Förlossningsskräck

Sv: Förlossningsskräck

Nej, kanske man inte skall "behöva" välja bort barn, men vore jag SÅ rädd som en del verkar vara (och du också varit?), då skulle jag helt enkelt inte VÅGA bli gravid.... Barnet måste ju liksom ut på ett eller annat sätt! Modigt av dig att våga behålla barnet, och att välja vaginal förlossning.

Tack. :)

Jo, det var ju där jag var. Jag var livrädd för att bli gravid, för barnet måste ju ut på något sätt.
Men nån gång så började jag inse att nån gång vill jag nog ha barn ändå. (Nu blev det ju dessutom lite tidigare än planerat). Och sambon kan ju inte direkt föda barnet åt mig, så jag blev ju tvungen att ta tag i det.

Jag har kanske haft en väldig tur med de barnmorskor och läkare jag träffat och pratat med också. För ingen har försökt tvinga fram något åt mig. Alla beslut har jag fått ta själv.
 
Sv: Förlossningsskräck

KL
Jag tycker att alla de som vill ha snitt ska vara med på ett planerat snitt och se hur det går till. Då kanske de inte skulle vilja ha snitt heller. Senast jag var med på ett snitt (har turen att kunna vara med när det är lugnt på min avdelning) så gick det undan. Det började lugnt och stillsamt, inget akut el katastrofsnitt alls. Inom loppet av någon minut så blev det ett katastrofsnitt och det var inte längre någon trevlig historia alls.

Även om man inte har möjlighet att få vara med om ett snitt live så måste det finnas filmer om både det och vaginala förlossnignar så man vet vad det är man tycker är så läskigt. Många här verkar inte veta vad de egentligen är rädda för, de vet inte änns hur det går till.
 
Sv: Förlossningsskräck

Nej jag vet ingenting om någonting, men blotta tanken får mig gråtfärdig.. Skulle aldrig klara av att se en film om en förlossning eller snitt...:crazy: Ser nog ut som jag blir barnlös om det inte sker ett under...:(
 
Sv: Förlossningsskräck

Även om man inte har möjlighet att få vara med om ett snitt live så måste det finnas filmer om både det och vaginala förlossnignar så man vet vad det är man tycker är så läskigt. Många här verkar inte veta vad de egentligen är rädda för, de vet inte änns hur det går till.

Med tanke på att det var just en förlossningsfilm som satte igång min rädsla, så tror jag inte jag skulle bli så hjälpt av att se ännu en. ;)

Våran lärare i barnkunskap på högstadiet tyckte vi skulle se, inte bara en, utan flera förlossningsfilmer. Ju fler filmer som visades desto mer övertygad blev jag om att det där tänker jag aldrig gå igenom frivilligt.
Det var ju inte direkt så att de födande kvinnorna satt och sjöng och var glada och verkade ha det jättetrevligt precis. Snarare minns jag ett ostukturerat kaos av blod, slem och vrål av smärta samt total maktlöshet.
Så jag vet precis när jag fick min förlossningsrädsla och vad det är jag är rädd för.

Att min "omtänksamma" sambo sedan var tvungen att berätta för mig i detalj hur ett snitt går till är väl en annan historia. :crazy:
Till saken hör att jag är paniskt rädd för allt vad operation heter. Jag är livrädd för att få blindtarmsinflammation t ex, för då måste jag åka in akut å opereras.
Så efter det verkade en vaginal förlossning inte helt otänkbar iaf. Det är i mitt fall det bästa av två onda ting.
 
Sv: Förlossningsskräck

Nej jag vet ingenting om någonting, men blotta tanken får mig gråtfärdig.. Skulle aldrig klara av att se en film om en förlossning eller snitt...:crazy: Ser nog ut som jag blir barnlös om det inte sker ett under...:(
Ni skulle varit med på min sista förlossning. Edan satt perfekt. Jag hade en toppen förlossning efter att haft förlossningskräck efter första barnet (har nu 4 st) Efter första barnet skulle jag itne fixat att vara med på någon annans förlossning men efter sista förlossningen så har det släppt. Nu kan jag se det vackra i barnafödande oavsett om det är vaginalt el snitt.

Senaste snittet var jag i tårar när mammn väcks ut narkosen och första hon frågar efter var sitt barn och sen sin man. Hon grät och det gjorde pappan med när han fick visa barnet för första gången .

Kan ni inte ta det lite baklänges? Börja med att se en film om förlossning precis i den frekvensen när barnet redan är ute så ni ser det vackra innan allt jobb:idea:
 

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 020
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 767
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp