Förhållandet energi/protein

K

Kicki_J

Är lite fundersam, hjälp önskas!! Har ju alltid hört att ett överskott på energi = en fet häst, men nu läser jag att det tydligen går åt stora mängder protein för att förbränna överskott på energi. Min fråga är således - kan min lillskrutta (1-årigt ponnysto) magra ur för mig ändå? :confused: Hon får de proteiner hon enligt beräkning ska ha, men får ett överskott på energi. Hämtar tack och lov det nya höet med högre proteinvärde om en månad, men fram till dess???/Kicki
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Energi/proteinkvoten bör ej understiga 6 för att hästen inte ska tappa muskler.

Kvoten räknar du lätt ut genom att ta proteinet din häst får i sig per dag och dela det med energin, då får du ett tal som ej bör ligga under 6.

Förstår du vad jag menar?
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Jodå, jag vet hur jag ska räkna ut kvoten, men det är så svårt att få till det bra med det hö jag har, det går åt de äldre hästarna men är svårt åt "lillan", kan jag stoppa in soja också i foderstaten, eller blir det för mycket då hon även får foderjäst och lucern som proteintillägg?? Eller ska jag skippa jästen helt? Energin är ju högre än i jästen så kvoten kanske blir bättre om jag "byter". /Kicki
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Du kan antingen ge lite soja (max 100g/100kg häst) eller ge lite färdigfoder med mycket protein tex Krafft Pluss Grön eller Krafft Protein beroende på hur mycket protein som fattas.
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Protein/energi kvoten är en riktlinje för ett grundbehov. Det är inte så att den till varje pris ska hållas konstant. Din häst behöver en viss mängd protein per dag och där skall ingå de essentiella aminosyrorna där lysin brukar vara den som mäts. Om du har ett hö med låg protein halt finns risken att hästen inte äter så mkt så den får i sig det protein den behöver eftersom den äter för att tillfredställa sitt energi behov och kanske slutar äta innan den tillfredställt proteinbehovet. Men om den åter så mkt hö så den får i sig proteinbehovet behöver du inte ge tillskott. Det kostar inte mkt protein att förbränna energi. Däremot kostar det energi att omvandla proteinöverskott. En häst som har lätt att sätta fett behöver en högre protein/energikvot än en som har svårt med fettansättningen precis som folk. Om du ändå skulle vilja komplettera med mer protein så har soja mjöl den bästa sammansättningen av essentiella aminosyror som är viktig för din växande häst jämfört med lusern o lin. De andra känner jag inte till innehållet på.
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Vad har du för foderstat idag och hur ser analysen ut?
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Soja är bra, man behöver inte ge så mycket för att proteinet ska höjas rejält. Kanske kan du skippa foderjästen och lägga till soja i stället?
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Tack för era svar! :) Har ni tid och lust får ni gärna ge förslag på foderstat!
Höet´s analys;srp 11 g/kg foder, energi 7,7 Mj/kg foder, ts 84 %, Ca 2,9 g/kg foder, P 1,3 g kg/foder
Lucer ; srp 130 g/kg foder, energi 8,2 Mj/kg foder, Ca 11 g/kg ts P stod ej med???

Detta hö måste jag ha fram till mitten på december då bonden pressar av det bättre höet (49 g srp)
Hon går nu på 6 kg hö, 0,5 kg havre, 0,5 kg korn, 400 g lucern, 200 g soja, 50 g jäst, 50 g mineraler (racing stuteri) Men det blir ju bara en kvot på 5,3!!! :confused:
Sojan får hon inte full ranson av än, köpte den i går, före det fick hon 200 g jäst och 800 g lucern. Misstänker att hon hade krångel med magen natten mellan torsdag-fredag. Hon var helt genomsvettig och jätteorolig på fredagsmorgonen, (ändå hade dottern som kvällsfodrade torsdag kväll missat att hälla i kornet så hon fick bara lucern och jäst) det blev bättre när hon efter promenad kom ut i hagen och sedan var hon som vanligt. Fick ej full kraftfoder ranson den dagen.
Efter det här blev jag ju ännu mera fundersam över min foderstat!!!/Kicki
 
Sv: Förhållandet energi/protein

HelenaHandberg skrev:
Protein/energi kvoten är en riktlinje för ett grundbehov. Det är inte så att den till varje pris ska hållas konstant. Din häst behöver en viss mängd protein per dag och där skall ingå de essentiella aminosyrorna där lysin brukar vara den som mäts. Om du har ett hö med låg protein halt finns risken att hästen inte äter så mkt så den får i sig det protein den behöver eftersom den äter för att tillfredställa sitt energi behov och kanske slutar äta innan den tillfredställt proteinbehovet. Men om den åter så mkt hö så den får i sig proteinbehovet behöver du inte ge tillskott. Det kostar inte mkt protein att förbränna energi. Däremot kostar det energi att omvandla proteinöverskott. En häst som har lätt att sätta fett behöver en högre protein/energikvot än en som har svårt med fettansättningen precis som folk. Om du ändå skulle vilja komplettera med mer protein så har soja mjöl den bästa sammansättningen av essentiella aminosyror som är viktig för din växande häst jämfört med lusern o lin. De andra känner jag inte till innehållet på.
Tackar och bockar för detta!!! :bow: Jag gick kurser och sprang på en massa föreläsningar om foder för x antal år sedan, då lärde jag mig beräkna foderstat efter proteinbehovet. Men när jag läser alla inlägg här på Buke så beräknar ju alla efter energibehovet. Jag blev liksom "lite" fundersam. :confused: Många skriver ju att de vill ha en så hög kvot som möjligt, men är det inte så att en hög kvot passar en häst som har lätt att lägga på sig och en som lätt tunnar ur kan gå på en lägra kvot? (så länge de får i sig de proteiner som de ska ha vill säga!)/Kicki
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Helt rätt. Hästen behöver ju energin för att kunna bryta ner proteinet och på så sätt bilda muskler och hålla sig i form.Får hästen då mer protein i förhållande till energin så kan inte allt brytas ner korrekt och hästen får " mindre att klara sig på" extremt grovt uttryckt! Så du har helt rätt, såhar jag lärt mig iallafall!! Mitt höproblem iår är det totalt andra. Jag har grymma värden på proteinet så att energin inte kan hänga med.... Inte bra det heller...
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Vad har du för värden på ditt hö då? (nyfiken!)
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Vad väger din häst?

Står den på halm som den äter av?

Om du vill behålla den MJ-nivå som hästen ligger på nu så kan du inte ge mer än 5,5 kg hö.

Ex

5,5 kg hö
1,5 kg lucerhack
250 gr soja
2 dosmått fosforbalans

MJ 58
Smrp/MJ 6,13
Ca/P 1,81

mvh Jessica
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Jessica skrev:
Vad väger din häst?

Står den på halm som den äter av?

Om du vill behålla den MJ-nivå som hästen ligger på nu så kan du inte ge mer än 5,5 kg hö.

Ex

5,5 kg hö
1,5 kg lucerhack
250 gr soja
2 dosmått fosforbalans

MJ 58
Smrp/MJ 6,13
Ca/P 1,81

mvh Jessica



men bör inte en så ung häst ligga på en protein/energi kvot runt 7,5??
 
Sv: Förhållandet energi/protein

Sax! skrev:
men bör inte en så ung häst ligga på en protein/energi kvot runt 7,5??

Oj, ja det har du rätt i. :o Missade att hon var 1 år bara.

Då blir det annorlunda foderstat.

5 kg hö
1 kg lucernhack
0,5 kg Krafft Pluss Grön
250 gr soja
50 gr vetekli

MJ 55
Smrp/MJ 7,05
Ca/P 2,18

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 518
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 380
Z
Foder & Strö Jag har ett föl och ett sto här hemma som skall vänjas av nu och stoet har just nå svårt att hålla hullet över ryggen, eller har...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp