Födsel pågår! Hjälp?

D

dolphinsmile

Min katt ligger och föder.. jag hittade henne i sin låda för ungefär 10 minuter sen.. det är blött i lådan (fostervatten?) och hon får täta värkar. Antar att hon bara är i öppningsfasen? eller? Jag kan inte se att det är på väg något ut..

Sv: Födsel pågår! Hjälp?

Jag ser en svans! Hjälp mig! det är alltså sätesbjudning.. vad kan jag göra?

lika vanligt att de kommer med rumpan före som huvudet.
Var lugn och vänta på att hela fostersäcken kommer ut. Kolla så i varje krysting att ungen kommer ut lite mer för varje gång.

Din hona ska bita sönder fostersäcken och börja slicka ungen fri från slem och bita av navelsträngen samtidigt som hon äter upp fosterkakan.

Går det bra?

Ja jag tror det.. fast svansen har åkt in ett par ggr? sen åkt ut en liten bit till.. är det normalt?

Så hemskt att sitta brevid och inte kunna hjälpa till så mkt..

Så gjorde våran med. För varje krystning när ungen åker ut lite så öppnar sig mamman mer.
Men ser du bara en svans, eller ligger svansen i en sån fostersäck.?

Bara en svans...

är det dåligt?

fast nu är den borta igen

Hur går det nu?

Har tyvärr inga tips att ge själv.

Lycka till!

Tvätta dig noga och tryck in bakdelen då hon inte krystar, försök finna ett eller båda bakbenen... o dra försiktigt vid krystvärkarna!

Nu är första ute.. puh.. det var ju en svart fostersäck

ja det betyder att fostersäcken har gått sönder.

När svansen kommer ut i en krystvärk kan du dra hennes hud lite åt sidan för att skapa lite mer utrymme. Ser du om bakbenen sedan kommer ut kan du försiktigt ta tag med hjälp av en liten trasa eller något och försöktigt dra lite i kattungen medans hon har värkar.

är honan lugn?
Hur länge har du sett svansen?

fast svansen och bakbenen var inte ute ur den redan.. nu käkar hon tror jag..

va skönt att första är ute =) nu kommer förhoppningsvis de andra lite lättare =)

Ja! den första ser ut att vara helsvart..

Jag har dokumenterat allt med digitalkameran så lägger ut sen när allt är klart :D

Skönt!! Då går det som en dans hädanefter...
Lever den förste förresten?

Jadå den lever och frodas :) mamma katt tvättar för fullt..

P6020013.jpg

P6020018.jpg

Fick tyvärr ingen bra bild på svansen som stack ut.. men det är en bild på henne när hon har värkar och en med henne och första bebisen..

bet hon av navelsträng och allt själv?:d
hehe.. va rooligt med kattungar, jag älskar att vara med vid födslen. det är så kul och se :smirk:

Ja jag antar det.. man fick inte se så mkt..

nu är det en till ute :D har inte fått se hur den ser ut ännu dock..

P6020018.jpg

Fick tyvärr ingen bra bild på svansen som stack ut.. men det är en bild på henne när hon har värkar och en med henne och första bebisen..

OOOj vad lik hon var våran honkatt. Här är hon när hon får kattungar.
Är kattungen helt svart eller ser den ut att ha något mönster i sig?
När våran fick såg alla ut att vara svarta. tråkigt tyckte vi men efter några veckor utvecklades vackra mönster på varje kattunge :)

10147521.jpg

Ja de var verkligen lika :)

Just nu ser det ut som att den första är helsvart.. så vitt jag sett med den andra så är den stickelhåring.. vit och grå. precis som mamma :)

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 370
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka