Förbereda för ny kisse!

BuenoBull

Trådstartare
Vi ska bli med katt nu på fredag! En kastrerad sphynxkille på snart 5 år flyttar hem till oss på prov. I sitt nuvarande hem får han inte riktigt utrymme, framförallt när det gäller mat, han blir ofta undanknuffad av de andra katterna i flocken. Han är därför underviktig trots att nuvarande ägare försöker göda upp honom. Han verkar även vara känslig mot diverse tillägg, särskilt i större mängder, och kräks en del i perioder.

Det andra lilla problemet för honom är att han blir väldigt stressad när hans matte ska iväg och jobba, hon jobbar varannan vecka och är då borta större delen av dygnet. Det gör att denna lilla kille blir stressad/nervös och bajsar på mattan, förmodligen i ren protest eftersom han är rumsren i övrigt. Detta kan också ske när det blir för stora omställningar i övrigt, som att matte träffat en ny.

Kissen är hundvan och gillar de hundar han tidigare träffat. Vi har en vovve, en amrisherre, vi brukar låna hem emellanåt, som även är tänkt att vi ska låta flytta hem till oss också så småningom. Han har bott med katt tidigare och han har gillat det.

Nu till några frågor:

-Hur skulle ni bäst förberett hemkomsten för kissen? Rent praktiskt har vi köpt kattlåda, utan huv, och den ska iordningställas med det strö han är van vid. Han är van vid att ha två lådor, en utan huv att kissa i och en med huv att bajsa i. Kan det vara en god idé att köpa en till låda med huv för att minska risken att han bajsar utanför för den sakens skull?
-Var brukar katter föredra att äta? Uppe på bänk har mina tidigare katter gillat.
-Ska man ha öppet i hela lägenheten på en gång eller ska man låta katten utforska lägenheten i etapper?
-Hur länge ska man låta katten vara ensam innan man ev tar hem hunden? Inget av djuren gillar att vara ensam, så det kan ju vara så att de drar nytta av varandra i sällskapssyfte. Eller skulle det vara bäst att hunden redan är hemma så att katten är van vid den från första början?

Förstår att dessa frågor är rent beroende på individ såklart, men tänkte kolla lite hur andra skulle tänkt. Tacksam för svar och kommer säkert på lite fler korkade frågor sen ;)
 
Sv: Förbereda för ny kisse!

Är katten van att ha två lådor så skulle jag också ha det så, speciellt om du vet att han utför behov utanför lådan ibland.
Testa ge mat på olika ställen, men oftast i ett skyddat läge där de inte blir överraskade eller störda av att man går förbi. Vi har just nu ett gammalt kök med en del där det inte är något skåp som det är på många gamla kök, där inne har jag ställt katternas matskålar så de kan äta ostört.
Öppna lite i taget, det beror iof hur stort ni bor. Bor man i en tvåa tycker jag att katten kan få undersöka allt direkt om det är en vuxen katt.
Jag skulle väntat länge med att ta hem hunden, tills katten vant sig bra hemma, men ändå är det kanske inte så bra att vänta för länge. Jag vet inte, undviker hundar i största allmänhet.

Katter är ensamdjur. De har lärt sig att leva med oss människor, hundar är något helt annat.
 
Sv: Förbereda för ny kisse!

min erfarenhet är att katter har svårare att acceptera att en hund flyttar in än att det bor en hund där från början.
Så jag skulle ha hunden hemma från början.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: ufot
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 276
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
887
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 340
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp