Försäkra häst man inte är ägare på?

Sv: Försäkra häst man inte är ägare på?

Min syster står på min hästs försäkring som jag står som ägare på :)
 
Sv: Försäkra häst man inte är ägare på?

Det går men det kan blir problem om man har en livförsäkring och hästen dör eller måste avlivas. För det är bara ägaren som kan få ut den biten. Så det är inte säkert att bolaget vill betala ut något om det är någon annan än ägaren som står för den.
Däremot så är det inga problem när det gäller veterinärvårdsförsäkring, den kan även andra än ägaren teckan och använda.
 
Sv: Försäkra häst man inte är ägare på?

Ja, just vid livförsäkringars utbetalningar får man skriva eget avtal om ägare och försäkringstagare är olika personer. Det var visserligen på hund jag råkade ut för detta men det spelar ingen roll för häst tror jag.

Jag var fodervärd för en hund om tyvärr fick tas bort p g a sjukdom. Jag stod för försäkringen men liversättningen skulle gå till ägaren, vilket vi kommit överens om när vi skrev fodervärdskontrakt. Trots att jag skrev ägarens konto nr på skadeanmälan skickades pengarna till mig. När jag ringde försäkringsbolaget och frågade så svarade de att de alltid skickade till försäkringstagaren oavsett vad man skrivit. Ännu en sak att tänka på när man tar foderhäst.
 
Sv: Försäkra häst man inte är ägare på?

Japp! Jag tecknade en extra vet föräkring på stoet jag har betäckt. Men du kan givetvis inte få ersättning på båda försäkringarna, tanken är att jag inte vill utnyttja ägaren föräkring om det skulle hända något som handlar om fölet. (Hon har alltså 2 vet försäkringar i 2 olika bolag).

Ang Liv så är det bara ägaren som kan få ut ersättning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 176
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 017
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 650
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp