måste du kunna bevisa att hästen var mer värd när du tog bort den och att det är därför du har höjt livförsäkringsdelen.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Nej, jag är självklart inte intresserad av någon form av bedrägeri. Det var därför jag frågade hur det fungerar. Jag kommer att sänka till 20.000kr då.

Är det någon som vet ungefär hur mycket man sparar in på månadsbeloppet när man sänker livvärdet från 40.000kr till 20.000kr? Gör det ens någon skillnad?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Nu vet jag ju inte vilket bolag det handlar eller ras och ålder på hästen. Men du kan t ex kolla på Agrias hemsida där det går att se vad olika försäkringar kostar innan med tecknar dom. Så då kan se vad det skulle göra i skillnad på din häst.
Möjlit att det finns liknade på fler av bolagens hemsidor.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Nej, jag är självklart inte intresserad av någon form av bedrägeri. Det var därför jag frågade hur det fungerar. Jag kommer att sänka till 20.000kr då.

Är det någon som vet ungefär hur mycket man sparar in på månadsbeloppet när man sänker livvärdet från 40.000kr till 20.000kr? Gör det ens någon skillnad?

Nej det förstår jag att du inte är. De flesta är ju inte det men förstår inte att det är just det de gör när de försäkrar för mer än vad de köpt hästen för eller höjer för mer än vad den är värd. Det jag glömde att skriva är att om du tex utbildar hästen och sedan vill höja så behöver du veterinärbesiktiga hästen ua innan höjningen kan gå igenom över ett visst värde som är olika på olika bolag.
Det är stor skillnad på bara några tusen så skillnaden på 20000 eller 40000 i livvärde är nog ganska många hundralappar i månaden. Många sidor har så att man kan räkna ut själv eller så får man ringa och fråga. Ibland kan det vara mer fördelaktigt att ta risken och spara pengarna själv istället för att betala in till en dyr livdel. Det är ju väldigt vanligt att dyrare hästar inte är försäkrade upp till vad de verkligen är värda för försäkringspremien hade då blivit helt orimligt dyr.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Att många inte gör det och resonerar som så att det är bättre att få 40 än 20 om den dör, gör att premien för övriga med försäkring blir högre i längden. Plus att man inte får tjäna på försäkringen, vilket egentligen nog är mycket till för att skydda hästarna. Så att dom inte råkar ut för folk som köper billigt för sedan se till så att dom råkar ut för en "olycka" så dom måste avlivas och att ägaren sedan kan inkassera en bra vinst.

På vilket sätt skulle försäkringspremien bli högre för övriga? Jag förutsätter att TS inte planerar att iscensätta en avlivning för att få ut försäkringspengarna, i såfall går det givetvis ut över försäkingspremien, men inte annars.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Generellt sett får du inte försäkra hästen för mer än du har köpt den för. Om du inte kan bevisa att marknadsvärdet är högre än inköpspriset, vilket kan bli svårt i de flesta fall.

Om man t.ex får en häst till skänks/gåva hur gör man då med livförsäkrings beloppet, måste man ha nån som kommer och kollar upp vad hästen kan vara värd och sen försäkrar efter det eller hur gör man?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

:idea: frågar försäkringsbolaget om hur de villha det. Det beror säkert på vad det är för häst och tilltänkt försäkringsbelopp.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

KL
Jag är van vid att när man nyförsäkrar en häst man köpt, att f-bolaget vill ha kopia på köpekontraktet, där även prriset på hästen står. Är det inte alla bolag som gör så?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Inget mitt bolag frågade efter.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Har jag faktiskt aldrig varit med om. Aldrig fått uppge pris på häst, varken vid köp eller avlivning.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

ok, intressant. Men då borde ju i princip vem som helst kunna teckna en försäkring på en häst de inte ens äger, om inget köpekontrakt behöver redovisas?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Ingen frågade oss heller om det när vi skaffade vårt fullblod. Dottern jobbar på ett känt stall och nästan "fick" ett fullblod som vi sen A1 försäkrade, ingen som frågade om nåt värde eller vad vi köpt den för, gjorde gårdsbesiktning och sånt som försäkringen krävde.
Om vi säger att man försäkrar den för 100.000:- liv, betalar försäkring i flera år för det och sen det händer nåt så man blir av med hästen, vad säger då försäkringsbolaget? Struntar dom då i vad livförsäkrings beloppet är på och kan säga "hästen var inte värd så mycket, ni får bara 5.000:- för fullblod kan man få gratis nu för tiden" eller hur funkar det? Om dom inte vill försäkra så högt som man vill när man tecknar försäkringen ska då försäkningsbolaget säga till eller kan dom låta en betala hög premie och sen om dom blir tvungna att betala ut liv försäkringen börja protestera att "ni får inte så mycket för hästen är inte värd det"? Hur funkar de tegentligen?
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

På vilket sätt skulle försäkringspremien bli högre för övriga? Jag förutsätter att TS inte planerar att iscensätta en avlivning för att få ut försäkringspengarna, i såfall går det givetvis ut över försäkingspremien, men inte annars.
Klart att premierna blir högre ju mer försäkringarna kostar bolagen. Om inte annat så är det ju därför att premierna variera beroende på ras på hästen. Olika raser kostar bolagen olika mycket i utbetalningar. Ju fler som då överförsäkrar sina hästar och lyckas få det vid avlivning ju dyrare premier för de som inte behöver utnyttja sina försäkringar. Bolagen ska ju gå med vinst så det är bara att tänka lite logiskt, ju höger utbetalningar från bolagen ju högre premier får försäkringstagarna betala.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

Om man t.ex får en häst till skänks/gåva hur gör man då med livförsäkrings beloppet, måste man ha nån som kommer och kollar upp vad hästen kan vara värd och sen försäkrar efter det eller hur gör man?
Det beror lite på hur det hela går till. Om t ex någon köper en häst och ger bort som present så finns det ju ett inköpsvärde som det är helt OK att försäkra för hos alla bolag.
Om någon ger bort en häst som är svårsåld (vilket ofta är fallet när hästar ges bort) då är det flera bolag som inte tar ett högre försäkringsvärde än ett ev slaktpris.

Grunden är att man inte ska kunna tjäna pengar på försäkringen utan den är tillför att "säkra" de utgifter man haft för att köpa hästen. Så har man fått hästen kan man ju tjäna på en försäkring. Det värsta som då kan hända om man inte är ärlig när hästen försäkras eller försäkringen tas över, är att man går och betalar premier men inte får någon ersättning om hästen dör. Man då inte heller rätt att få tillbaka det man betalat in i premier.
 
Sv: Försäkringsfråga om sänkning av livbelopp vid övertag av försäkring

ok, intressant. Men då borde ju i princip vem som helst kunna teckna en försäkring på en häst de inte ens äger, om inget köpekontrakt behöver redovisas?

Fast det kan man göra. Jag har försäkrat hästar jag har tagit på prov inför köp om de inte har haft ett tillräckligt bra försäkringsskydd sedan innan för jag vill inte bli stående med en skadad eller i värsta fall avlivad häst och behöva betala ur egen ficka. Det har aldrig varit några problem utan jag har uppgett det pris som vi har kommit överens om att jag ska betala om jag köper och sagt att det är en häst som jag ska ta på prov inför köp. Priset har ju givetvis skrivits in i kontraktet också så jag har ju haft det skriftligt om något skulle hända. Man får försäkra vems häst som helst men för att kunna få ut livdelen så måste man ha bevis på vad hästen faktiskt är värd när den dör. Det kan ju vara ett kvitto eller ett kontrakt eller att ett försäkringsombud har varit ute och värderat hästen.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Jag har ett litet problem eller ganska så stort faktiskt, fick reda på i går att tjejen som jag har min häst tillsammans med undanhållit...
Svar
3
· Visningar
931
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp