Före och efter (renovering utav stall)

rostad

Trådstartare
Det är alltid lika roligt att se hur det har sett ut tidigare och sedan resultatet. Det kan även ge bra tips och idéer till de som håller på med renovering utav stall/anläggning.

Så lägg ut bilder på era stall :p
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Före:
Inne i "stallet" :wtf:


Utanför:


Där hagarna ligger nu:


Där ridhuset ligger nu:
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Efter:
Inne i stallet
(Hade inte orginal bilden på denna datorn)








Utanför:
(har tyvärr ingen utan häst :crazy: )
(höger = stall, vänster byggnad = ridhus)




Ridhuset:


 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

*delvis kl*
Tack så hemskt mycket :D
Vi har lagt ner mycket omtanke på detta stället.


Ingen annan som har renoverat stall? :crazy:
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

:O...... tror ingen vågar lägga upp sina stall nu efter dig... otroligt vackert stall.

har några dåliga före-bilder på mitt stall, ska bara skanna över dom till datorn :p.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Nä, så ska man inte känna :crazy: Klart att man ska lägga upp. Tack så hemskt mycket, vi är jätte nöjda med det :D
Ska bli roligt att se ditt fina stall :D
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Ja, något urtjusigt stall som ditt har jag ju inte - men med tanke på vad jag hade att jobba mig upp i från så är jag riktigt nöjd. Det är dock inte klart på bilderna (eller ens irl för den delen) för vi hann inte pga allt regn i höstas. Men ja, jag bjuder på dessa ändå! ^^

Lite_skillnad_blev_det_ju.jpg


fs_512320117_52804_1357857763.jpg


for_att_den_gamla_bilden_inte_funkar.jpg


Forsok_att_fa_med_alla_hastarna_pa_bild.jpg

Jag (Vi, men mest jag) har gjort allting själva - lagt tegelgolv, handgjutit betong i boxarna (lastbilen tog sig inte fram pga av blötan.), byggt och målat och fixat och donat. Alla boxarna är byggda till 95% av virke från golv och väggar sedan innan, återvunnet material alltså. Vi fick baxa/spränga ut 2 gigantiska stenar som krupit upp genom golvet, skotta ut åratal av gammalt mög. Under det befintliga, ruttna/spräckta/uppvuxna, trägolvet så hittade vi ett till - man hade helt enkelt lagt ett nytt uppepå det som blivit dåligt. :crazy:
Pelarna som höll uppe höloftet hade satt sig så att taket var helt snett, så dom har vi rätat upp med hjälp av massiv domkraft och stenblock.
Vi fick kärra in 40ton grus med skottkärra för att lastbilen inte kunde ta sig fram hela vägen..
Det är otroligt luftigt och hästarna trivs otroligt bra trots att det är lika kallt inne som ute. Halva stallet har öppet upp till nock (8-10m) andra halvan har höloftet ovanför. Stallgångarna är 3,5 resp 2,2m breda och boxarna är 10m2, 11,5m2 och 13m2.

Jag är riktigt nöjd med mitt lilla stall, det har inga lyxfunktioner och sådant - men vi trivs! ^^ (Att jag dessutom upptäckte att det fanns både kallt OCH varmt vatten utdraget dit var en lycka utan dess like. :D)
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

*kl*

Väntar på att få hoppa in i den här tråden när vi får nycklarna till huset i maj.. Funderar dock på ett nybygge av utländsk modell.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Tack! Det var egentligen en nödlösning när inte betongbilen kunde ta sig fram, men nu älskar jag det! Helt underbart - halkfritt, snyggt och levande. :love:
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Förra våren byggde vi stall som en utbyggnad på en lada. Här ser man när vi precis startat. Taket var över en gammal gödselplatta som senare användes av tidigare ägare som utedrift. Jag har inte så mycket förebilder. Det var en övervuxen ladugårdsbaksida som inte använts på många år.

IMG_0021.JPG


Så här ser det ut nu:

IMG_0410.jpg


Det ska putsas och målas vitt. Målet har varit att det ska smälta in i den gamla ladan. Vi har återanvänt virke till panelen från den gamla gödselplattan/utedriften.

Bild från i vintras.

IMG_0838.jpg


Det är fyra boxar à 12 kvm. Sadel- och foderkammare har vi byggt inne i ladan. Det ser inte så kul ut med lecablocken men det ska som sagt putsas och målas.

IMG_0414.jpg


IMG_0421.jpg


Det har varit mycket arbete med stallplan och hagar. Lera gammal invuxen taggtråd och ensilageplast överallt. Här är först stallplanen mot vinterhagen som ligger 15 meter från stallet och sen bild på hagen:

IMG_0271.JPG


IMG_0589.jpg


Jag och hästarna trivs i vårt stall. Luften är jättebra och hagarna är väldränerade och blir inte så leriga. Sommarens projekt är förutom att putsa stallet, ordna för smidig vattenhantering samt bygga vindskydd i vinterhagen. Ridbana har vi anlagt och den ska få staket.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Det ser härligt, lyxigt ut. Vilket lyft - minst sagt! Gillar stallfönstrena jättemycket och ridhuset ser ljust och härligt ut.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Jättemysigt stall och vilket jobb! Känns lite som hemma när jag tittar på bilderna. Vi har också försökt återanvända och har gjort precis allt själva fast till oss kunde betongbilen komma med golvet.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)


Åtgärda avståndet nertill på dörren med mellanrum under, riktigt farligt hästen kan köra ut benet om den ligger och då kan det sluta riktigt illa. Tror dessutom det är reglerat från jordbruksverket att mellanrummet under bara får vara ett par cm just av den anledningen.
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Får man fråga vad det har gått på?
Och hur stort det är?

Vi ska bygga stort sett en exakt likadan utbyggnad här hemma därav mina frågor :)
 
Sv: Före och efter (renovering utav stall)

Så flott det blev hos er rostad! Vad var det egentligen i stallbyggnaden från början? Ska ni behålla utsidorna (som man ser från paddocken) gråa, eller ska de putsas/slammas/vitmålas?

Här är ett exempel på en stallrenovering i betydligt mindre skala :) Vi har utgått från en byggnad som är minst 200 år gammal.


uppstallnfre.jpg

Det här är vår blivande uppstallningsplats. Gjuter golv för hand...

uppstallnefter.jpg

Dörren ska målas också, annars är uppstallningsplatsen klar! Till höger in på bilden kommer sedan själva lösdriften. Den hittar jag inget bra före- och efterkort på just nu.

Sadelkammaren blev mitt mammaledighetsprojekt 2010
s023.jpg

Från utsidan, väggen behövde bytas helt

s024.jpg

Vi byggde efter ett fönster som föregående ägare lämnat kvar efter sig :)

s007.jpg

Så här såg det ut i sadelkammaren innan vi satte igång...

s026.jpg

Och det här är samma vägg som på bilden ovan efter renoveringen!
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
810
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 234
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 747
Senast: Sel
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 073
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp