Fölens gångarter..

axel

Trådstartare
Jag är skitdålig på att bedöma hur ett föl rör sig annat än när elitfölen rör sig, så min fråga lyder- hur pass ändrar sig t. ex traven tills som vuxen?
Min galopperar bra i mina ögon o är den gångart som hon har valt sen födseln. Traven har jag knappt sett mer än väldigt långsamt o mkt korta sträckor. tycker att hon travar lätt med spänst, men då kort.

Min förra visades som 3 mån. utomhus på en väg för Flyinge för många år sen, men man sa bara att -den där blir max 160, vilket som tur var visade sig vara fel. Den travade sedan mkt bra med gummi o stort register. Galoppen var ordinär.

Vad vill man se? Mamman har en 8 o fick-" kommer upp ovan mark"( blev skrämd o visade då inte skritten):banghead:
 
Jag tycker det ändrar sig jättemycket. Jag har aldrig haft något föl som rört sig särskilt bra som ung, men ett par av dem fick senare riktigt bra gångarter som blev bättre och bättre under ryttare. Årets föl har egentligen bara precis börjat trava, fram tills nu har det mest varit galopp.

Kommentarer på föl från domare tycker jag inte brukar stämma in sen när hästen är vuxen... Är fortfarande lite purken på den domare som sa att mitt föl helt klart hade en 9:a på typ men eftersom mamman var så liten kunde de bara sätta en 8:a ifall fölet också skulle bli liten. Och då var det ett ganska stort föl som slutade på 167 som vuxen.
 
Det finns forskning som säger att det enda som egentligen ändrar sig från föl till vuxen är besntällning. Den kom för kanske fem år sen.

Mina egna har rört sig likadant från föl til vuxna, med undantag för en som växte väldigt ojämnt och i perioder hade problem med att sprina.
 
Jag tycker nog också att dom behåller sina grundgångarter från äldre föl till vuxen i stort sett.. sedan påverkar ju växtfaserna vissa mer än andra.

Vad du ser är vad du får vad gäller gångarter är min åsikt, sedan finns det många hästar som rör sig bättre under ryttare och mer styrka givetvis... men "våra" föl har haft samma "rörelsemönster" som föl till unga-vuxna häster.
 
Jag tycker nog också att dom behåller sina grundgångarter från äldre föl till vuxen i stort sett.. sedan påverkar ju växtfaserna vissa mer än andra.

Vad du ser är vad du får vad gäller gångarter är min åsikt, sedan finns det många hästar som rör sig bättre under ryttare och mer styrka givetvis... men "våra" föl har haft samma "rörelsemönster" som föl till unga-vuxna häster.
Från äldre föl låter ju lovande, tycker min äntligen börjat trava nu efter 6 mån.
 
Kommer du ihåg var du har läst den forskningen? Det hade varit jätteintressant att få läsa mer!

Jag läste om den i Ridsport och diskuterade den med exteriördomare som höll med. Det var som sagt omkring fem år sedan. Någon annan har säkert också läst den och minns bättre, den diskuterades här på Buke.
 
Jag jobbade på en gård, där de födde upp halvblod i liten skala. Ett föl rörde sig så enormt, särskilt i galopp, så man stod och skrattade högt åt honom. Jag som inte är halvblodsmänniska såg att det var nåt alldeles extra.
För er som är insatta hette han Tellwell, och är rätt bra dressyrhäst nu.
 
Från äldre föl låter ju lovande, tycker min äntligen börjat trava nu efter 6 mån.

det där med äldre föl får man tolka som man vill... men jag menar icke färska iaf, som ofta rör sig större och luftigare. lr så är det en synvilla pga spindelbenen :p

Har sett video på din, han ser verkligen fin och reslig ut!
 
De fölen jag har haft har rört sig lika bra som föl som vuxna sen. Givetvis tänker jag då på en dag där fölet inte ser ut som "hej kom o hjälp mig" och har växtvärk i hela kroppen ;) Utan på en dag där fölet rör sig bra, där man ser hur den sitter ihop i kroppen och kan använda den.
 
Min 7 åring fick en 6:a på treårstesten och nu har hon en helt underbar trav som ofta bedöms 7,5-8 på dressyrtävlingar..... Mycket beror såklart på styrkan som hon har nu men inte hade då....
 
Mitt första och enda föl rörde sig jättetråkigt fram till ungefär 3 års ålder. Markbunden och icke vägvinnande någonstans. Idag är min dressyrtränare lyrisk och säger att min hoppehäst lika gärna kan bli en framgångsrik dressyrhäst en bra bit upp i klasserna. Jag tycker det är väldigt kul att gångarterna fallit på plats, vissa dagar ville jag nästan blunda när jag såg henne trava eller galoppera i hagen när hon var yngre :o
 
Tack för era svar.
Vissa blommar ut sent.

nu struntar jag väl i hur traven blir då den går att förbättra o jag kanske inte rider så mkt på gamla dagar.
Jag är glad om min överhuvudtaget kommer att tids nog gå att rida på.
Inget är självklart
 
Ingen av mina tidigare hästköp har visats innan köp. Inte ens i hagen. Spelar roll när jag inte kan se....
Jag har gått på stam o att individerna har varit trevliga. -Klick!
Alla (3) o nu 4 har haft Presto xx med o mina 2 sista även Good Future. Inte heller har ngn häst visat ngn större kapacitet i hagen under hela livet. Det enda som min märr har visat är talangen för byten. Den tog jag tillvara på o hon har efter det visat byten i vartannat på rak linje. Häftigt
 
Jag har helt klart sett gångarter förändra sig mot det bättre även om grundrörelsemönstret inte ändras i regel. Sedan är ju traven den gångart som ryttaren har störst möglighet att rida fram. Och såklart som föl är de ju ofta lite överbyggda eller har växt fort och inte riktigt är stabila nog för att visa sina rätta gångarter.
Det ordnar sig nog :)
 
Jag hoppas det stämmer för båda mina Ravellungar rör sig helt underbart mjukt och taktmässigt.
Glitch är den av mina föl i år som rör sig absolut bäst, han har inte tappat gångarterna en enda gång oberoende av tillväxtperiod.
 
Du har ju bara fina ungar!
När sker dessa tillväxtperioder?
Jag har bara tyckt att när min ligger ner så ser hon större ut, men häromdagen fick jag ju för mig att hon har växt även på längden o tog fram täcket för att prova. Å ser man på...
Men ngn trav har jag inte sett. bara rodeokonster o full sula.
 
Jag vet inte alls när de inträffar, bara att de är snyggare och fulare i olika perioder. Ibland far rumpen i väg och ibland är de mer jämna :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: sorbifolia
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 325
Senast: Madick
·
Avel Hej, Ska få mitt första föl nu i juli (hon tog sig lite sent). Jag skulle gärna visa fölet på bedömning men vi får väl se om det...
Svar
12
· Visningar
2 852
Senast: Anna Lilja
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
1 998
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp