Fölvakt eller Kamera

MaRomer

Trådstartare
Om ni fick välja, vilket tycker ni är bäst och varför?

Fölvakt i sele/svettdetektor

Kamera och vaka dygnet runt.

Ang fölvakten, kan stoet ha på sig denna ute?
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Vi har en kombination, både fölvakt och kamera. (fel svar för dig ;))
har haft bara kamera, men livet underlättades betydligt när fölvakten skaffades.
Har haft den ute vid ett par tillfällen när vi varit osäkra på stoet. Då var det bra väder.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Kameran är ju den lilla summan i det hela då vi även tänkt montera den i trailen senare. Men fölvakten, ger den fellarm? Tjnar mna på att köpa en helt ny och sedan sälja den begagnad? FInns det en marknad för det? Elelr ska man hyra?
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Jag hade inte vågat lita på en svettdetektor, mitt sto blev inte svettigt. Jag använde kamera.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Jag hade inte vågat lita på en svettdetektor, mitt sto blev inte svettigt. Jag använde kamera.

Jag bor 3 mil bort, men kommer bo hos hästägaren när det närmar sig. Därav är jag främst intresserad av kamera då jag kan hålla koll på henne "hemma".

Vet att detta stoet blev dyngsurt när hon fölade sist. Men vet även att vissa bara blir lite fuktiga:/ Nej känns som kamera kanske är bäst!
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Det finns ju fölvakter som larmar när stoet lägger sig platt på sidan istället för att ha en svettdetektor. En sådan har vi och den har hittills alltid larmat, även på de som har fölat stående, för de har alla åtminstone lagt sig ner i början av fölningen. (Det är någonstans mellan tjugo och trettio fölningar som vi har haft fölvakten till nu.) Det finns också larm som kombinerar de båda teknikerna. Om vi skaffar en till vakt så blir det en sådan.
Bara svettdetektor hade jag inte vågat lita på, när jag gick på Flyinge användes en sådan och den både falsklarmade och lät bli att larma när det var skarp läge.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Det finns ju fölvakter som larmar när stoet lägger sig platt på sidan istället för att ha en svettdetektor. En sådan har vi och den har hittills alltid larmat, även på de som har fölat stående, för de har alla åtminstone lagt sig ner i början av fölningen. (Det är någonstans mellan tjugo och trettio fölningar som vi har haft fölvakten till nu.) Det finns också larm som kombinerar de båda teknikerna. Om vi skaffar en till vakt så blir det en sådan.
Bara svettdetektor hade jag inte vågat lita på, när jag gick på Flyinge användes en sådan och den både falsklarmade och lät bli att larma när det var skarp läge.

Sist gick allt på 30 min, så hon är snabb;) Funderade oxå på den sopm larmar när de ligger. Är det mycket fellarm? Har ni missat nån fölning med den?
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Vi har både kamera och gjord ;)

Och visst ringde telefonen från gjorden fel några gånger när pålle var i hagen och rullade sig och då ringde till matte :D Men hellre både hängslen och livrem .

Kameran är dock bra att ha efter fölningen också för att se att allt fungerar samt vid sjukdomshästar ;)

Mia
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Kamera har jag fixat. Så nu åtestår det om vilken fölvakt man ska satsa på. De går ute 6-21 vid bra väder. Hur funkar den vid regn?
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Sist gick allt på 30 min, så hon är snabb;) Funderade oxå på den sopm larmar när de ligger. Är det mycket fellarm? Har ni missat nån fölning med den?

Vi har inte missat någon fölning med den.

En fölning som tar 30 minuter är en ganska utdragen fölning tycker jag ...

Med vissa ston är det mycket fellarm. Då får man ställa den i "läge B".
Apropå ursprungsinlägget så är den vattentät och går att ha ute.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Jag håller precis på och klurar på inköp av en sådan. Just nu är jag mest intresserad av den billigaste varainten hos återförsäljaren - är den vad som har använts, eller någon av de dyrare? Jag behöver ha uppringing (bor en bit från stallet) och kunna ha den utomhus. Vill ordna kamera med för att kunna kolla ev fellarm etc, men problemet är hur man fixar överföringen, har inget nätverk i stallet...
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Precis den jag kollar på. Har försökt ta reda på vilken av deras varianter och funderar på lite. Men, funderar på vad som är skillnad mot de andra egentligen. Dessutom blir jag inte klok på vad "krängningshämmare" är för något och om det behövs? Mailade företaget i veckan, men har inte fått något svar ännu.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

När vi köpte vår för flera år sedan fanns bara en variant. Nu hinner jag inte kolla på deras hemsida just nu, men är det inte så att den billigare varienten bara har ett läge? Har för mig det. I så fall innebär det att om du har ett sto som fellarmar hela tiden så kan du inte byta till "läge B" som larmar enligt lite andra premisser.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Du kan ha rätt. Överst i texten om det billiga står om två lägen, men när det beskrivs mera står bara om det som är vanligast. Och i manualen står inget heller om inställning av olika lägen...

I så fall får det nog bli ett dyrare, känns lurigt om stona skulle visa sig köra på den lite ovanligare stilen...
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Larmar gör det ju ändå, men har du otur och har ett sto som gillar att sova platt på sidan trots att hon är högdräktig, så kommer det att larma efter varje tupplur, dvs när hon har legat platt på sidan och tippar upp sig igen. Med en del ston kan det bli massor av fellarm, medan andra aldrig fellarmar.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Men sådana där funkar väl inte på märrar som fölar ståendes? Har haft ett par sådana genom åren..och det beteendet verkar gå i arv:grin:

AM
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Vår har alltid larmat, trots stående fölningar. Alla har lagt sig vid inledande värkar och då har det larmat.
 
Sv: Fölvakt eller Kamera

Vad har ni för kameralösningar?

Jag valde en övervaknibgskamera som man styr från datorn . Den tar upp ljus och givetvis nattsyn. Laddar hem en app till mobilen. Sen ser jag överallt :) går på trådlöst eller via kabel.





Beställde hem fölvakt som larmar både när de lägger sig och när de svettas/temperaturen ökar så nu är jag utrustad :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 351
Senast: Araminta
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Sirap
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp