För mycket mat!!!

A

Anemonia

Hej alla! Jag önskar höra vad ngn/några med kunskap anser om min medryttarhästs foderstat. Jag anser att hon får på tok för mkt, vilket jag tror bidrar till att hon är väldigt het att rida. Hon är ett varmblod som motioneras (uterritter, longering o träning på volt) max 5 ggr / v.
Morgon ; 1 kg hö + 1 kg kraft (pellets)
EM ; 1 kg hö + 1/3 kg betfor + 1/3 kg kraft
Kväll ; 4 kg hö + 3/4 kg betfor
Tillkommer gör även mineraler, vitlök o morrötter

OBS!!! Mängden betfor är i torrvara innan blötläggning.

Vill gärna höra vad andra anser o undrar vart man kan vända sig för att få en korrekt foderstat uträknad samt pris.
Ägaren anser att hon får perfekt mängd o att det inte sätter sig på huvudet. Tacksam för svar
 
Sv: För mycket mat!!!

Tycker inte det låter mycket. Däremot låter det som lite väl låga givor hö. 6 kg är inte mycket! Jag tycker hon ska få mer!

Vilken slags krafft är det? Det finns ju några stycken olika.
 
Sv: För mycket mat!!!

Vad väger hon? Vad innehåller höet? Betar hon på dagarna? Äter hon halm? Vilken sorts Krafftpellets får hon? Vilka mineraler?

Spontant skulle jag säga att det är för lite hö, och för mycket betfor, men det är svårt att säga innan man vet svaret på frågorna ovan.
 
Sv: För mycket mat!!!

Hm. Hur stor är hästen? 1,5kg hö/100 kg. kroppsvikt. finns de som säger 1 kg/100kg kroppsvikt men jag tror på närmare 1,5kg.
sen förstår jag inte varför hon får betfor över huvud taget.. ! Jag tycker att betforen bör gå bort för hästen verkar ju inte ha så hårt arbete och den verkar ju pigg av maten enligt dig.
 
Sv: För mycket mat!!!

Säger som de andra, jag skulle öka hömängden och minska betformängden. Mitt varmblod får ungefär 8-10 kilo hö om dagen på vintern.
Och betfor ger jag bara kanske en halvliter uppblött på kvällen, för att liksom blöta kraftfodret med. Betfor har inte speciellt högt näringsvärde i sig, utan innehåller mest socker.
 
Sv: För mycket mat!!!

Låter som lite lite grovfoder jämfört med kraftfodret, spec då den inte rids så mycket.
 
Sv: För mycket mat!!!

1,0 eller 1,5 kg hö per 100 kg häst beror väl på om man räknar den faktiskta vikten eller torrsubstansen. 1,0 kg ts blir ju ca 1,2 normalt sett ... Sen så är väl det en rekommenderad MINIMI-giva.
 
Sv: För mycket mat!!!

Som flera andra skulle jag ÖKA högivan och MINSKA på betformängden. Min häst (dock halvblod som promenadrids - normalhull, normalt lättfödd) äter 9 kg hö per dag och får totalt 6 dl (torr) betfor som blötläggs per dag. :rofl:
 
Sv: För mycket mat!!!

Spontant tycker jag också att det låter som lite lite hö MEN om höet har ett lågt proteininnehåll (som så många höpartier har detta år) så är det vanskligt att ge för mycket hö. Själva måste vi hålla oss på minimi-giva hö till våra hästar för att ha en chans att få till korrekta kvoter utan att energimängden drar i taket. Våra hästar är vanliga hobbyhästar dom med så då har man ju mindre marginaler att ställa på.

Och om hästen är av modell mindre är ju 6 kg inte så lite.
 
Sv: För mycket mat!!!

Måste hålla med dom andra. Alldeles för lite hö och för mkt betfor! Varför all denna betfor?
 
Sv: För mycket mat!!!

För att kunna räkna foderstaten måste du veta vad höet innehåller i näring...så skicka in på analys först, därefter kan du räkna på det.
 
Sv: För mycket mat!!!

Tycker att den får alldeles för lite grovfoder 1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt ska man ge. OCh ett varmblod väger väl lite mer än 300kg. Sen beror det ju lite på värdet på fodret också.
 
Sv: För mycket mat!!!

Thera skrev:
Säger som de andra, jag skulle öka hömängden och minska betformängden. Mitt varmblod får ungefär 8-10 kilo hö om dagen på vintern.
Och betfor ger jag bara kanske en halvliter uppblött på kvällen, för att liksom blöta kraftfodret med. Betfor har inte speciellt högt näringsvärde i sig, utan innehåller mest socker.
Betfor per kg
11,5 MJ och 70 protein så det är inte bara socker
 
Sv: För mycket mat!!!

de e 1 kg ts / 100 kg kroppsvikt, så de blir olika varifrån hö't kommer.
 
Sv: För mycket mat!!!

Det som gäller i grovfoder är MINST 1 kg TS/100 kg häst, det rekommenderade är 1,2-1,5 kg TS/100 kg häst. Ett medelstort varmblod väger ca 600 kg, vilket betyder MINST 7,2 kg men HELST 8,6-10,7 kg hö per dag. En häst i den storleken bör inte heller få mer än 1,2 kg betfor (torrvikt) per dag. Om den går i så lugnt arbete så behövs inte så mkt krafft. Jag föreslår en minskning av krafft och betfor till hälften (eftersom nu hästen är het) och en ökning av höet. Sedan får man kolla att det inte blir ett överskott av kalk i foderstaten med all betfor (jag vet ju inte vilken krafftprodukt ni har och vad höet har för värden) så att ni kompletterar med rätt mineraler.
 
Sv: För mycket mat!!!

Visst ja... Om höet har dåligt näringsinnehåll kan det vara lättare att få en balanserad foderstat men minimigivan av hö plus rätt sorts kraftfoder som komplement. Har man istället för bra hö kan man byta ut lite hö mot foderhalm med lågt näringsvärde så förlorar man ingen TS. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 526
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp