Fölunge med felaktig benställning!

TwiggyM

Trådstartare
I Söndags fick vi ett halvblodsföl som gick på tårna och kotade över i fram. Måndag åkte vi in till klinik och han fick gips på båda frambenen samt injektion för att töja senorna. Onsdag tillbaka till klinik och byta gipset, då fick han även små "näbbar" längst fram i tårna på hovarna för att ytterligare hjälpa honom att komma bak från tårna. Benen såg ut att bli bättre. Fredag in igen och då togs gipset bort och istället fick han plastskor med lång tå i fram, veterinären tyckte benen började se fina ut.

Idag hänger fölungen i knäna (har inte gjort tidigare), skakar och tycks få anstränga sig för att stå. Fram på benen syns en "strimma", ser ut som en utvidgad blodådra men är kanske ben som inte har synts tidigare.

Vår klinikveterinär är på väg ut för att lägga nya bandage och på Måndag skall vi boka tid för operation på Strömsholm. MEN vår veterinär är pessimistisk och menar att risken är stor att vi tvingas ta bort honom.

Så jag vill gärna höra från alla som varit med om liknande, dels vad ni gjorde (gärna bilder på era föl) och dels vill jag gärna ha tips på riktigt riktigt kunniga föl- veterinärer i landet.

DSC_3650.jpg

Precis nyfödd

bebis-1.jpg

Första dagen i gips
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Precis så såg min fölis ut förra året!! Jag fick en massa olika råd. Då jag har 30mil till Helsingborg så gjorde jag som en av veterinärerna rekommenderade. Mellan 6-8 gånger varje dag var jag ute hos fölet och masserade och tänjde ut den för korta senan. Jag höll säkert på 20-30 minuter varje gång. Efter exakt en veckas behandling (av mig) så stod fölet ordentligt igen på framhovarna!!! Tyvärr så förolyckades fölet när han var tre månader...:cry::cry::cry:
Jag kan inte lägga in bild just nu för jag sitter på fel dator..
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Fick ett shettisföl som gick på tå, jag har tur som har en jätteduktig hovslagare i släkten så han limmade näbbar på tårna och efter någon vecka eller två så gick hon normalt och växte upp till en stråland frisk och kry dam.
Tappa inte hoppet...det gå att fixa(för det mesta) med tid, tålamod och näbbar.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Jag hade en som såg bra mycket värre ut som i princip gick på fram sidan av hovarna och hade frambenen i en båge. Han fick en behandling med tetracyklin och extra selen under ca en vecka. Efter som vår hovslagare naturligtvis inte var tillgänglig när det hände strechades han i gång i halvtimmen i väntan på hovis. Nu visade det sig att hovis var borta en hel vecka och när han kom kom var fölis bra. Man såg i slutet klara skillnaden mellan före och efter strechingen plus att det verkade som om det kändes skönt. Så han sträckte själv fram benen i slutet och belastade benet i framsträckt läge. Idag är han två år och väldigt fin i sina ben.
Säger som de andra ge inte upp hoppet, tycker din veterinär verkar vara väldigt snabb med både gips och att döma ut. Många föl ser ju ut så som nyfödda och om det inte är direkt svårt för dem att gå brukar man avvakta något innan man gör så drastiska saker som gips och operation. Det du ser på framsidan av benen är troligen en sena, den kan vara synlig på vissa hästar utan att det är något.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

våran ettåring så ut sådär när den föddes, det mest akuta var då att han inte kunde komma upp för att dia själv i början.
Han gick som din på tårna och på ballarna på bakbenen.... fick rådet från vet att han skulle vara ute och gå på hårt underlag korta perioder (gick fram och tillbaka i stallgången) sedan när han ställdes in för att vila så la han sig alltid efteråt och då skulle vi stretcha och massera hans ben.. viktigt när vi stretschade var att inte lägga något tryck på knät utan bara hålla i hoven (för att stretscha bakre senan (för att få ner "hälen")).

det tog ca 2veckor sedan var han lika pigg som de andra fölisarna som vi har haft. efter yttligare 2veckor visades han på fölvisningen.

Vi fick också tips att åka till helsingborg men ca 50mil enkel resa, man kunde också gipsa, spruta osv men min vet sa att han har haft bäst resultat med stretchingen....

Lycka Till!!
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

*kl*
Tack för era svar. Jag var själv inne på att stretcha från början men har bara fått rådet ang gips av veterinären :(

Nu kommer hon ut i em och lägger nya gips...igen och vill avvakta några dagar. Knepiga med gipset är ju att vi då inte kan påverka alls, är han utan kan vi ju som ni tipsat om stretcha honom. Han har ju inte varit hängig i knäna från början utan det har kommit först idag därför börjar jag oroa mig över att behandlingen vi gör just nu inte är den rätta.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Jag har också haft en sådan, fast mkt värre! En prematur som föddes med rejäl senkontraktur, frambenen var helt böjda och jag bodde i boxen i två dygn för att resa honom en gång i halvtimmen så han fick dia.
Han fick också tetracyklin och stretchades lika ofta som han diades. Efter två dygn orkade jag inte mer, då jag var helt ensam. Jag körde honom då till Strömsholm där han gipsades. Det var mkt jobb när han kom hem igen, då han skulle ledas korta promenader fler ggr om dagen.

När han var ett, började han åter gå lite på tå på ena fram (fast enl. vet skulle det inte ha med den gamla senkontrakturen att göra). Då kapades ett förstärkningsband och han blev helt bra.
Idag är han en helt frisk och glad fyra-åring, men den ena senan är förtjockad efter operationen. Han är UL flera ggr och det ser mkt bra ut och enl. vet ska han kunna fungera som tävlingshäst framöver utan problem.

Lycka till!
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

När han var ett, började han åter gå lite på tå på ena fram (fast enl. vet skulle det inte ha med den gamla senkontrakturen att göra). Då kapades ett förstärkningsband och han blev helt bra.
Idag är han en helt frisk och glad fyra-åring, men den ena senan är förtjockad efter operationen. Han är UL flera ggr och det ser mkt bra ut och enl. vet ska han kunna fungera som tävlingshäst framöver utan problem.

Lycka till!

Min opererades också vid andra gången hon fick böjsenekontraktur så vi kapade förstärkningsbandet. Hon har också en liten förtjockning på senan just där ingreppet gjordes, och enligt min veterinär så skulle det vara ärrvävnad och helt ofarligt. Vad sa din veterinär om förtjockningen? Min häst är nu två och har aldrig varit halt och reagerar inte alls när jag klämmer på förtjockningen. Den ändrar heller inte karraktär efter tex andsträngning. Jag räknar fullt med att hon ska fungera som en vanlig tävlingshäst när hon når den åldern. Bör jag inte utgå ifrån detta tro?
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Där jag jobbade för några år sen föddes en sån fölunge.

Han blev gipsad ända upp till armbågarna. Mycket jobb med att lyfta upp honom (han kunde inte resa/lägga sig själv med gipsen), hjälpa till och stödja vid diande, promenerande och kissande osv men han var glad och nöjd ändå. Kunde t.o.m busa lite.

Han lärde sig att ropa på nån av oss om han behövde hjälp utöver de vanliga tiderna:love:. Det var så rart att man blev tårögd.

Kommer inte ihåg hur länge han gick med gips, men han blev ok.

Jag lämnade jobbet när han var två år och han kunde gå, springa och hoppa som vanliga tvååringar.

Detta gjordes på ATG-kliniken i Mantorp ifall du vill veta.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Min fölunge född i år såg exakt ut på det viset, Och jag som aldrig har haft en sk balett dansös någon gång förut, blev helt förtvivlad över situationen.

Och många råd fick jag, och dessutom olika, ifrån kliniker samt hovslagare och distrikts veterinärer. Man blev helt frustrerad....................

Men jag lyssnade på en gammal uppfödare samt en veterinär, och vi lät fölungen vara ute ifrån morgon till kväll, och stod inne på natten. Efter ca 3 dagar såg vi att senerna började ge mig sig, och efter fem dagar så stod han riktigt bra på hovarna, och idag (född den 6/6) ser du absolut ingenting.

Hade vi inte sett en förändring efter en vecka, så hade vi sprutat teracyklin i fem dagar, och tillsammans med en hovslagare, börjat den behandling som måste göras.

Men ibland måsta man hejda sig lite, för att ge naturen en chans...............
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Jag har UL min flera ggr, då jag själv inte riktigt kan tro att senan är fullt bra, eftersom den är så tjock. Men vet säger till mig varje gång, att det ser jätte bra ut, att förtjockningen bara är helt ofarlig ärrvävnad.

Jag tror säkert att du kan utgå från att din häst ska kunna fungera fullt ut.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Har haft en mkt mkt värre, och hon blev helt bra!

Hon kunde inte ställa sig upp.

Blev gipsad ända upp till bringan.


Fick sedan 8 på benen som treåring;)
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Den "strimma"du ser hade vårt föl också när han föddes och jag tyckte han gick ganska mycket på tå men han kunde stå och springa utan problem. Jag gav det några dagar innan jag tänkte kontakta veterinär men såg att det blev bättre och bättre för varje dag. Sedan kom hovslagaren som tyckte det var ok. Så det är nog inget att bekymra sig över.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Jag vet en som var värre än din (kunde inte resa sig) som inte fick behandling på en gång och som efter att den fått behandling och ägaren fått råd om hur de skulle stretcha och ha skenor på benen etc. så slarvades det tyvärr med det och de fick tillslut ta bort fölet. Det var väldigt synd tycker jag.

Jag tror att det som din ser ut att ha är tillräckligt 'lite' för att det ska gå att ordna till bara man gör sitt bästa.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Orginalproblemet var väl att fölet går på tå? (Vilket till stor del avhjälpts?)Men att det nu börjat hänga i knäna?

Mina föl efter ett särskilt sto börjar alltid hänga i knäna efter ungefär en vecka. Men B vitamin (Shyfeedern är poppis) och VSL så rätar de ut sig. Slutar jag med B vitaminet kommer hänget tillbaka. Brukar få ge det extra av och till under första halvåret.
Dock blir avkommorna rättställda i benen och lämnar i sin tur inga knähängare.

Jag tror absolut på stretching och B vitamin+VSL.

//Waern
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Informationen jag fått är att en fölunge som hänger i knäna är överansträngd i sina ben, vilket jag tycker låter väldigt rimligt. Jag tror därför mer på vila än B-vitamin, men allt som inte är farligt kan förstås vara värt att testa...
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Informationen jag fått är att en fölunge som hänger i knäna är överansträngd i sina ben, vilket jag tycker låter väldigt rimligt. Jag tror därför mer på vila än B-vitamin, men allt som inte är farligt kan förstås vara värt att testa...

B-vitamin har ju mkt positiv effekt på återhämtningen i muskulaturen, så jag kan mkt väl tänka mig att det kan ha positiv effekt just i faktumet att det får muskulaturen att slappna av lite och återhämta sig snabbare.

Jag kan tänka mig att B, E och selen kan klart påverka just denna biten då alla tre har så tydlig påverkan muskulärt.

Faktum är att jag faktiskt nu när det kom upp skall kolla om det foder jag använder i år kanske ligger lägre i B-vitamin än det jag använde när jag fick föl förra gången för båda mina grabbar i år har visat mer häng i knäna när de varit trötta efter bus något de andra två aldrig visade.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

Det är säkert värt att prova. Men jag tror ändå att det viktigaste på föl med felställningar är att ha ordetlig koll så att dom vilar ordentligt.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

När de hänger i knäna tror jag också beror på trötthet. Vårt föl gjorde också så i 2-3 veckor innan han blev stark nog. Det var precis som han inte fattade att han kunde lägga sig utan stod och hängde i knäna och halvsov. Är det kanske så det ser ut innan "låsningsmekanismen" som hästar har i knäna, har utvecklats ordentligt? Bara en tanke som slog mig.
 
Sv: Fölunge med felaktig benställning!

SKAKANDE föl som hänger i knäna brukar vara Vitaminbrist. Då hjälper Shyfeeder och VSL.

Det är inget jag tror utan ett mycket gammalt och beprövat recept.

//Waern
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 748
Senast: Skywalker
·
S
Hästvård Jag har en 1,5-åring (SWB) som efter en olycklig hovböld fått stå med gips på boxvila i nästan fyra veckor, först på klinik och sedan...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: stalll
·
Hästvård Hej! Följande har hänt, min mamma ringde mig iförrgår kväll och sa att min foderhäst var halt på ena fram. Hon var ovillig att sätta...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Chesss
·
G
Avel Jag fick ett härligt stoföl i Lördags kl 09.00. Stoet gick 317 dagar och jag misstänkte ingen fölning men tack och lov såg gods ägaren...
Svar
2
· Visningar
2 700
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp