Föräldrarpenning

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Hur ska ni lägga upp er föräldrarpenning?

Ta ut maxbeloppet på en gång, alltså ta ut för alla dagar.
Snåla till det lite grand och ta ut för färre dagar än en hel vecka.
50-50 med pappan.

Vi går och räknar på det här hur vi ska lägga upp detta. Förmodligen tar vi ut en begränsad vecka på mig för att få penningen att räcka längre än bara ett år. Vi har ju desutom ett nystartat företag och bygger nytt hus samtidigt och är beroende av en hög inkomst. Så stackars "pappa" kommer nog att få arbeta på, förhoppningsvis kan han vara ledig en dag i veckan, eller fler halvdagar. Vi har inte bestämt ännu och han skulle nog vilja vara hemma med bebis mycket egentligen.

Vi får se hur det blir, hur gör ni och hur ser era planer ut?
 
Sv: Föräldrarpenning

vi har delat penningen på hälften. Men i praktiken är vi ju hemma båda två då jag är sjukskriven femtio procent och sambon är arbetslös.

Det var iaf himla skönt att ha sambon hemma första två veckorna så vi hann landa och få in lite rutiner. Och att jag hann bli någorlunda återhämtad.

Jenny
 
Sv: Föräldrarpenning

Jag ska ta ut mellan 5-6 dagar i veckan, vara hemma i ett år, därför att jag kommer att försöka att amma såpass länge.. sen kommer gubben ta ut liknande och vara hemma i ett halvår.
 
Sv: Föräldrarpenning

Vet inte hur mycket/lite vi kommer att ta ut per vecka men vi ska nog försöka med färre än 5 dagar då jag är hemma för sambons inkomst är ju högre och då har vi ju en högre grundlön att utgå från. När sedan jag jobbar är ju min inkomst lägre och vi räknar med att sambon får ta fler dagar/vecka för att vi ska "klara oss". Först hade jag helt slentrianmässigt tänkt vara hemma ett år ungefär, börja nästa vårtermin (är lärare så att börja vid terminsstarter känns ju mer lockande än mitt i). Men så undrade min sambo om inte han får vara hemma lite också och då började vi fundera på att han ev är hemma redan fom läsårsstarten i augusti men vi får se. Svårt att bestämma innan barnet ens är fött. Om jag är hemma ca ett år kan vi nog snåla mer på dagar för när barnet fyllt 1 måste man ju ändå ta minst 5 dagar/vecka för att behålla sgi och då hade det kanske passat bättre att sambon börjar eftersom vi ändå lär behöva ta fler betalda dagar för honom. Eller kanske kör vi någon halva veckan var-variant. Himla svårt detta... Vi vill dock snåla mycket på dagarna.
 
Sv: Föräldrarpenning

Jag kommer att vara hemma i 11 mån, jag tar ut 4 dar/vecka. Sedan ska jag och pappan jobba 50 % var i 7 mån, det blir ungefär 2 dar/vecka var som vi kommer ta ut.
 
Sv: Föräldrarpenning

tjadu jag tar 8 månader ungefär med 3/4 ersättning sen tar sambon resten med full ersättning....
 
Sv: Föräldrarpenning

Sen är jag lite udda... ;) Jag kommer inte att ta ut nästan något nu första året, däremot kommer jag att få lön för halvtid... I vinter kommer nog karln ta upp föräldra dagar, men han har även kvar sen stora tjejen... När Fredrik sedan är ett år kommer jag att ta ut halvtid föräldrapenning och halvtid lön för att komma upp i full SGI...

Men då har vi fördelen av att inte vara så ekonimskt budna till föräldrarengen, jag har ett jobb som är väldigt flexibelt och som jag gör hemifrån och det är dessutom min mans och hans kusiners företag... Jag kommer att ta mer och mer bokföring och mindre telefon...
 
Sv: Föräldrarpenning

Vi körde nog också en liten udda variant, men den fungerade för oss. Planen var att spara så många dagar som möjligt till ettårsdagen.

Vi gjorde som så att vi tog ut när vi behövde pengar. Visst det dröjde ofta 2-3 veckor från det vi skickade in papprena men det räknade vi med. våra huslån och stora räkningar kommer lite klumpvis så det vardagliga klarade vi oss på en lön. När stora räkningar kom satte vi oss ner och funderade på hur mycket pengar vi behövde och skickade in papper på ett retroaktiv uttag.

Fungerade jättebra. Vi slösar rätt lätt med pengarna om de väl finns där. Nu kunde vi inte det.

Planen gick bra och dottern kunde börja på dagis när hon var 2 1/2. Då hade iofs våra far och morföräldrar hjälpt oss med lite dagar det sista halvåret. Jag var helt hemma först året. Övriga tiden var sambon mest hemma, dock bara några månader på heltid.
Uttagsmässigt tog han ut fler dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 500
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 766
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 195
Senast: Mineur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 854
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp