För tjock shettis!

Håller med dig, och jag vill också tillägga att det kostar energi att bryta ned protein så därför kan ett proteintillskott ibland hjälpa en häst att gå ned i vikt fast man inte tar bort något MJ ur foderstaten. Därör kan en häst/ponny bli fet av en felbalanserad foderstat, med för låg kvot.

mvh Jessica
 
Förlåt mig, men de var väl lika bukiga och runda som de flesta shetlänningar man ser? :)

Menar du den bruna (Mindy) - Hon är dräktig på många av bilderna . :)

De andra två tycker jag är i bra hull! Det är rasypiskt för en shetlandsponny att ha en bred rygg, den får inte vara toppig.
 
Förutom att jag håller med Svea helt och hållet: ta bort kraftfodret!

Om shettisen varken rids eller körs och är för tjock kan den knappast behöva det!

Hur vet du det innan du har sett grovfoderanalysen? Ja, ponnyn behöver bantas men för att få den i form utan att få obalanserade kvoter behöver vi få veta analyssiffrorna! :)
 
Det är ju inte så bra att ge dom hö sådär ihop i hagen, svårt att hålla koll på hur mkt hon äter som du ju skriver.
Är hon bukig, det blir det ju lätt så om hon äter av halmen.
Finns det inget ställe du kan longera på då? Jag har två oskodda shettisar som tränas, och visst det är ju inte så lätt att träna med dom men lite lonering och promenader går ju. Men varför ger du inte mindre hö under dagarna i hagen och mer vid intag och på natten. Då kan du ju minska högivan på shettisen.
 
Tazty, jag lånar din svarsknapp bara. :)

Jag tycker det är lite spännande att prata om hur folk tycker att en shettis ska se ut. Rasstandarden står ju på SSS hemsida, men det är mycket som ryms inom rasstandarden!

Jag undrar om ni tycker att min ponny är överviktig?

(ursäkter till trådstartaren att jag glider ifrån ämnet) :o
 
Tack för alla svar! Vi kan väl invänta analysen och räkna på vad hon behöver sedan. Jag har redan minskat ner på hömängden i hagen. Ska bli kul att se vad analysen visar!!
 
Hallå, jag skrev att hon skulle räkna ut en foderstat utifrån 85-90 % av energibehovet och fulla proteinbehovet och se till att hästen inte fick i sig mer än så.

Inte riktigt samma sak som att jag skulle ha skrivit "ta bort kraftfodret så ordnar allt sig". Läs vad jag skrivit innan du lägger ord i min mun, tack :mad:
 
Helt korrekt, ber om ursäkt att du åkte med av bara farten, det jag reagerade på var att "Du kan INTE låta din shettis gå med tillgång till så mycket hö i hagen" och så åkte du med.. Sorry!

Min egna går bland 30 kg hö/dygn med bara stora hästar på lösdrift och han är inte fet åt något håll så visst kan de gå med mycket mat. Även fri tillgång som många har bevis för.
Skall läsa bättre..så jag slipper reta någon oskyldig.
MVH/
 
Ah. Själv har jag just nu tre fetton på bantning, trots att de inte har fri tillgång. Så jag tror inte att alla hästar kan reglera det där. Och uppenbarligen kan inte shettisen i inlägget det, eftersom den är smällfet. Då behövs en uträknad, noga reglerad forderstat och hård kontroll att den följs.
 
Din är ju helt perfekt.. Fast det är ju svårt att se och känna i och med vinterpälsen. Hur gammal är det lilla krabaten?? :)
 
Det kanske var Mindy jag tittade på då. :D

Hur som helst så är det givetvis svårt att avgöra om man inte sett shettisen, men med de hö-givor den fick coh eftersom den utför såpass lite arbete tycker jag man gott och väl kan tipsa om att sänka både hö + kraft-foder.
 
Hej hej! Tack tack :o :)
Hon är tre år och jag ställer ut henne fler gånger i sommar och hoppas på avelsdiplom.
Hennes svaghet är behåringen. Enligt rasstandarden ska en shetlandsponny ha en god behåring. Lilla damen har väldigt tanig och tunn man och svans... :(
 
Då lånar jag din tillbaks :angel:

Din ponny är inte överviktig, men rund :D
 
:bow: Mina shettisar tillhör definitivt samma kategori som dina!

Inelin: jag håller med föregående talare - din lilla tjej är bedårande (om än dåligt behårad)!
 
Hon har i alla fall en väldigt fin vinterpäls. Min ena åring ser ju ut som virvelvinden och den andra som nåt affro. Hehe Men dom båda äldre har tjocka fina manar och svansar, svansarna är lite lockiga. Det svarta stoet har guldiga slingor i man och pannlugg :love:.
Här kommer en bild som är tagen för ett år sen ungefär, så ser hon ut på vintern och på sommarna är hon kolsvart. Då är det så fint med manen. http://www.lunarstorm.se/Dragonfruit_/kollage/21
Jag såg nu, att hon musklat sig otroligt mkt och växt till sig en del sen bilden tagits. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp