Förhindra smittspridning

Magiana

Trådstartare
Hur gör veterinärer och hovslagare för att inte sprida smitta mellan stallar de besöker? Jag tänker alltså då på stallar där det inte finns någon känd smitta.
 
Min hovslagare tvättar och spritar händerna.
När jag haft ute veterinär, har denne spritat och tvättat händerna.
De byter kläder också mellan olika stall.
Veterinären använde blå plast-tossor.
 
Min hovslagare tvättar och spritar händerna.
När jag haft ute veterinär, har denne spritat och tvättat händerna.
De byter kläder också mellan olika stall.
Veterinären använde blå plast-tossor.
Om de gör 5 besök på en dag, har de då 5 ombyten? Hovslagarverktygen och förklädet, görs det något med dem?
 
Om de gör 5 besök på en dag, har de då 5 ombyten? Hovslagarverktygen och förklädet, görs det något med dem?

När det gäller veterinären så hade ju den med sig plastförkläden också, med långa armar. Men jag antar att de har med sig ett antal klädbyten, ja.
Hovslagaren är inte på fler ställen än mitt stall på samma arbetsdag.
Hovslagarverktygen: nej, ingen sprit.
Men hur tänker du att smittan ska hamna på de verktygen? Metall är ju inte så effektivt för virus och bakterier att leva på; och luftburen smitta torde ha rätt svårt för att hitta från hästens luftvägar och till verktygen.

Ändring:
intressant frågeställning även om jag tänker att ett stall med till synes friska djur sällan faktiskt är smittbärande på ett allvarligt sätt.
 
När det gäller veterinären så hade ju den med sig plastförkläden också, med långa armar. Men jag antar att de har med sig ett antal klädbyten, ja.
Hovslagaren är inte på fler ställen än mitt stall på samma arbetsdag.
Hovslagarverktygen: nej, ingen sprit.
Men hur tänker du att smittan ska hamna på de verktygen? Metall är ju inte så effektivt för virus och bakterier att leva på; och luftburen smitta torde ha rätt svårt för att hitta från hästens luftvägar och till verktygen.

Ändring:
intressant frågeställning även om jag tänker att ett stall med till synes friska djur sällan faktiskt är smittbärande på ett allvarligt sätt.
Jag vet inte alls om det är möjligt för smitta att fastna på verktyg.

Jag vet inte ens om det är möjligt att sprida smitta bara genom att använda en bil mellan olika stallar om smittan fastnar i bilklädseln och sedan överförs till andra rena kläder när man åker till ett annat stall. Men jag antar att det är väldigt långsökt?
 
Jag vet inte alls om det är möjligt för smitta att fastna på verktyg.

Jag vet inte ens om det är möjligt att sprida smitta bara genom att använda en bil mellan olika stallar om smittan fastnar i bilklädseln och sedan överförs till andra rena kläder när man åker till ett annat stall. Men jag antar att det är väldigt långsökt?

Det verkar rätt långsökt.
 
Hur gör veterinärer och hovslagare för att inte sprida smitta mellan stallar de besöker? Jag tänker alltså då på stallar där det inte finns någon känd smitta.

För veterinärer finns det strikta hygienregler som handlar om arbetsklädsel, handhygien/handskar och skyddskläder utfärdade av Jordbruksverket. Vid smitta eller misstänkt smitta så kan ytterligare åtgärder vidtas. För hovslagare, tränare, fysioterapeuter och andra finns inte samma regler, utan det förhoppningsvis sunt förnuft som råder.
 
Mig veterligen byter varken hovslagare eller veterinär kläder mellan olika stall just för att det inte finns någon *känd* smitta. Finns ingen smitta så behöver man ju inte heller vara orolig.
Min hovslagare skodde i stall med kvarka och då bytte hen alltid alla kläder och t.o.m duschade emellan stall om det fanns möjlighet. Satt på plast i bilen osv. Hen försökte alltid ta kvarkastallet sist på dagen, men vid något tillfälle gick inte det. Vårt stall klarade sig från kvarka pga vår hovslagares fantastiska noggrannhet.
 
Det räcker ju liksom inte att byta kläder och tvätta verktyg för att inte sprida smitta. Ska det vara säkert krävs både dusch och total sanering av allt, knappast möjligt att ha som rutin. Därför det är så extremt viktigt att hästägare talar om i förväg om det finns känd smitta i stallet, eller så bara misstänkt, så de man anlitar kan undvika att sprida det vidare.
 
Jag vet inte alls om det är möjligt för smitta att fastna på verktyg.

Jag vet inte ens om det är möjligt att sprida smitta bara genom att använda en bil mellan olika stallar om smittan fastnar i bilklädseln och sedan överförs till andra rena kläder när man åker till ett annat stall. Men jag antar att det är väldigt långsökt?
Med tanke på diskussionen som var här inne för någon vecka sedan om att man inte ska gå in på Ica i stallskor för att man kan plcoka upp smitta från andra stallar så anser uppenbarligen inte alla att det är långsökt.
 
Mig veterligen byter varken hovslagare eller veterinär kläder mellan olika stall just för att det inte finns någon *känd* smitta. Finns ingen smitta så behöver man ju inte heller vara orolig.
Min hovslagare skodde i stall med kvarka och då bytte hen alltid alla kläder och t.o.m duschade emellan stall om det fanns möjlighet. Satt på plast i bilen osv. Hen försökte alltid ta kvarkastallet sist på dagen, men vid något tillfälle gick inte det. Vårt stall klarade sig från kvarka pga vår hovslagares fantastiska noggrannhet.
Haken är ju att t.ex. kvarka har flera veckors inkubationstid. Så bara för att det inte finns någon känd smitta så är det inte säkert att stallet är fritt från smitta.

Sånt där gör mig skitnervös och jag blir alltid lite nojig om jag besöker flera stall inom en tät tidsperiod, även om om jag byter kläder.
 
Haken är ju att t.ex. kvarka har flera veckors inkubationstid. Så bara för att det inte finns någon känd smitta så är det inte säkert att stallet är fritt från smitta.

Sånt där gör mig skitnervös och jag blir alltid lite nojig om jag besöker flera stall inom en tät tidsperiod, även om om jag byter kläder.
Fast om du inte ens åker till olika stall under samma dag, måste väl ändå risken vara minimal att du skulle sprida smitta :confused:?
 
Mer troligt att smittan fastnar i däcken, ex om de råkar köra på en hästskit och sen kör vidare till nästa gård etc. vet som besöker lantbruksdjur har i flera fall engångsoveraller, plastöverdrag (engångs) till stövlarna samt engångshandskar och desinfektion och får inte parkera var som helst på gården. förmodligen inte lika strikt på hästgårdar eftersom de inte producerar livsmedel. Sen finns ju virkon att stoppa stövlarna i.

Men vet ska göra vad de kan för att inte sprida smittor, de finns där men syns inte alltid och att vara den vet som sätter igång smittspridning pg oaktsamhet med smittskyddet lär inte vara populärt.
 
Det kommer ju och går hästar och folk i stall. Många tävlar, åker och tränar borta etc.
Så jobbar man med häst i olika stall får man hålla det så sunt det går. Det är inte möjligt att tvätta allt med Vircon mellan olika stallar tex om man har många olika under dagen. Man får försöka hålla goda rutiner och tvätta händer etc.
Jag brukar så gott det går undvika att röra hästar om jag inte måste. Ska man själv ta dem för hand tex så måste man ju. Men jag går inte runt och klappar och gullar.
Sambon som behandlar måste ju röra hästarna. Får man höra i efterhand att någon häst insjuknat Virconar man utrustning/kläder. Och vi försöker tvätta våra kläder ofta. Han gör det alltid efter jobbresor tex.

Det är inte rimligt att göra mer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 205
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
750
Senast: Sassy
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp