Föräldrar..

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blåtira

Hur tänker man som förälder när man godkänner ett köp av en vara och sen inte avser att betala den, i barnets namn? alt inte har råd att betala (men är nog medveten om att man inte kan betala)

Hur tänker man om man vägrar att betala bara för att det är den andra föräldern som skrev på, men den kan inte betala?
Man är medveten om att barnet blir skyldig att betala när h*n blir myndig om det inte ska gå till kronofogden.

Hur tänker man när man skuldsätter sina barn?

Det är barnen som drabbas när dom blir 18. En artonåring har inte ofta en ekonomi att betala skulder på flera tusenlappar. Och kan man inte betala så hamnar man till slut hos kfm och får betalningsanmärkning och kan inte få en egen lägenhet osv.
 
Sv: Föräldrar..

För några år sedan jobbade jag som ordermottagare på ett par stora postorderföretag.
Det hände emellanåt att det ringde folk som vill, men inte fick beställa, för att deras konton var spärrade efter ett visst antal missade/bortsprungna/försenade betalningar.
När man hade förklarat detta för dem, hände det att de frågade om de kunde beställa i dotterns/sonens namn istället. Då kunde de ju bara handla på postförskott och personen i fråga blev förbannad.

I dessa fall handlade det säkert ofta om ngn form av "sjuklig" shopping. De ville beställa, handla, shoppa...men kunde aldrig betala sina paket.
Dumt om barnen skulle bli inblandade...:(
 
Sv: Föräldrar..

Får man verkligen beställa saker om man är under 18 år utan målsmans underskrift...:confused:
 
Sv: Föräldrar..

Nej det får du inte, men det finns föräldrar som skiver under och inte betalar.

Är du 16 får du ingå avtal när det gäller mindre belopp, vad som är mindre belopp är jag dock osäker på. Jag tror att det kanske kan vara typ vad du får varje månad som studiebidrag eller nått, eller om det är <2500kr.


Jag stöter på det varje dag i mitt jobb :crazy: skuldsatta BARN där föräldrarna fullkomligt skiter i att barnet kommer att börja sina liv med betalningsanmärkningar :(

Det vanligaste är typ skolkort, underkläder, strumpor, olika sorters bokklubbar och tidningar.

Någon som har några funderingar på hur man tänker som förälder då?
 
Sv: Föräldrar..

Förmodligen tänker man bara på sig själv, eller har någon form av shoppingberoende.

En kompis mamma gjorde likadant, satte allt på dottern, bla telefonabonemang,handlade möbler, kläder till sig själv och annat på dotterns bekostnad.

Det var ju ofta bråk om det där, men mamman menade på att hon hade minsann inga pengar, och henne var det synd om som minsann hade uppfostrat och tagit hand om över 9 ungar och aldrig ens fått ett tack för det mer än sura miner, så hur kunde barnen vara sååå elaka mot sin stackars mamma som gett dem så mycket...

dvs "tyck synd om mig,förtjänar inte jag din egen mamma syndromet"

Kan tillägga att det tog hus i H***TE sedan när det var dags för barnen att betala mammas skulder.
 
Sv: Föräldrar..

Hur tänker man som förälder när man godkänner ett köp av en vara och sen inte avser att betala den, i barnets namn?

Och hur tänker företagen som säljer saker till barn, utan föräldrarnas medgivande??

Det har jag råkat ut för och det var mindre kul :mad:
 
Sv: Föräldrar..

Och hur tänker företagen som säljer saker till barn, utan föräldrarnas medgivande??

Det verkar inte vara i närheten så vanligt som att föräldrar inte betalar skulder som dom faktiskt godkänt. Jag har inte stött på någon där den ena föräldern inte har gett sitt medgivande till köpet.
Många av föräldrarna har själva skulder vilket gör det ännu svårare att förstå att de väljer att utsätta sina barn för det.

Hur företagen tänker kan jag inte svara på eftersom jag jobbar på något av dem.


Det verkar som detta är ett tabubelagt ämne? det är så få som verkar våga skriva något.
 
Sv: Föräldrar..

Jag är lessen det var en felskrivning, det ska stå

Hur företagen tänker kan jag inte svara på eftersom jag inte jobbar på något av dem.

fö så sitter jag på inkasso, vilket gör att jag både får se barnens skulder och sedan får höra saker som att de ska hälsa sina barn att det kanske går till kronofogden när de blir 18, för föräldrarna kan ju inte betala.
 
Sv: Föräldrar..

Hur F***n går det till när mamma köper soffa i barnets namn?? Alltså en 4-åring kan ju inte skriva under o har ingen inkomst??

Tecknar man avtal/köper på avbetalning när man är över 18 får man stå för det tycker jag.
 
Sv: Föräldrar..

Jag ar alltid kunnat beställa en massa saker fast jag inte varit myndig iaf.Det verkar inte vara så bra koll på sånt, dock har jag inte köpt ngt utan att ha råd med det till skillnad från vissa vuxna människor:smirk:
 
Sv: Föräldrar..

Jag har länge funderat på samma sak.

Nu har Vägverket (?) ändrat på lagen, tack gode gud, men innan var det tydligen väldigt vanligt att föräldrar skrev över sin bil på ett av sina barn och sedan drog på sig parkeringsböter som de inte betalade :crazy: De stackars barnen får ju ingen trevlig start på vuxenlivet :(
 
Sv: Föräldrar..

"Jag ar alltid kunnat beställa en massa saker fast jag inte varit myndig iaf.Det verkar inte vara så bra koll på sånt, dock har jag inte köpt ngt utan att ha råd med det till skillnad från vissa vuxna människor"

Fast går det till inkasso så kan man bestrida (som det så fint heter) och be om att få se att föräldern har medgivit köpet - finns det inget medgivande/underskrift så avskrivs skulden ;)
 
Sv: Föräldrar..

Fast sånt tycker jag är väldigt dåligt, skulder ska inte kunn avskrivas så lätt, en 15 åring ska kunna ta ansvar för vad denna beställer å kunna betala osv, annars får denna betala för frakten, eller så skickas obetalda fakturor till inkasso osv.Även om ungdomarna inte är myndiga så måste de ju lära sig ta ansvar, framförallt måste föräldrarna inse att lära sina ungar att inte betställa saker de inte har råd med, då får de väl dras av från ungens vecko å månadspeng för att betala kalaset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 755
P
Övr. Barn Jag är uppväxt med internet, och har alltid använt det väldigt flitigt, mer än vad jag idag önskar att jag gjort. Jag har nog publicerat...
2
Svar
36
· Visningar
4 320
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Sambon har en son som nu är 16 år. Hans mamma betalar underhåll för honom, sådant där bidrag som kommer genom Försäkringskassan. Vi...
Svar
7
· Visningar
13 995
Senast: Cilla
·
  • Låst
Övr. Barn Ny här så jag kanske postar tråden fel. Men den är flyttbar om någon vill flytta den. Det har nu gått 2 år sen jag senast träffade...
63 64 65
Svar
1 283
· Visningar
187 677
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp