Förhandla inför nytt jobb

_Taggis_

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och ting och självklart vill man ha det bästa ut av det...

Förra gången jag bytte jobb bannade jag mig för att inte ha förhandlat mig till mer semester, då jag gick från ett jobb med mer än 25 semesterdagar beroende på ålder till ett jobb med 25 dagar för alla. Samma är det nu - alla har 25 på nya stället.

Jag gav ett löneanspråk som var förhållandevis högt, och jag blev erbjuden 1000kr under mitt bud. Det är ingen dålig lön men jag vill såklart förhandla, så jag funderar på hur man kan lägga upp det om man säger att man tar budet men vill sas kompensera med semester. Hur många dagar är rimligt att tycka att man kan byta mot 1000 kr i månadslön? Jag är över 40 kan tilläggas så jag hade gärna haft 30 dagar.

Det nya jobbet tror jag kommer passa mig bättre än det jag har, men det blir ett roligare jobb i utbyte mot mindre ledighet så för mig ät det eg viktigare med fler semesterdagar än lön.
 
Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och ting och självklart vill man ha det bästa ut av det...

Förra gången jag bytte jobb bannade jag mig för att inte ha förhandlat mig till mer semester, då jag gick från ett jobb med mer än 25 semesterdagar beroende på ålder till ett jobb med 25 dagar för alla. Samma är det nu - alla har 25 på nya stället.

Jag gav ett löneanspråk som var förhållandevis högt, och jag blev erbjuden 1000kr under mitt bud. Det är ingen dålig lön men jag vill såklart förhandla, så jag funderar på hur man kan lägga upp det om man säger att man tar budet men vill sas kompensera med semester. Hur många dagar är rimligt att tycka att man kan byta mot 1000 kr i månadslön? Jag är över 40 kan tilläggas så jag hade gärna haft 30 dagar.

Det nya jobbet tror jag kommer passa mig bättre än det jag har, men det blir ett roligare jobb i utbyte mot mindre ledighet så för mig ät det eg viktigare med fler semesterdagar än lön.
I Unionens kollektivavtal är 1 semesterdag värd 5,4% av en månadslön. Alltså att använda som "riktmärke".
 
Om möjligheten till ledighet är viktigare än pengarna kan du också överväga att be om rätt till X obetalda semesterdagar ifall de inte vill ge dig fler betalda. Så kan du sedan välja då det är aktuellt om du verkligen tar ut dem eller inte.

Smart. Det är klart en möjlig lösning om jag inte får igenom det, en vecka mindre lön i utbyte mot ledigt är klart värt i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: seahawk
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 987
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Har blivit kontaktad av en "konkurrent" om att gruppchefen hos X vill träffa mig för en tjänst. Jag letar egentligen inte nytt jobb, har...
2
Svar
21
· Visningar
3 455
Senast: Elektronen
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp