Försäkra hästen

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Jag står just nu inför ett eventuellt köp av en häst och funderar lite över försäkring.. Hästen kostar runt ca 48000.
Jag har i nuläget hästar som jag köpt för 12000-25000 st och då har jag bara tagit över försäkringen som redan funnits på hästen. Då har det funnits livförsäkring på dem som jag tack och lov aldrig behövt använda mig av. Jag gick in på agrias hemsida för att kolla lite priser och så.. Och oj vad dyrt det blir när man lägger till livförsäkring. Är tanken att man ska ha en livförsäkring på så mycket som man köpt hästen eller hur brukar man göra? Hur ska man tänka? Hästen kommer att användas till hobbyridning, så det blir en lyxig sådan :)
 
Hej!
Jag står just nu inför ett eventuellt köp av en häst och funderar lite över försäkring.. Hästen kostar runt ca 48000.
Jag har i nuläget hästar som jag köpt för 12000-25000 st och då har jag bara tagit över försäkringen som redan funnits på hästen. Då har det funnits livförsäkring på dem som jag tack och lov aldrig behövt använda mig av. Jag gick in på agrias hemsida för att kolla lite priser och så.. Och oj vad dyrt det blir när man lägger till livförsäkring. Är tanken att man ska ha en livförsäkring på så mycket som man köpt hästen eller hur brukar man göra? Hur ska man tänka? Hästen kommer att användas till hobbyridning, så det blir en lyxig sådan :)

Det är ganska vanligt att försäkra hästen i inköpssumman, men ja det är dyrt med livförsäkring. Min häst har ett lägre inköpsbelopp än din men ligger ändå på drygt 6000 kr/år i premie. Veterinärvårds-delen är dock det absolut viktigaste tycker jag, där ska man ta till ordentligt så att det täcker i möjligaste mån. Livvärdet får man bedöma efter eget huvud, kanske kan man lägga undan det beloppet på annat sätt genom att spara månadsvis eller så. Lycka till med hästköpet! :)
 
Hej!
Jag står just nu inför ett eventuellt köp av en häst och funderar lite över försäkring.. Hästen kostar runt ca 48000.
Jag har i nuläget hästar som jag köpt för 12000-25000 st och då har jag bara tagit över försäkringen som redan funnits på hästen. Då har det funnits livförsäkring på dem som jag tack och lov aldrig behövt använda mig av. Jag gick in på agrias hemsida för att kolla lite priser och så.. Och oj vad dyrt det blir när man lägger till livförsäkring. Är tanken att man ska ha en livförsäkring på så mycket som man köpt hästen eller hur brukar man göra? Hur ska man tänka? Hästen kommer att användas till hobbyridning, så det blir en lyxig sådan :)

Det är ju helt upp till dig hur du vill göra. Dem allra flesta hästägare i min omkrets har bara livat upp till kostnaden det skulle kosta att ta bort hästen om det skulle behövas. Men sen finns det ju dem som vill försäkra för inköps priset med det blir ju en rätt så bra årspremie vid dyrare hästar...
 
Jag har inget livvärde längre. Det är svårt att få ut har jag märkt och det är dyrt. Däremot har jag högsta veterinärvårdsförsäkringen.
 
Jag har faktiskt valt att inte ha så högt livbelopp på min. Skulle det hända något med honom och jag måste köpa en ny häst så går pengar för det mesta att ordna eller så får jag spara ett tag(har iofs bara hobbyhästar) men att slänga fram pengar för t ex en akut bukoperation gör man ju inte hur som helst... Så har alltid högsta belopp i veterinärvård.
 
Tack för alla inputs! Det var precis i den banan jag tänkte. Ska fundera på om man ska ha låg livförsäkring eller ingen alls för det känns som att man ganska snart sparar ihop till en ny häst med de summorna man får betala för en hög livförsäkring.. Ska kolla vad hon har nu först.. Tack alla!
 
Tack för alla inputs! Det var precis i den banan jag tänkte. Ska fundera på om man ska ha låg livförsäkring eller ingen alls för det känns som att man ganska snart sparar ihop till en ny häst med de summorna man får betala för en hög livförsäkring.. Ska kolla vad hon har nu först.. Tack alla!

Det är ju framförallt motsvarande A1 Liv (liv och användbarhetsförsäkring) som är dyr.
A2 Liv kostar betydligt mindre.
Många väljer ju att ha antingen bara A2 Liv (ersätter om hästen ts bort pga akut kolik, traumatiskt benbrott...olyckshändelser) eller att dela upp inköpsbeloppet i en del i A1, och en del i A2.
 
Hej!
Jag står just nu inför ett eventuellt köp av en häst och funderar lite över försäkring.. Hästen kostar runt ca 48000.
Jag har i nuläget hästar som jag köpt för 12000-25000 st och då har jag bara tagit över försäkringen som redan funnits på hästen. Då har det funnits livförsäkring på dem som jag tack och lov aldrig behövt använda mig av. Jag gick in på agrias hemsida för att kolla lite priser och så.. Och oj vad dyrt det blir när man lägger till livförsäkring. Är tanken att man ska ha en livförsäkring på så mycket som man köpt hästen eller hur brukar man göra? Hur ska man tänka? Hästen kommer att användas till hobbyridning, så det blir en lyxig sådan :)
Jag hade min häst försäkrad i A1 i inköpspriset pga att jag inte hade råd att spara ihop till den summan och en ny häst i den prisklassen hade blivit omöjligt.

Kan ju säga att hade jag haft råd att spara ihop till summan så hade jag haft en lägre livförsäkring. Så hur man ska tänka beror mycket på tycker jag vad man har för ekonomi.
 
Jag hade min häst försäkrad i A1 i inköpspriset pga att jag inte hade råd att spara ihop till den summan och en ny häst i den prisklassen hade blivit omöjligt.

Kan ju säga att hade jag haft råd att spara ihop till summan så hade jag haft en lägre livförsäkring. Så hur man ska tänka beror mycket på tycker jag vad man har för ekonomi.

Kloka ord ovan.

Jag har tidigare köpt föl/unghästar och haft lågt försäkrat även när de blivit vuxna. Baksidan med det är att om man sen vill kunna köpa en likvärdig som den vuxna man förlorade så finns inte pengarna (för mig). Då jag har eget stall så blir det inte någon direkt besparing att "inte ha den hästen" heller så hästen som är kvar behöver sällskap eller stallas upp på dyrare anläggning.

Så numera vill jag gärna ha försäkrat i inköpssumman/vad hästen är värd. Oavsett ålder. Om det är dyrt eller ej beror helt på ras. Diffen i ungefär samma försäkring men olika ras kan vara 7000 kr per år... :S

Jag har nu en nyköpt, som kostar skjortan att försäkra i 35' i liv i A1 och hyfsad veterinärvård (13 800 kr/år med 120' i vetvård, 10 000 kr/år med 80' i vetvård). Jag har dock valt att första året ha "fullförsäkrat" men planerar på sikt att ta bort/kraftigt sänka liv. Helt enkelt för jag kom några år kommer ha en helt annan ekonomi/andra möjligheter att hosta upp pengarna för en ny.

Så, strunta i hur andra gör - och se till vad man själv anser är viktig, hur ens egen ekonomi ser ut etc. OCH - genom hög självrisk etc kan man påverka premien ganska mycket.
 
Jag har bara min försäkrad i 3000:- liv, enbart för att kunna ha kvar dolda fel försäkringen, och veterinärvård som även ersätter medicin. Har haft henne sen hon föddes och hade henne livförsäkrad första 3 åren men valde sen att ta bort den.
Kommer göra likadant nu med hennes kommande föl, både liv och veterinärvård första åren. Vet att en busig unghäst kan hitta på nästan vad som helst.;)
Nu har inte jag några dyra hästar och skulle kunna köpa en ny om det värsta skulle hända!
Man måste helt enkelt välja det som passar en själv bäst, har man pengar till en ny så kanske man inte behöver livförsäkringen men veterinärvården hade jag aldrig vågat vara utan!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 719
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 716
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 738
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 107
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp