Föl födda sent på året.

guldfynd

Trådstartare
en liten fundering, har nu ett föl på ca 9 månader ja han föddes ngr veckor innan årsskiftet, han är en renrasig fjording.
men han räkas väll som 1-åring nu enligt aveln, tex nästa år är han "2" och ska ställas ut mot 2 åringar?! samma när jag ska rida 3 årstest, så kommer han va knappa 2,5 år? och om jag skulle ställt ut han iår så skulle vi ställt ut han som 1 åring?
tänker jag rätt nu?
jag vill gärna ställa ut han nästa år, är det en dum och onödig ide tycker ni?
är rätt ny i det här med avel/utställning så vet inte riktigt hur allt fungerar än..

vad gäller för 3 årstest för fjording?
eller läka sidor där det finns att läsa :)

tack på förhand :)
 
Sv: Föl födda sent på året.

I Sverige anser vi att hästar fyller år på nyårsafton, oavsett när på året de är födda. Jag vet inte om fjordhästföreningen anser något annat.

Inom den varmblodiga ridhästaveln har man i en del länder satt i system att föl föds sent på året kan registreras i deras avelsföreningar som fött året efter. Brytpunkten går 1/11 eller 1/12. Härom året var det diskussion i ASVH hur dessa hästar skulle registreras när de importerades till Sverige, och man kom fram till att en häst registreras som född det faktiska födelseåret oavsett när på året den fyller år.
 
Sv: Föl födda sent på året.

Nyfiken på stammen, har ingen i min databas som matchar...

Din fjording räknas som ett år i år och kan visas på premiering med "jämnåriga" vilket kommer se lite konstigt ut de första åren men sedan jämna ut sig.

Fjordhästar har inget eget treårstest, utan vi brukar ofta få gå utom tävlan på SPAF:s arrangemang.
 
Sv: Föl födda sent på året.

En häst som är född så sent hade iaf jag skippat alla årgångsvisningar med. Känns helt fel att stressa fram hästen för saken den fysiskt ligger väldigt mycket efter i gentemot de andra i samma åldersklass. Min ena är född i mitten av juli och det kan iofs vara en tillfällighet, men han är väldigt sen i att mogna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: nexxa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 327
Senast: Ninnurur
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 921
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp