Föl "på väg upp på tå"

eigollet

Trådstartare
Jag har en fölunge som föddes i lördags natt, i skrivande stund alltså knappt tre dygn.
När hon föddes var hon ganska upprätt på sina framben och hänger lite i knäna. Inget alltför alarmerande tyckte jag då, det brukar ju rätta till sig. Men nu tycker jag att hon ändå är på väg upp på tå på höger fram. Jag ringde en bekant som gav mig rådet att stretcha frambenen. Hon hade fått ordning på en fölunge som kotade över helt, genom streching var fjärde timme dygnet runt i 4 dagar. Det lät ju lovande. Dessutom hade hon sämre erfarenheter av skenor som gav skav och annat.
Nu har jag suttit och kollat runt på nätet och blir mer och mer orolig efter allt man läst om senkontraktioner och bockhovar!
Min fråga är: Vad har ni för erfarenheter? Ska jag jobba på med streching ett par dagar och se åt vilket håll det går, eller köra fölungen bums till klinik? Det är som sagt en tendens jag ser men jag vill "mota Olle i grind" så det inte blir ngt allvarligt.
(Kan tillägga att jag pratat med min hovslagare som ödmjukt nog sa att just korrigering på föl skulle lämnas till expertis på det. Han har inte tittat på det, men sa att eftersom jag sett så många föl så borde det vara en avvikelse om jag reagerade som jag gjorde. Dock har jag inga erfarenheter av just bockhov/senkontraktion så oron finns ju... Hursomhelst, därav det evntuella klinikbesöket)
Tack för svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Men hur ser ungen ut nu? Har den kommit ner något på hovarna eller kotar den över mycket?

Min stod så här när han var tolv timmar:
29257_1380110714710_1590181870_844499_4755480_n.jpg


Men stod efter fyra dagar bra på hoven:
29257_1383781966489_1590181870_853256_6562114_n.jpg
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Stretcha, stretcha, stretcha! :)

Hade en fölis som gick upp på tå på båda fram vid ett par veckors ålder (ganska rejält), men honom fick vi ordning på mha stretching (var även inne i Skara, hos Göran Åkerström, med honom ett par gånger för att plasta hovarna bör tilläggas). Har tyvärr inga bilder på hur han såg ut i benen, men det var såpass illa att första gången han var i Skara började de tala om operation...

I dagsläget är hästen 8 år och går msv hoppning :)
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Hon kotar inte över alls och har en hyfsad vinkel i kotleden. det är vinkeln där kotbenet går över i hov som bekymrar mig. Ska gå ut och ta en bild tror jag, så ni kan se!
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

35774_437973901356_662986356_6216883_5896781_s.jpg

35774_437973916356_662986356_6216884_7770615_s.jpg

35774_437973931356_662986356_6216885_2277949_s.jpg


Ruggigt svårt att få henne att stå stilla, men på första bilden syns det tydligast. Det är alltså det bruna benet. Nu har jag stretchat 2 ggr under kvällen och det ser liiite bättre ut, tycker jag.

Tusan, bilderna blev så små!!
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Jag hade en som föddes rak men inom tolv timmar hade sådan kontraktioner att hans framben var böjda som bågar och ha gick på tåspetsarna.
Han fick tetracyklin behandling extra selen och om jag kommer ihåg rätt även att han sprutades med antibiotika. Till detta så strechades han i bägge fram varannan timme dygnet runt i vad jag kommer ihåg nästan en vecka. Vår mycket duktiga hovslagare var naturligtvis på semester när det hände. Men när han kom tillbaka så var fölet helt korrekt i benen och behövde inte någon åtgärd alls från hovslagaren.
Idag en vuxen häst med fina ben.
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Jag tycker ju att hon ser bättre ut efter att ha varit inne nu sedan ca 19.30. Men jag har ju stretchat henne också.
Den första bilden är den som verkligen visar problemet, den andra är hon precis på väg att ta ett steg bakåt och på den tredje ser man inte heller skillnaden på hänget i knäet på hf.
 
Senast ändrad:
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Vissa föl behöver ta det lite lugnt i början och kan behöva vila en hel del. Så kolla i morgon hur hon ser då hon fått vila under natten. Ser det bättre ut så prova att han henne ute i kortare perioder med vila boxen mellan varven. Ser du ingen skillnad eller att det ser värre ut konsultera en veterinär och efter kanske hovslagare. Kan ju räcka kanske att maila bilder till veterinären för att få ett utlåtande om hur du ska gå vidare,
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Tack för svar! Jag ska skicka bilder i morgon.
Jämför man med Fioranos föl så känner jag mig ju helt hypokondrisk... Blev den ok på kort tid så kanske jag inte ska oroa mig så mkt, det ger hopp.
Fler kommentarer?
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

hej
jag hade en som knappt kunde resa sig pga senkontaktur. Fick rådet att stretcha ofta ofta och mer elr mindre boxvila några dagar, ut kontrollerat på hårt och jämnt underlag.
Efter någon dag lade han sig tillrätta i halmen och stretchades under stor njutning. Inom en vecka var han bra och fick gå ute dygnet runt!

men prata med en kunnig hovslagare genast!
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Jag fick en sk ballerina föl förra året, och jag gjorde precis så som du har gjort, jag ringde till olika veterinärer, ATG osv. Och alla var var utav den meningen att stoet skulle stå inne, på ett relativt hårt underlag.
Men senare fick jag kontakt med en mkt erfaren hästuppfödare med 40 års erfarenhet, och där fick jag rådet, släpp ut dom på ett rejält bete med stora yter, så att fölungen får springa och gå.

Vilket jag gjorde och efter ca en vecka, så började frambenen att rätta till sig, och redan efter 1 månad, så såg man ingenting utav det.
 
Sv: Föl "på väg upp på tå"

Kl
Nu har jag skickat bilderna till klinik, men inte fått svar, vilket kanske betyder att det inte är så allvarligt?... Stretchingen har redan gett resultat, så jag vågar nog köra på med det över helgen i alla fall eller tills kliniken svarar. Tusen tack för era inlägg och tips, jag kanske återkommer med en uppdatering!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp