föda i USA...?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Satt igår em och tittade på "Förlossningsakuten" , ett program från USA.
Har tittat på programmet flera gånger och det slår mig varje gång att för det första:
*de ligger alltid helt stilla på rygg i sängen
för det andra:
*de verkar alltid vara fullproppade med EDA. för de känner ju inget verkar det som, barnmorskorna talar om för dem när de ska krysta... och så krystar på komando.
för det tredje:
*de få som verkar vilja föda "naturligt" dvs, enligt programmet, utan EDA (verkar inte finnas någon annan bedövning), kan få special barnmorskor som är specialutbildade för förlossningar utan smärtstillande, dvs då fortfarande EDA.

Är det såhär i USA???
Eller är det programmet som är vridet (min misstanke i o f).
Men ingen använder lustgas vad det verkar som.
Varför ligger de stilla platt på rygg?? Jag menar, USA är ju oftast ett land som ligger långt fram i utveckling och nog borde det väl bara bättre att röra på mammorna och inte bädda upp dem i sängarna med täcken till näsan??
En annan sak med krystningarna som jag har funderat på är att de ska ligga på rygg och dra upp knäna i stort sett till huvudet, är amerikanskorna smidigare än oss svenskar, för inte skulle jag orka ligga så och samtidigt krysta på befallning med en stor mage i vägen!!! :eek:

Är det nån som vet??
Det här sitter jag och funderar på varje gång jag ser programmet! :smirk:
 
Sv: föda i USA...?

<ironisk>Vet du inte att allt i USA grundar sig på dubbelmoral. Tror du verkligen att barn kommer ut där nerifrån på amerianska kvinnor. Och ingen vet heller hur det kommer in för ingen har sex i usa </ironisk>
 
Sv: föda i USA...?

Tror du verkligen att barn kommer ut där nerifrån på amerianska kvinnor. </ironisk>

Nej! För i programmet verkar de vara väldigt förtjusta i att ta till kejsarsnitt! :D Så barnen kommer ut på magen såklart!! :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: föda i USA...?

En annan sak jag funderar på är det här med att de inte får upp bebisarna på mammornas mage direkt... de tar ju hand om dem och sveper in dem till små tygstycken innan mammorna får dem, är det inte visat via forskning att det bästa för barnen är just att komma upp direkt på mammans bröst när det är möjligt?
Fast det är klart, ska de få undan alla 10015 täcken från mamman så tar det ju ett tag så det är kanske lättare att svepa in barnet först! :angel:
 
Sv: föda i USA...?

Är det DÄRFÖR de kan ligga som de gör! De håller inte alls på att föda barn, jag har missförstått!! De har bara yoga övningar :rofl: !!
 
Sv: föda i USA...?

Man måste liggapå rygg med EDA och ja värkarna känns mer eller mindre och för att utnyttja dem maximalt säger bm till när de börjar! Och benen upp hjälper faktiskt mamman att krysta bättre. Jag fick själv eda med första sonen vid igånsättning som gick så fort så jag hade inte hunnit andas annars + att jag pga mitt höga blodtryck inte fick överanstränga mig! Jag fick krysta med händerna om benen sådär! Det gick finfint!
 
Sv: föda i USA...?

Man måste liggapå rygg med EDA
Va?! Absolut inte! Det var ju länge sen som ryggbedövningarna var av sånt slag att man blev mer eller mindre rörelsehindrard av den. Numera förekommer väl bara s.k. "stand-up epidural" som inte alls hindrar att man är uppe och rör på sig eller föder i upprätt ställning. Jag fick EDA under min förlossning och behövde definitivt inte ligga på rygg utan blev uppmuntrad att röra mig och prova olika ställningar.

Däremot finns det ju omständigheter då barnmorskan gärna vill att man ligger på rygg för att hon helt enkelt ser och kommer åt bäst då. Fast har man en smidig barnmorska fixar hon ju det krypandes på golvet också :)

Jag kände också mina krystvärkar alldeles utmärkt trots EDA och ingen talade om för mig när jag skulle krysta utan väntade på mina egna signaler.
 
Sv: föda i USA...?

Jag har bara sett trailern till programmet men det räckte för att jag skulle tycka det var jobbigt - till exempel så tar de upp bebisen precis när den ploppat ut och typ viftar med den och gastar "Hiii mummy!!" med larvig låtsasröst :eek: ...jag hade nog mördat den som uppträtt så när jag födde :devil:
 
Sv: föda i USA...?

Man måste liggapå rygg med EDA och ja värkarna känns mer eller mindre och för att utnyttja dem maximalt säger bm till när de börjar! Och benen upp hjälper faktiskt mamman att krysta bättre. Jag fick själv eda med första sonen vid igånsättning som gick så fort så jag hade inte hunnit andas annars + att jag pga mitt höga blodtryck inte fick överanstränga mig! Jag fick krysta med händerna om benen sådär! Det gick finfint!
Man lär sig lite varje dag :idea:
 
Sv: föda i USA...?

Problemet i USA är väl att sjukvårdspersonalen vill ha fullständig kontroll över allt alltså helst snitt, för då minimerar de risken för att något ska inträffa som de kan bli stämda för.
Det är ju därför de skjutsar alla utskrivna patienter utanför sjukhusdörren i rullstol även om de kan gå själva.
 
Sv: föda i USA...?

Jag sitter också och retar mig på programmet varje gång. Är glad att jag inte såg det innan min dotter föddes. Då hade jag nog utgått ifrån att EDA skulle göra att jag ingenting kände alls, och hon med största sannolikhet skulle vara sjuk! :crazy:

Jag fick EDA, men hade fortfarande mkt smärta under krystvärkarna, och när det var dax att krysta kunde jag knappast ta miste på det heller, jag hade helt enkelt inget annat val!

Det eviga viftandet med bebisen och att de tar bort barnet direkt efter förlossningen skulle jag aldrig vilja vara med om! Men jag tror inte jag har sett ngn förlossning på det programmet där mamman fått barnet direkt? Här i Sverige vill de väl att alla friska barn skall få komma upp på mammans mage, och helst amma snart efter förlossningen också?
 
Sv: föda i USA...?

Men är det inte så att just Förlossingsakuten är ett program där det handlar om högriskfödslar, därav ffa den höga kejsarsnittprocenten?

Eller blandar jag i hop det med något annat program?

Men annars är väl detta program lika "hysteriskt" som alla andra amerikanska program.
 
Sv: föda i USA...?

*kl*

Tycker oxå det verkar helt galet.

Dessutom, när man ligger på rygg och föder så föder man i uppförsbacke litegrann. Varför göra det hela jobbigare än vad som behövs?
Här hemma föder du ju mest på rygg om det börjar bli lite bekymmer så bm + ev. doktor måste komma åt bättre. Annars undrar jag, varför motarbeta tyngdlagen?

Sedan nåt annat med programmet förutom att de krystar på kommando, på rygg osv är att det oftast tjoas på läkaren när det är dags för själva framfödandet. Har de så inkompetenta bm i usa att de inte kan fortsätta stödja modern sista biten i en alldeles normalt fortskridande förlossning?

Gira

som förvisso fött 4 ungar via narkos och snitt (fysiskt hinder).
 
Sv: föda i USA...?

*kl*


Här hemma föder du ju mest på rygg om det börjar bli lite bekymmer så bm + ev. doktor måste komma åt bättre. Annars undrar jag, varför motarbeta tyngdlagen?

Jag tyckte det var hemskt jobbigt att stå och föda! Båda gångerna slutade det med att jag låg på rygg i gynställning, med knäna vid öronen ungefär ;)

Kanske berodde detta på att jag inte kände krystvärkarna, tyvärr :crazy:
BM fick heltenkelt säga till mig att ta i, jättetråkigt. Jag hade ingen mer bedövning än lustgas på nån av förlossningarna, så jag är väl lite defekt! :smirk:
 
Sv: föda i USA...?

Jodå jag kände krystvärkarna men inte aaaaldelles i början av dem och för att maximera det hela kände hon när magen blev spänd samt kikade på barnets kurva från mojängen han hade på huvudet. Ja man föder lite i uppförsbacke men det är och har varit den enda ställningen jag kan slappna av i. Och jämför man krysta med eda 4 värkar på 20 min och med lillebror krysta utan eda 5 värkar på 6 min, så väljer jag eda! Inte på långa vägar lika ont, bara jobbigt och sveda när huvudet stod still på största stället.

Sedan ja, USA är ju kända för att bli stämda och en annan sak oxå är ju att de betalar många ggr för allt, varför inte betala för smärtlindring då... kanske är de mesigare där än oss tåliga svenskar.:p

Sedan, visst får man stå, men man kanske har dropp och många ggr blir barnet påverkat av edan och då får man snällt ligga.
 
Sv: föda i USA...?

Jag låg också på rygg, hade enbart lustgas. Provade att stå på huk men varken jag eller bebisen gillade det (värdena blev sämre). Jag hade dåliga krystvärkar och fick värkstimulerande dropp men när de väl kom i gång så kände jag dem allt...
 
Sv: föda i USA...?

Är glad att jag inte såg det innan min dotter föddes. Då hade jag nog utgått ifrån att EDA skulle göra att jag ingenting kände alls--

Jag har nog sett nästan alla avsnitt, och blivit lite skadad av det, för jag drog slutsatsen att EDA gör att man inte känner krystvärkarna.

Men sen berättade flera här på buke att de hade fått EDA och ändå inte behövt någon som stod och hejade på och räknade till tio.

Men varför känner inte de amerikanska kvinnorna krystvärkarna?

När mina krysvärkar kom var det som att kräkas. Det gick inte att stoppa. Kroppen skötte sig själv. Jag hade inte EDA.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 823
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 184
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp