Föra över ägarskap (häst) till bolag?

Dlingman

Trådstartare
Har köpt ett antal hästar intjänade medel från företagare (enskild firma) men känner nu att det kommer bli ganska mycket omsättning och funderar på att placera det hela i ett aktiebolag istället. Information om hur man gör rent tekniskt/juridiskt har jag hittat här och här men jag blir inte klok på de skattemässiga bitarna. Om någon har bra länkar att hjälpa till med vore jag tacksam. Har läst på skatteverket men får huvudvärk.
 
Har köpt ett antal hästar intjänade medel från företagare (enskild firma) men känner nu att det kommer bli ganska mycket omsättning och funderar på att placera det hela i ett aktiebolag istället. Information om hur man gör rent tekniskt/juridiskt har jag hittat här och här men jag blir inte klok på de skattemässiga bitarna. Om någon har bra länkar att hjälpa till med vore jag tacksam. Har läst på skatteverket men får huvudvärk.

Om du flyttar all verksamhet i bolaget till ett aktiebolag som ägs av samma person som driver den enskilda firman så kan du flytta det till bokfört värde. Det vill säga AB ska betala mellanskillnaden mellan tillgångar och skulder till den enskilda firman. Det ska även fungera att flytta en verksamhetsgren om den är tydligt avskiljd från resterande del av enskilda firman.

Om du däremot bara vill flytta en del av hästarna och behålla några i enskilda firman så måste AB betala marknadspris för de hästar som går över dit. Samma gäller om verksamheten flyttas till ett AB son inte ägs till 100% av ägaren till sen enskilda firman. AB får heller inte byta ägare inom minst det närmaste året efter en sådan övergång, för då blir det även då marknadspris som gäller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp