För tjock shettis!

N

nalle

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min tjocka shettis. Mätte med ett viktband (vet ej om det är pålitligt) och enligt det väger hon 230 kg och hon är bara 95 cm hög. Just nu kan jag inte motionera henne pga halt väglag men så fort det går ska hon både köras och även ridas lite, regelbundet.
Hon får till frukost 1 dl betfor, 1 dl kli, 0,5 dl alger. (Obs kan ej ge enbart torra alger för det äter hon inte)
Vid insläpp får hon 1-2 morötter och till kvällen får hon som på morgonen fast med vitlökspulver och inga alger.
Hö delar hon med ett 2 årigt shiresto i hagen 3ggr/dag så jag vet inte hur mkt hon stoppar i sig där (sammanlagt får de gemensamt 10 kg (4+3+3) att dela på 3 ggr/dagligen). När hon kommer in får hon 0,5 kg hö och till natten 1 kg. Har tyvärr ingen analys ännu men ska skicka iväg en snart. Hon står även på halm och jag vet inte om hon äter av den. Hon är den pigga sorten som gillar att arbeta men hon har inga skor så därför kan jag inte köra henne närsomhelst. Jag har tänkt ställa ut henne i sommar så jag vill ju inte att hon ska vara smällfet då.
 
Tja, varför inte skippa betforen? Det ger ju energi. Sedan så kanske inte fri tillgång på hö i hagen är så lyckat. Beroende på hur länge de går ute så kanske ni kan skifta så att de bara får halm att "leka" med ute då kan du ju mäta höet noga som hon får. Jag menar ett kilo hö extra gör ju ganska mycket på en så liten häst.
 
Bra att du ska skicka in ditt hö på analys! Ge oss siffrorna sedan så ska vi se om vi får lite ordning på fodret. :)
 
Sedan så kanske inte fri tillgång på hö i hagen är så lyckat.

Jag säger tvärtemot och rekomenderar fri tillgång på hö. Fast då behöver det vara ganska bra värden på det. Hästar är kompetenta! De äter vad de behöver när det gäller grovfoder och man slipper "foderhetsen".
 
"De äter vad de behöver när det gäller grovfoder"

Även shettisar??? Tillåt mig tvivla... ;)
 
Jag har samma problem . Vi har en foder shettis vallack.
Han får 1dl helhavre morgon o kväll . Han fick hö förut . Men han tog heldre de andras mat . De andra är en föl 9 mån och ett diande sto . Så de får sin hösilage frukost i hagen och lunsch . Då äter han tills allt är slut.
Jag tycker att det blir tråkigt om de ska stå inne så länge på morgonen . De äter sakta.
Jag släpper ut vid 7,30. In vid 1800. Jag håller på att vänja av fölis. Snart bete då åker han bort 4 månader.
 
Shettisar är hästar precis som alla andra hästar. Mina tre shettisar har fri tillgång på analyserat hö. Jag ställde ut dem i Köping 7/2 2004 och fick beröm för hur fina de var i hullet. Gå gärna in på min hemsida under min info och se bilder.

Fri tillgång på grovfoder är enligt mig det ultimata sättet att fodra på. Mina shettisar äter inte konstant utan då och då jämt fördelat över dygnet. Det naturligaste sättet för dem! :)
 
Även jag har fri tillgång på hö till shettis. Har inga problem med hullet.
 
Du kan INTE låta din shettis gå med tillgång till så mycket hö i hagen. Tyvärr måste du nog skilja på hästarna tills shettisen gått ner i vikt, så att du har exakt kontroll på vad hon får i sig. Du kan gott ställa hene på spån eller torv också.

Din shettis kanske ska ha 3-3,5 kilo hö om dagen (beror förstås på analysvärden. Men det är inte omöjligt att hon äter 5-6 kilo hö!

Jag tycker att du ska ta problemet på stort allvar. Förutom att fetma är en påfrestning för hästens kropp så är ju även risken för fång väldigt hög om man låter ponnyn bli fet.

Så, som sagt - analysera höet. Räkna ut en foderstat, men räkna på 85-90 procent av energibehovet (dock full proteingiva). Se till att hästen inte får i sig någon mat utvöer det du räknat ut. Och se till att ta tag i problemet i tid nästa gång, så att hästen inte tillåts att bli smällfet. Ska man ha dem i gräshage är det t ex lämpligt att kontrollmäta en gång i veckan för att hålla koll på vikten.
 
öh.... varför ger du en fet shettis havre istället för hö och är du medveten om att i ditt inlägg låter det som han inte längre får något hö alls.......
 
Jag skrev nog lite otydligt. Han äter hösilage just nu.
Han har ätit hö hela tiden . han skäl av de andras hösilage. jag gjorde så ett tag ,att han stog inne tills de hade ätit upp ute. men det är ett evigt springande till stallet och hagen. Han fick bara hö ett tag . Då gick han ner i vikt. Men han var tokig av hunger. Vaktade var enda litet hö strå . Sparkade bet mm. Det fungerade inte så bra .
Han står på havre halm för att ha lite att plocka med.
Vi ska bara ha honom till i slutet av aprill. Då han åker hem
och sätts i gång .Hon kör honom . Då blir allt bra igen tror jag. Han har vilat under vintern.
 
Va härligt att se shettisar som ser ut som de bör göra. Och detta tack vare att de blir behandlade som hästar :bow: på samma villkor som vilken annan ras som behöver en bra fodersammansättning.

MVH/
 
Mina tre shettisar har fri tillgång på analyserat hö. Jag ställde ut dem i Köping 7/2 2004 och fick beröm för hur fina de var i hullet. Gå gärna in på min hemsida under min info och se bilder.

Förlåt mig, men de var väl lika bukiga och runda som de flesta shetlänningar man ser? :)
 
Förutom att jag håller med Svea helt och hållet: ta bort kraftfodret!

Om shettisen varken rids eller körs och är för tjock kan den knappast behöva det!
 
Men hur ska jag kunna ge alger och vitlökspulver? Hon äter inte det utan betfor.
Men jag funderar på att kanske bara ge betfor på morgonen tillsammans med alger och vitlöksp. och bara ge morötter till kvällen. För morötter kan hon väl inte blir tjock av eller??
 
Ursäkta, men hur i hela friden kan ni bara säga "ta bort kraftfodret" utan att ens ha en aning om hästen verkligen är fet eller bara "energihullig" p.g.a totalt fel balans i fodret?!

Den lilla mängd kraftfoder denna lilla häst får ger ingenting i stort sett mer än just energi, proteinerna lyser med sin frånvaro gällande kraftfodret ca 30g och så står den på halm som också bara innehåller Mj. Den går med ett shireföl och jag kan nog påstå att den hästen äter nog bra mycket mer och fortare än shettisen, så säg att shettisen får i sig kanske fem kg hö per dygn. Det finns ingen analys på grovfodret, men om det visar sig vara lika dåligt som det vi har i stallet med högt Mj och lågt Smrp så är det inte konstigt om denna häst anses fet, men i själva verket så kanske det handlar om balansen och att hästen får i sig alldeles för lite proteiner till sitt höga Mj intag och detta ger då en energifet häst.

Man kan inte bara sitta och säga som du och Svea rent ut att "ta bort allt kraftfoder" bara så löser det sig, jag hade inte sagt något om hästen stått även på ett kraftfoder som ger proteiner men det gör den inte genom sitt kraftfoder och ingen vet hur det ser ut med grovfodret ännu.

Så det finns fler vis en ett att se och tänka detta problem på.

MVH/
 
Jag resonerar bara som så att en enligt ägaren (?) fet ponny som inte arbetar inte behöver ng ytterligare energi i form av kraftfoder!

Du säger det ju skjälv: 'energi-fet häst.

Utan att räkna på foderstater och gissa sig till hur mkt hö den får i sig så är den ju uppenbarligen för fet!

Ge den mindre hö och mindre kraft-foder!
 
Gör så, ta bort betforen på kvällen!
Ska det bantas så ska det ;)
 
Gör så, ta bort betforen på kvällen!
Ska det bantas så ska det ;)
 
Fetma kan te sig väldigt olika i mångas ögon och tyvärr allt för ofta så feltolkas det ordentligt många gånger när en häst är rund. Och det kan man många gånger läsa mellan raderna om genom att tänka över den information som framkommer.

Energi ger fetma uppsvullnad kropp om det inte finns proteiner med tills det har gått för långt då börjar benpipor och revben synas. En häst även en shettis måste även ha en viss mängd hö precis som alla raser.

Så med det den hästen får isig av det man vet och det man med logiken kan gissa sig till så behövs endast en omvandling av balansen ex. bort med halmen och öka upp protein och inte ta för givet att en hel massa minskningar av allt alltid är den rätta lösningen.

Jag säger inte att det ÄR så i detta fall men jag skulle inte bli förvånad över att det KAN vara så, då det är mer vanligt än många tycks tro eller veta.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 942
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 269
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp