För gammal?

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Ponnymorsan

Känner mig jättegammal nu när jag väntar vårt 5:e barn. Ser alla andra med magar runt mig och får lite mormorkänsla. Finns det någon mer här som är i min ålder (42 år) och väntar barn???
Sladdisen är efterlängtad kan jag försäkra er och efter fyra missfall vågar jag knappt lyfta en grep i stallet längre. Än mindre får jag för "pappa".
Ponnymorsan
 
Sv: För gammal?

Jag är 38 och känner mig inte ett dugg gammal faktiskt ;) . Har ett barn från förut, han är redan 8. Tycker att för mig är detta en absolut utmärkt tidpunkt i livet att få barn, och jag ser fram emot det på ett helt annat sätt än med ettan, då jag tog det mesta för givet.

Lycka till!
 
Sv: För gammal?

Min mamma var 43 när hon fick mig, och visst känndes det inte alltid så roligt att höra att din mamma är ju lika gammal som min mormor. Men idag är ju alla betydligt ungdomligare än för 30 år sedan. Och nu när min mamma är över 80, kan ingen fatta att hon är så gammal. Jag tar åt mig äran att hon hållit sig ung.;)
 
Sv: För gammal?

Min mamma var faktiskt 42 när hon fick mig. Då, 1964 blev man "tant med handväska" väldigt tidigt. När barnbarnen kom så höll hon sig ung pga dem. Att jag har en bror som är 18 år äldre än jag ser jag som bara positivt. Mitt barn kommer att ha fyra syskon när jag blir "gaggig" i förtid.:rofl:
Ponnymorsan
 
Sv: För gammal?

Min mamma var 49 när jag kom till världen, hon hade helt lagt ner tanken om att få ett barn , detta var 1968 och var otroligt ovanligt, det gav på den tiden tidningsrubriker. Mamma och pappa hade absolut inga problem at klara av detta, vi levde en fullt normalt familjeliv, visst ibland var det lite genant när barn jag inte kände frågade om det var mina morföräldrar

det finns fördelar att ha en äldre mamma och pappa, de har oftast stabila arbete, liverfarenhet m,m själv skulle jag dock inte våga ta den risken att vara gravid vid så sen ålder, runt 40 kan jag tycka är maximalt.

Jag har dock förståelse för de som ej kan få barn, har vänner som försökt nästan 20 år och nu lyckats vid en av alla provrörsbefruktiningar, de är 48 år gamla
 
Sv: För gammal?

Jag är 36 (och ett halvt *skratt*) och väntar mitt första precis när som helst. Min sambos moster fick sitt första i november 05 och hon är 41 och verkar sikta på i alla fall en till!

Tycker du ska fortsätta njuta av din efterlängtade graviditet och skita i det andra!
 
Sv: För gammal?

hmmmmm jag tillhör ju kanske inte kattegorin för gammal
(28 år :rofl: )

men om jag får lägga mig i discutionen så tycker jag att det verkar mer som om det äldre mammorna har mer tid för sina ungar
dom har liksom gjort sitt på karriärs fronten och dylikt.


inte som en anna som är som ett popcorn:devil:
 
Sv: För gammal?

Jag har precis fått vårat första och är 34, men jag har en kompis som fick sitt första vid 39 och väntar sitt andra nu vid 42...
Man blir väl inte äldre än vad man gör sig..!!!!!
En del 25:åringar kan ju vara som 40 och en del 40 åringar kan ju vara som 25..eller hur. !
 
Sv: För gammal?

Jag håller delvis med dig, men det finns många som inte "vet vad de vill" förrän senare i livet. Det är ju så olika!

Jag tror att det är vanligare att få barn tidigt på mindre orter. Där finns inte så mkt studiemöjligheter på samma sätt och då väljer man ofta barn tidigare. Jag har en känsla av att det inte är lika "viktigt" med karriär och att febrilt leta rätt på rätt gubbe (inte för att man är desperat i större städer, men det finns oftare fler ställen att "leta" på). Det finns inte lika mkt karriärsmöjligheter heller.. nu låter jag nog gammaldags, men jag menar egentligen inte det. Bara att det känns som att många inte letar lika länge efter en karl. Hade jag bort i en storstad som singel hade jag slitit håret av mig, skämt åsido. Ju äldre man blir och ju längre man är singel och letar desto högre blir nog kraven.

Man väljer ju inte sina föräldrars ålder.. men jag är glad att mamma inte var äldre än 31-32 när hon fick mig. Mamma sa att målet är nog att barnen är utflugna innan man går i pension och det håller jag med henne om. Min kompis far är runt 75 och är väldigt sjuk. Dålig syn, hörsel, hjärta mm. Hon är ett fjärde sladdbarn och var inte planerad, hennes mamma var nog ca 40 då och alltså pappan 15 år äldre. Det är klart att det gör skillnad.. men han kunde lika gärna varit frisk som en nötkärna. Ser att det tär på henne med alla sjukhusvistelser, men man blir nog ledsen av att göra en abort för att man känner sig lite äldre.

Hade vi haft låg medellivsålder i vår släkt pga sjukdomar mm så skulle det varit lite ledsamt att få barn vid 40 och kanske inte få se sina barnbarn... men det är ju så olika och mkt kan förebyggas. Jag själv vill vara högst 25 vid första och högst 35 vid sista. Allas kroppar har olika förutsättningar likaså vad man vill göra, men jag vill känna att jag orkar mer och återhämtar mig bra och det tror jag att jag gör då.
 
Sv: För gammal?

Jag får för mig att det är hälsosammt med graviditeter. Kroppen renas och den belastning det medför är nyttig. En kvinna som är gravid över 40 borde ju komma i klimakteriet senare än beräknat och att graviditeteshormonerna bromsar upp det hela? Bara en tanke.
En vän till mig började redan vi 42 att få problem med klimakteriesymtom. Hennes läkare sa att det enda som skulle hjälpa henne var en bebis, och det ville hon inte ha. En annan jag pratade med hade en mamma som blev gravid vid 46 och hon hade visst aldrig mått så bra.
Själv skulle jag gärna vilja ha ett barn till. Mina gullisar är 9 och 11 snart och många av mina vänninor har fått bebisar och allt bebisnack sätter igång en massa..........Jag har en sambo som är bra mycket äldre än jag och det skulle inte kännas rätt.
gulan
 
Sv: För gammal?

Jag var 41 när jag fick min nr 5. Känner mig inte alls för gammal, men jag märker skillnad mot när jag fick min förste då jag var 19 år. Då var en sömnlös natt en bagatell, det är det inte nu! däremot så tycker jag att jag njuter mycket mer av bebistiden nu.
 
Sv: För gammal?

Äh inte är du för gammal:)
Det är ju det som är så häftigt att kunna få barn att få längta efter detta underbara knyte:love: Vi lever ju i en tid när man kan få barn länge;) i från femton till fyrtiofem utan att det är så konstigt jaja från arton då...
Min mamma var 27 när jag föddes hon var 44 när hon blev mormor...
Min yngsta bror var nio då... och jag 17.:)
Min klasskompis fick en lillasyster samma år som jag fick min son.
En annan klasskompis mamma och syster låg på BB på samma gång:D Livet är till för att njutas så njut:)
 
Sv: För gammal?

Jag tycker inte att du ska känna att du är för gammal, män är ju inte äldre än man gör sig. Du har ju dessutom redan erfarenheten av småbarn så den här kommer du att kunna fixa med vänsterhanden;) !
Då jag fick två på en gång känner jag mig lite snuvad på en graviditet (inte så att jag tyckte det var trevligt att bli som en val men jag känner att jag har något ogjort).
Det lär dock dröja innan jag kan övertala sambon igen (tänk om det blir två igen?!:angel: :banana: :love: ) så vem vet, jag kanske sitter i din situation så småningom...... Sar (32 år)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 852
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 784
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 449
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 336
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp