förlossning

T

teolinda

hej

jag undrar om ni skulle vilja dela med er av era erfarenheter av vaginal förlossning och planerat kejsarsnitt. Hur mådde ni efteråt?, När kunde ni rida igen? snälla dela med er av era erfarenheter jag måste välja inom några veckor och är så rådvill. Jag har inga barn sedan tidigare och sjukvården tycks inte ha erfarenhet av ridtjejer
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: förlossning

Jag födde vaginalt efter igångsättning pga havandeskapsförgiftning. Jag mådde bra efter förlossningen förutom att mitt blodtryck sköt i höjden, sprack lite och fick sys med 2 stygn. Nu hade jag ingen häst efter förlossningen, men som jag kände mig hade jag kunnat rida efter 2-3 veckor.
 
Sv: förlossning

Födde vaginalt.
Blödde 200 ml, sprack ingenting.
Från 1a värken till sonen låg på mitt bröst tog det 2 timmar och jag tog lustgas de sista 15 minutrarna.
Från att vi lämnade huset på morgonen tills vi var hemma igen tog det 10 timmar.

Red efter 4 veckor, då kunde jag inte hålla mig längre! Hade jag haft hästen hemma hade jag nog ridit redan 1a dagen efter förlossingen. Sex ville jag ha efter 2 dagar men väntade tills avslaget slutat ;)

Jag är livrädd för kejsarsnitt och det hade jag panik för de sista veckorna, jag är så glad att jag slapp bli snittad!
Ridning ger starka bäckenmuskler vilket jag tror hjälper till under förlossningen och även efteråt. Men litar man inte på sin kropp och istället håller emot när de trycker på så blir det nog jätte hemskt.

Jag tycker endast man ska göra kejsarsnitt om det gäller liv eller död för mamman och/eller barnet.


Hur man mår efteråt vet man inte först man är där själv. Och oavsett om man föder med snitt eller vaginalt ska man vara försiktig efteråt med att lyfta tungt. Man måste träna knipövningar hur man än föder för det är bebisen när denligge i magen som töjer ut musklerna, inte för man föder vaginalt.
 
Senast ändrad:
Sv: förlossning

Om du inte har ordentliga skäl (trångt bäcken, tidigare skador, extrem rädsla) är en vaginal förlossning bäst för dig och fr a för barnet. Kejsarsnitt är en stor bukoperation med alla risker det innebär.

Personliga erfarenheter:
Jag har fött vaginalt två gånger.
Första gången red jag till två veckor innan jag födde, gick sönder en del under förlossningen men det läker ju fint i de allra flesta fall. Jag red igen några månader efteråt.
Andra gången gick jag knappt sönder alls, och red på tredje dagen efter att jag fött min dotter.

Ridning ger stark bäckenbotten vilket kan göra att man spricker mer, men å andra sidan ger det starka bukmuskler som underlättar förlossningen.
 
Sv: förlossning

Jag har extrem förlossningsrädsla och födde med Kejsarsnitt.
Fast jag måste säga att jag med hjälp av Auroramottagningen kommit långt. Från början ville jag ABSOLUT ha planerat kejsarsnitt i v 38. Men det slutade med att jag ville starta en vanlig förlossning för att sedan avbryta förlossningen och snittas om/när jag kände att jag inte orkade längre.

Man får inte rida förrän efter tidigast tre månader efter ett snitt har jag för mig. Man får inte bära tyngre än bäbisen på tre månader, man kan inte hosta, skratta eller nysa utan att det känns som om man ska gå sönder på ca två veckor. Kan inte ut och gå, svårt att gå i trappor första tiden, Etc.

Om du inte är extremt rädd eller har andra starka skäl till att snittas tycker jag att du ska strunta i det och istället föda vaginalt.
Jag ångrar INTE att jag snittades. Jag är ändå nöjd med min förslossningsupplevelse om man säger så. För mig var detta helt rätt.
Men denna gången, BF på söndag, så ska jag FÖRSÖKA föda vaginalt. Har samma valmöjlighet som senast, dvs. avbryta när/om jag vill och snittas. Och det tänker jag göra oxå om jag känner att jag behöver.
Det känns som om man (oftast) kommer tillbaka till sitt vanliga liv otroligt mycket snabbare.
Jag vill rida snart, inte vänta tre månader eller mer. Jag vill kunna lyfta upp och krama om min lille son, 3,5 år, vill kunna busa med honom. Vill kunna prommenera. Ta mig i och ur sängen utan hjälp. Etc. Listan kan göras lång.

// Anna
 
Sv: förlossning

Hur menar du att du måste välja om några veckor ?

I vilket fall så kan jag bara bidra med vaginala förlossningar utan komplikationer (förutom att den ena var tvillingförlossning).
 
Sv: förlossning

Födde vaginalt. Första värkarna hade jag en vecka innan Li föddes. Med mellan 10 och 30 minuter mellan värkarna. Men när vattnet väl gick blev det bråttom. Från vattenavgång till det att hon var ute gick det 3 timmar, och då hade jag en och en halv timmes paus mellan värkarna. 3 krystvärkar, med ett avbrott för att klippa navelsträngen som hon hade två varv runt halsen så var hon ute! :) Själva förlossningen var snabb och problemfri, fick sy ett stygn.

Rida har jag inte börjat med ännu. Men det beror på hästen och inte mig. ;) Sex däremot funkar inte ännu, känns som att jag är mycket trängre nu än innan och får ont, fast det är inte länge sedan jag fick och har efterkontroll nästa vecka, vet inte hur lång tid det kan ta innan allt är i sin ordning igen.

Jag mådde kalas direkt efter förlossningen. När Li och Sambon sov på BB på natten var jag ute på en promenad bara några timmar efter förlossning.
 
Sv: förlossning

kul att så många svarar. Någon undrade hur jag fick välja och det har mest med min ålder att göra.. Är man över 40 så är de lite oroligare för komplikationer. Jag rider fortfarande (v32) och det går fint. Mina väluppfostrade och lydiga hästar sköter sig exemplariskt. Jag vill inte åka i backen i vanliga fall så det är ingen skillnad. Dock klarar jag inte att köra de ordinarie dressyrpassen längre, särskilt inte i trav. Galopparbetet är lättare. Men det är ju alltid något att fila på i både skritt och galopp. Jag är lite orolig för när jag kan börja rida efter förlossningen. Vill gärna komma i sadeln så fort det bara går och söker lösningen på detta. (jag får väl veta tids nog men är nyfiken på att höra andras erfarenheter)
 
Sv: förlossning

Har aldrig hört talas om att man får välja bara för att man är äldre och att man då är mer benägen att få komplikationer av vaginala förlossningar och inte av k-snitt.

Jag tror att hur och vad och när du kommer att göra olika saker efter förlossningen kommer att ge sig av sig självt. Det är alldeles omöjligt att sia om. Däremot det du skall vara försiktig med är ju sånt som kan ge framfall. Prata med den BM/läker du träffar på BB så kan de nog hjälpa dig tillrätta.
 
Sv: förlossning

Jag födde vaginalt, sprack något och syddes med tre stygn. Kände mig helt återställd (dvs hade kunnat rida om jag haft tillgång till häst då...) efter ca två veckor, då även magen var "borta". Red dock första gången fem veckor efter förlossningen (då jag tyckte att jag väntat jättelänge!), ett ganska "normalt" ridpass, och red därefter ca tre dagar i veckan närmaste halvåret efter förlossningen. Detta är sju år sedan, och jag har fortsatt med ridning på egen häst ca fem dagar i veckan, och har inga "sviter" efter graviditet och förlossning.

Jag rådfrågade varken läkare eller barnmorska angående ridningen, utan både under och efter graviditeten gick jag på vad som kändes bra.
 
Sv: förlossning

cirkus, hur var din tvillingforlossning?

Jag ar nyfiken for jag satts igang om en vecka...

*forlat ts for tradkapning :o*
 
Sv: förlossning

Jag tycker endast man ska göra kejsarsnitt om det gäller liv eller död för mamman och/eller barnet.

Men helt ärligt, ska jag riskera att bli sämre igen i min rygg för att KS bara ska finnas att tillgå när det gäller liv eller död.

Min hälsa kommer med all säkert bli mycket sämre genom vaginal förlossning, men den hotare inte mitt liv.

Nja jag tycker man ska vara lite försiktig med sådana uttalanden, speciellt om man själv är fullt frisk.
 
Senast ändrad:
Sv: förlossning

Det är vad jag tycker som sagt, men så är jag fullt frisk och kejsarsnitts-rädd.

Vet inte hur man kan skriva för att det ska bli helt rätt. men kan man föda barn så tycker jag man ska göra det. Du kan inte föda barn och då gör du kejsarsnitt. Du dör ju inte av att föda vaginalt som du skrev men på ett sätt kanske du gör det genom att kanske bli sjukskriven resten av ditt liv. Förstår du hur jag menar?
 
Sv: förlossning

Jo jag kan föda vaginalt, men jag riskerar att försämra min hälsa & livskvalitet avseevärt

Jag förstår hur du menar ( tror jag ) men är det inte bättre att då skriva att man tycker att alla som är friska och inte riskerar att få livskvaliteten märkbart försämrad för lång tid framöver ska genomgå vaginal förlossning?

:)
 
Sv: förlossning

Bidrar med min förlossning:
Var förstföderska och från första riktiga verk tills Stina var född tog det 20 timmar. Jag tyckte inte jag sprack så mkt med syddes med drygt 10 stygn, så det var nog en del ändå. Red ca fem veckor efter förlossningen, hade nog klarat rida tidigare men valde att vänta. Idag ca tio ceckor senare funkar allt som det ska!
 
Sv: förlossning

Jo jag kan föda vaginalt, men jag riskerar att försämra min hälsa & livskvalitet avseevärt

Jag förstår hur du menar ( tror jag ) men är det inte bättre att då skriva att man tycker att alla som är friska och inte riskerar att få livskvaliteten märkbart försämrad för lång tid framöver ska genomgå vaginal förlossning?

:)

Nej, för det finns ju de som är fullt friska och sen föder vaginalt och sen blir dåliga efteråt med olika problem. Förstår du? Man vet ju inte först efter barnet väl är ute om man klarar sig bra eller inte. Varenda förlossning är ju unik och bara för det kanske går bra ena gången betyder det inte att det gör det nästa gång fast man gör precis likadant.

Det går inte att svara på om man genom att träna så och smörja in sig med det får en enklare förlossning t.ex.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 968
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp