Fölens gångarter..

Jag som amatör har bara Hört att de ska se jämna ut vid 3 v., 3 mån o 3 år.
Jag tyckte nog att min såg lite jämnare ut vid exakt 3 mån, men hela tiden är hon högre bak. Hon är 140 bak o lägre fram ... När jag mötte sist.
Blir 4 mån. den 14-e.

Jag vill se Trav!!!! å andra sidan är galoppen jättefin. Sandro Hit galopp:love: :angel: O
Stor skritt
 
Min har inte samma fina mekanik, gung o takt.

Hon trippar möjligen sakta o sen galopp.
 
På mitt första föl gick jag och väntade och väntade på att traven "skulle komma", men det gjorde den aldrig... hon rörde sig lätt och taktmässigt men absolut inget extra och det fortsatte även uppe i vuxen ålder. De nästa två (helsyskon) har båda fått en bra trav, och den "kom" vid ca 1,5-2 månaders ålder. På hingsten "kom och gick" traven vid växtfaser, medan stoet behöll sina gångarter oavsett växtfas. Galoppen har därmot förbättrats under ryttare och det blev stor skillnad mellan 3-4 år på valacken. Stoet är fyra i år och har föl vid sidan, men jag hoppas på samma förbättring av galopp hos henne i samband med att hon får mera styrka.
Bifogar en film på stoet från fölvisning, hon fick 888898=49 p. Hon har även nedärvt sin trav till avkomman e. Floricello som fick 9,5 på sin trav.
@axel - min har också Presto XX i stamtavlan ;-)
 
Tack för ditt utförliga svar:bow: o fina hästar.

jag är egentligen inte så orolig o nu har jag sett lite trav om än inte i ökad form. Jag gillar vad jag ser. Likt pappan med knän ( inte sprättet som på Lövstas visning) Jag kan också rida till traven... om min nu blir ridbar:nailbiting:
Mamman är linjeavlad på helsystern till Poco Presto- Irak i båda leden.
 
Senast ändrad:
Min unghingst bara skrittar eller tokgalopperar så jag har lite svårt att bedömma hans gångarter, men skulle jämföra honom med en grand danois som det är nu...
han är väldigt mycket högre bak än fram, vi får se hur det utvecklas, jag har hela tiden haft en känsla av att han kommer växa länge och vara valpig ett bra tag till.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 325
Senast: Madick
·
Avel Hej, Ska få mitt första föl nu i juli (hon tog sig lite sent). Jag skulle gärna visa fölet på bedömning men vi får väl se om det...
Svar
12
· Visningar
2 852
Senast: Anna Lilja
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
1 998
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp