Förhindra smittspridning

Hovslagare, veterinärer, tränare och alternativbehandlare är emellanåt smittbärare. Utrustningen för hovslagare (nu syftar jag inte på metallverktyg utan på hovslagarlådan, och hovslagarförklädet främst), kläderna och skorna är omöjliga att göra rena mellan varje besök och iallafall min hovslagare blir mycket irriterad om hen inte får veta känd smitta innan besök eftersom det då ställer till hela den dagens planerade besök. Det är sällan min hovslagare ska vidare direkt då vi bor grannar men ska hen det så ber hen att få tvätta händerna.

Veterinärer finns det verkligen av alla slag. Jag har haft veterinärer hemma som drar på sig engångsoverall, handskar och skoskydd direkt de går ur bilen och jag har också haft de som har så skitiga kläder på sig att jeansen ser ut att kunna stå själva i ett hörn. Det vanligaste är dock normalrena kläder och att de spritar händerna före och efter besöket. Att veterinärer skulle byta kläder och skor mellan varje besök ser jag som helt orimligt. Vid känd smitta blir det såklart genast andra förutsättningar.

När det handlar om yrkeskategorier som på något sätt behandlar/hanterar hästar så är det svårt. Det fungerar inte i praktiken att rengöra allt mellan besöken i olika stall. Som privatperson tänker jag att man får göra det man kan. Att tänka sig för, ha normal hygien, byta kläder, inte ha samma utrustning på flera ställen och inte gå in i stall man inte måste gå in i och inte röra vid hästar man inte måste röra vid. Iallafall jag hade mått väldigt väldigt dåligt om jag genom slarv gjorde mina eller andras hästar sjuka. Skulle det gå att spåra att en privatperson har spridit smitta så lär hen inte bli särskilt populär. När den ridskolan jag jobbade på fick in kvarka gick det hemska rykten om personen som misstänktes fått med sig smittan och det trots att hästen som misstänktes vara smittbärare var till synes frisk vid besöket i ridhuset. Hästen blev sjuk senare och det kunde precis lika gärna varit någon helt annan som fick med sig smittan och hästen som pekades ut kunde blivit smittad i ridhuset. Hen kände sig till slut tvungen att flytta då hen var beroende av sitt rykte för att få jobb.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 205
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
750
Senast: Sassy
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp