Föräldraledighetslagen

Kickis

Trådstartare
Jag jobbar just nu två dagar i veckan och tar ut föräldrapenning tre dagar i veckan. Efter semestern har jag tänkt jobba fyra dagar och vara ledig en, utan försäldrapenning. Och de kan jag väl kräva att få vara?
Om jag nu skulle jobba 80 %. Om jag sen skulle vara sjuk, får jag då 80 % av grundlönen eller 80 % av de 80 % som jag nu tjänar? Blev lite rörigt där, hoppas nån förstår vad jag menar.:crazy: '

Undrar även hur det är med semester. Jag har vart helt föräldraledig från förra semestern till nyår och därefter jobbat två dagar i veckan, så jag har väl inte jobbat ihop nån semester. Eller är föräldraledigheten semestergrundande? Och får jag det från jobbet då eller från försäkringskassan?
 
Sv: Föräldraledighetslagen

I Semesterlagen står följande:

17 § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande, när fråga är om

1. ledighet på grund av sjukdom, i den mån frånvaron under intjänandeåret icke överstiger 180 dagar eller om frånvaron beror på arbetsskada,

2. ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) dels under tid för vilken havandeskapspenning utges enligt 3 kap. 9 § lagen (1962:381) om allmän försäkring, dels under tid för vilken föräldrapenning utges i anledning av barns födelse eller adoption enligt 4 kap. 3 och 5 §§ samma lag, i den mån frånvaron för varje barn, eller vid flerbarnsbörd sammanlagt, inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående förälder, 180 dagar, dels under tid för vilken tillfällig föräldrapenning utges enligt 4 kap. 10, 10 a, 11 och 11 a §§ samma lag,

3. ledighet på grund av risk för överförande av smitta, om arbetstagaren är berättigad till ersättning enligt lagen (1989:225) om ersättning till smittbärare, i den mån frånvaron under intjänandeåret icke överstiger 180 dagar,
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Wille
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 743
Senast: Miiikaela_
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 520
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 754
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp