Fölet inte rest sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissCrazy
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MissCrazy

Pratade med en kompis idag. Hon sa att stallet där hon brukar vara,
hade de fått ett föl i fredagsnatt, klockan 3.
Jag frågade henne hur dom visste tiden, så sa hon att dom hade kollat henne varje timme, pga att hon var 4 veckor försenad.
Okej, sa jag. Fast jag anser att stoet klarar sig själv, men om hon är försenad och så, visst..

Hon sa även om dom inte hade varit där , så hade fölet inte överlevt.
Jag undrade varför, och hon sa att fölet hade legat fel. Och att det inte var friskt nu heller, det ville inte stå på benen.
Inte stå på benen,? frågade jag. Och det har gått två dygn?!
Det låter väldigt onormalt. Ni borde kontaktat vetrinär tidigare.
Då sa min kompis att vetrinären har varit där nu varje dag, att vetrinären bodde hos hästen nu.

Hon sa också att vetrinären sa att hästen inte ville stå på benen berodde på att den varit i magen fyra veckor över tiden.

Hur sannolikt låter det? De brukar ju resa sig inom en, två timmar i alla fall. De flesta nästan direkt (i alla fall de 9 föl vi har haft).
Två dygn? Det borde ju vara något fel på benen hos hästen eller nåt, borde inte vetrinären se det? Tycker det låter konstigt.

Sv: Fölet inte rest sig?

Om du har åsikten att stoet ska klara sig själv vid fölning, så anser jag att du är mycket okunnig.

Däremot verkar stoägaren kunnig och ansvarsfull.
Och jag är nog säker på att veterinären gör vad han kan och ska för att fölet ska överleva.:smirk:
Och "bor" veterinären hos fölet så har han nog märkt att det är nåt fel, och försöker ge det en chans till överlevnad.

Håller med CK.
Att stoet klarar fölningen själv i flesta fallen är också rätt. Men det finns en laglig skylldighet att övervaka fölningen ändå, om som i det här fallet något ändå går fel så ska man göra allt som finns att göra för att rätta till det. Tror att det står i djurskyddslagstiftnignen om det.

Även om det inte skulle vara lag på att övervaka fölningen så skulle väl varja normalt funtad människa göra sitt yttersta för att vara med och hjälpa till/ringa vet om det behövs...eller?:confused:

Även om det för oss människor i dom allra flesta fall går bra när vi föder barn och folk har fött barn hemma under flera årtusenden så känns det ändå bättre att vara på sjukhus IFALL det skulle hända något. Dum jämförelse kanske, men ni fattar poängen...:smirk:

Har man NÅGOT förhållande till hästen överhuvudtaget så lämnar man den ju inte bara åt sitt öde när det är så mycket som kan gå fel. Om inte annat så även för stoets skull..

Masse skrev:
Håller med CK.
Att stoet klarar fölningen själv i flesta fallen är också rätt. Men det finns en laglig skylldighet att övervaka fölningen ändå, om som i det här fallet något ändå går fel så ska man göra allt som finns att göra för att rätta till det. Tror att det står i djurskyddslagstiftnignen om det.

Om man läser senaste Ridsport (i handeln i morg, hos pren i torsdags) tas det där upp att folk överlag har blivit sämre på att övervaka fölningar, och att dödföddhetsandelen också är högre nu än tidigare.

Min hästs uppfödare tyckte att allt gick mycket bättre om man inte passade på stoet, typ att stoet blev mindre stresade eller så...så h*n kollade inte ens förstföderskorna!

Som tur är gick alla fölningar bra (12 st jag vet om), men inte precis min rekomendation (och svårt att lära gamla hundar att sitta, uppfödaren måste vara 80 eller så...) Även om det kanske ligger något i att springer man runt och tittar på hästen hela tiden så ger det en negativ inverkan.

CK skrev:
Om du har åsikten att stoet ska klara sig själv vid fölning, så anser jag att du är mycket okunnig.

Och jag är nog säker på att veterinären gör vad han kan och ska för att fölet ska överleva.:smirk:
Och "bor" veterinären hos fölet så har han nog märkt att det är nåt fel, och försöker ge det en chans till överlevnad.

Snyggt svarat. :bow:

Ett tillägg kan vara att vi gick i tre hela dygn på First JAFF.
Han var helt enkelt för stor och ranglig för att fixa problemet själv.

AM

CK skrev:

Tror ni att vildhästar har en vetrinär eller någon annan som hjälper
hästen när den ska föla?
Vi har som sagt haft nio föl och vi har aldrig varit med vid fölning.
De har fölat både inne och ute, och vi har alltid fått friska och fina föl.
I de flesta fall klarar stoet utmärkt själv.
Man kan ju för säkerhetsskull närvara om det är stoets första fölning (vilket i detta fall det inte är)
Men i de flesta fall vill stoet vara i fred och klara det själv.
Men man kan ju vara i närheten om man är mycket orolig att det ska gå fel.
Jag vill inte kalla mig okunnig efter 9 fölningar.
Det finns alltid mycket att lära, men jag spottar inte ut mig kommentarer och jag inte har en smula fakta i det hela.

Och jag tycker det är väldigt konstigt med ett föl som inte står upp på två dygn. De ska ha rest sig inom fyra timmar, annars bör man undersöka vad det är för fel, kontakta vetrinär.
Och en vetrinär som säger att hästen inte står upp för att den är 4 veckor försenad, låter som ett väldigt konstigt svar, anser jag.

Nämnde den här historien för några i stallet där jag har mina hästar, och dom tycker också det lät väldigt mysko.

MissCrazy skrev:
Tror ni att vildhästar har en vetrinär eller någon annan som hjälper
hästen när den ska föla?
Man kan ju för säkerhetsskull närvara om det är stoets första fölning (vilket i detta fall det inte är)
Det finns alltid mycket att lära, men jag spottar inte ut mig kommentarer och jag inte har en smula fakta i det hela.

Och jag tycker det är väldigt konstigt med ett föl som inte står upp på två dygn. De ska ha rest sig inom fyra timmar, annars bör man undersöka vad det är för fel, kontakta vetrinär.
Och en vetrinär som säger att hästen inte står upp för att den är 4 veckor försenad, låter som ett väldigt konstigt svar, anser jag.

Nämnde den här historien för några i stallet där jag har mina hästar, och dom tycker också det lät väldigt mysko.

Trots dina 9 fölningar så verkar du klart okunnigare än dom som ber om råd i tråden Väntans tider..:crazy:

Och du bevisar det vid flera tillfällen i dit sista inlägg.

Att jämföra vildhästar med fölmärrar hemma som tamboskap...
(starkast överlever men det struntar väl du i eftersom du är helt nonchalant mot dina ston)

Stoets första tre fölningar kan gå aldeles utmärkt för att sedan på det fjärde behöva ta fram tandad tråd för att rädda stoet..
(det har du definitivt noll koll på)

Det är konstigt att en unge inte reser sig på två dygn med definitivt inte alls ovanligt om det är så..
(med dina 9 fölningar så har du inte hunnit skaffa dig erfarenhet)

När ett sto går mycket över tiden så kan fölungen visa samma symtom som när den är för tidigt född.. Inte alls ovanligt.

Och tydligen är dina stallkompisar lika okunniga inom aveln för annars hade dom berättat för dig hur det är.

:mad: :mad: :mad:
AM ( över 100 fölningar och mer därtill)

CK skrev:

:bow: :bow:

Otroligt att människor resonerar att stona inte behöver övervakas! Helt horribelt!

Mvh / Fia

Tamhästen ska enligt lag övervakas extra mkt i samband med dräktighet och fölning.DU är ansvarig att du inte blir skyldig till bristande tillsyn-vilket du faktiskt tom kan åka dit på enligt lag.

I de vilda hästarnas natur är reglerna stenhårda-endast den starkaste överlever.Där är också dödssiffran hög.

Stona klarar det mesta själva.Visst...men inte alltid.I vissa fall kan en sådan enkel sak som att ta hål på fostersäcken vara skilllnad på liv el död.

Om man har möjlighet så vill man väl åtminstone försöka förhindra att något oförutsatt ska hända...sen att saker kan hända ändå även för den bäste som vakat dygnet runt dvs dött föl i fostersäcken 20 min e fölning-där ägaren var ute för en halvtimme sen-kan hända den bäste.Det kan även vara så att stoet behöver snabb insats av såväl äg som veterinär för att överleva.

För den som vill övervaka utan att störa är ju övervakningskamera el fölvakt ett utmärkt alternativ.

Vildhästarna däremot...de får leva med SINA förutsättningar...vilket säkert många gånger kan leda till ett grymt öde också.Friheten har sitt pris.Tamhästen har OSS....har vi tagit deras frihet tycker jag åtminstone vi är skyldiga dem SÄKERHET/TRYGGHET.

Du är mer än lovligt okunnig och dessutom olaglig som inte ens försöker övervaka fölningarna! :eek:

MissCrazy skrev:
Tror ni att vildhästar har en vetrinär eller någon annan som hjälper hästen när den ska föla?
Sant, men VAD tror du händer när vildhäststoet får ett felläge? Jo, både stoet pch fölet dör, förmodligen en väldigt plågsam död...
tja, inte beror det på skicklighet i alla fall, utan snarare på bonntur...
Som någon annan skrev ovan, fellägen kan förekomma oavsett om stoet fölat tretton gånger tidigare...
Det går alldeles utmärkt att övervaka fölningen utan att störa stoet minsta lilla! Övervakningskamera med tillhörande monitor är GULD VÄRT! Stoet har inte minsta aning om att man sitter inne i soffan och har full koll på vad hon gör!
Jag har fått 20 föl och anser mig väl ha en viss erfarenhet - av fölningar som följer "regelboken"... Jag är LIVRÄDD för den katastroffölning som jar är övertygad att man inte slipper, om man vill hålla på med avel! Fast jag kan int elåta bli ändå utan gör allt som står i min makt för att vara så säker som möjligt på vad jag ska göra OM/NÄR det ser ut att gå åt helvete...

Sen har jag ett väldigt bra citat till dig...
Att inse sin okunskap är första steget mot kunskap.... ;)

Och för övrigt är jag inte tillräckligt ung för att "veta allt"...;) :banana:

Senast ändrad:

jag känner att jag bara måste lägga mig i debatten.
den startades av en person som ställde en fråga ... :confused: och det enda svar h*n har fått är oförskämdheter! :mad:
har ni inte vett att diskutera själva sakfrågan utan att komma med personliga påhopp? :confused:
jag har själv fått 4 föl, men har tyvärr ännu inte fått någon erfarenhet av själva fölningarna eftersom mina ston lyckats lura mig på konfekten. ;)
gör det mig till en dålig hästägare? :confused:
jag tycker också att det är konstigt om fölet inte rest sig efter 2 dygn! :eek:
att vara okunnig är inget lynnesfel. när man ställer en fråga så visar man med det att man är villig att lära sig mer, eller hur? :cool:
ni som kan allting, istället för att skälla på de som håller på att lära sig ... var ödmjuk inför viljan att lära och dela med er av era erfarenheter istället för att döma!
annars anser jag att detta är ett fall för moderatorn att gripa in!

:bow: Jag håller med! Oförskämda påhopp!

Om ni nu är så måna om era hästar hade ni då inte kört fölungen till en klinik?? Det hade jag gjort!

Om en "erfaren" uppfödare går ut och säger att ston klarar sig själva..
Om man säger att man själv har fått 9 föl utan att kolla..
Och går emot en av forumets största personlighet när det gäller uppfödning och allt däromkring..

Sågar alla övriga som har aveln som yrke..
Då får man ta emot kritik..hård sådan.

Att fråga är EN sak.
Att fråga om saker som man inte kan är också helt ok.

Men attt påstå och hävda saker som man inte kan är FEL.

Eller vad sägs om detta?

"Tror ni att vildhästar har en vetrinär eller någon annan som hjälper
hästen när den ska föla?
Vi har som sagt haft nio föl och vi har aldrig varit med vid fölning"

AM

babsan skrev:
jag känner att jag bara måste lägga mig i debatten.
den startades av en person som ställde en fråga ... :confused: och det enda svar h*n har fått är oförskämdheter! :mad:
har ni inte vett att diskutera själva sakfrågan utan att komma med personliga påhopp? :confused:
jag har själv fått 4 föl, men har tyvärr ännu inte fått någon erfarenhet av själva fölningarna eftersom mina ston lyckats lura mig på konfekten. ;)
gör det mig till en dålig hästägare? :confused:
jag tycker också att det är konstigt om fölet inte rest sig efter 2 dygn! :eek:
att vara okunnig är inget lynnesfel. när man ställer en fråga så visar man med det att man är villig att lära sig mer, eller hur? :cool:
ni som kan allting, istället för att skälla på de som håller på att lära sig ... var ödmjuk inför viljan att lära och dela med er av era erfarenheter istället för att döma!
annars anser jag att detta är ett fall för moderatorn att gripa in!

Jag anser inte att det är ett personligt påhopp på TS. Hon anser att ston inte behöver övervakas vid fölning och det är faktiskt inte ok (alla fall många här som inte tcker att det är OK). Vi måste också få uttrycka oss och säga vad vi tycker. Skriver man så i ett avelsforum får man nog räkna med sådana reaktioner.

Och som någon skrev så kan föl till ston som gått över länge visa prematura symtom tex svårigheter att resa sig. Självklart frågar man för att lära sig och jag hoppas att hon lärt sig att fölningar bör övervakas ;)

Dessutom har väl en Moderator redan svarat i tråden..

Mvh / Fia

Nu vet vi i alla fall att det finns en del här på buke som tillhör de där ca 30 procenten som inte övervakar sina fölningar.:(

Loppilopp skrev:
:bow: Jag håller med! Oförskämda påhopp!

Om ni nu är så måna om era hästar hade ni då inte kört fölungen till en klinik?? Det hade jag gjort!

Va? Är det vi "oförskämda människor" som ska till kliniken med våra föl eller den stackars "påhoppade" människan? ;)

Vi hade nog sett till att fölungen hade fått adekvat vård, vilket säkert denna fölunge också fått.

Till TS. Vet du hur det gått för fölis?

Mvh / Fia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 126
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam