Fodringstider

MoQ

Trådstartare
Vad har ni för fodringstider i era stallar?
Vi har diskussion i vårt lilla privatstall om hur dags vi ska kvällsfodra!
Morgonfodring mellen 6-7
Lunch(när gräset är slut i hagen)12-13
Middag 15-16
Också då kvällsfodringen vi är oense om:
De flesta av oss tycker att runt 20 är OK,men två tjejer vägrar och ska ge sina hästar runt 22.
Min ena häst ogillar att bli störd på kvällen och vill ha sin nattro,vilket ju blir problem.
Givetvis kan det ju någon gång bli lite senare om man tränat eller annat.
Snälla ,ge bra förslag på lösning!

Sv: Fodringstider

Morgonfodring 7,30
Lunch ca 13,00
Middagsfodring (insläpp) 18,00-19,00 ca
Nattfodring 22,30

Ni kanske kan nattfodra mittemellan, kl 21?

Vadå nattro...han vänjer väl sig vid nya tider. Hellre 22 än 20. Kl 20 anser jag är ganska tidigt. Varför har ni ca 6 timmar mellan frukost och lunch men endast ca 3-4 timmar mellan lunch och middag ??

Vem äger stallet? Du? Tycker stallägaren får bestämma...

Vi fodrar 6/7-12/13-19/20 ( och det funkar bra. Att det är just dessa tider beror på hur vi jobbar.

Morgonfodring: 5-8
Em. fodring: 17-18
kvällsfodring: 20-21

... De har fri tillgågn på hö hela dygnet

MoQ skrev:
Morgonfodring mellen 6-7
Middag 15-16
De flesta av oss tycker att runt 20 är OK,men två tjejer vägrar och ska ge sina hästar runt 22.
Min ena häst ogillar att bli störd på kvällen och vill ha sin nattro,vilket ju blir problem.

Med tanke på att hästarna sover djupsömn typ 2-3 h/dygn så tror inte jag din häst blir störd om man fodrar kl 22... Däremot så skulle inte jag orka fodra så sent ALLA dagar, ibland vil man ju gå och lägga sig tidigt... Om de vill fodra sina hästar då så låt de göra det... för hästarnas skulle har det ingen som hellst betydelse...

Det är ju åtta timmar från att de vill fodra sina hästar tills att de får morgonmat igen, då hinner hästen väl få sin nattro? Hästar sover ju inte som stockar från klockan 20 - 06 direkt.

Om du fodrar din häst klockan 20, kan du inte göra i ordning några/något extra kilo hö som tjejerna som fodrar klockan 22 kan ge din häst i samband med att de ger sina? Så blir det lite mer rutinmässigt och den tycker inte att det blir "orättvist" eller vad man nu ska säga.

Eller som många andra har sagt, gå halva vägen var. De brukar funka.

Vi fodrar
morgon kl 7
lunch/middag ca: kl 17
natt ca: kl 24
Allt för att sprida fodret över hela dygnet och för att det känns bra att se till dem före man lägger sig.... Jobbigt?? Nja man vänjer sig, vi har försökt ändra tiderna, men faller alltid tillbaka på dessa.

jag skulle hellre välja 23 jag. men då kan man juh säga att de som vill fodra 23 fodrar alltid kväll och ni som inte vill vara i stallet vid den tiden tar morgonfodring istället..

Våra fodertider är:
morgon ca kl 6.00 (helgerna kl 8.00)
"lunch" ca kl 16.30
kväll ca kl 21.00

Förstår både dom som vill fodra kl 20.00 och även 22.00.
Tidigare stod jag i ett stall knappt 2 km bort. Då hände det ofta att jag fodrade vid 22 tiden, men nu står jag i ett stall ca 1,5 mil bort. Och för att jag inte vill komma hem allt för sent så fodrar jag redan vid 21-tiden i stället.
Dessa tjejer som vill fodra vid 22 tiden, är dom villiga att själva komma till stallet denna tid för att fodra? Eller är det så att dom tycker att andra ska fodra vid denna tid? Varför vill de att det ska fodras så sent? Är det bara för att dom tycker att det är för lång tid tills morgonfodringen, i så fall kanske mindre hö vid lunch / eftermiddagsfodring och mer hö vid kvällsfodring?

Med risk för att få många på mig nu, så måste jag erkänna att jag ibland kan ha väldigt oregelbundna fodringstider. Och hästarna verkar heller inte ha några problem med det. I vissa fall kan jag faktiskt tycka att det är en nackdel att jämt ha helt fasta tider.
För vad gör man om tex en häst ALLTID är van att få sitt lunch hö kl 13.00 och du råkar vara på en tävling? Du ska starta i en klass som startar kl 11.00, och kan då inte ge hästen att äta sitt lunch hö så mycket tidigare. Och din start tid är runt 1 tiden och du kanske startar ganska på slutet och så ska du dessutom in på prisutdelning. Och det kan bli både 1 och 2 timmar försenat med lunchen. Hur reagerar då hästen som alltid är van att få sin lunch kl 13.00?

Visst, ibland kan det hända att jag ska iväg bort, så jag kanske får ta in mina hästar vid 19-tiden och kvällsfodra då. Men vad jag gör då, är att jag ger dom mindre lunch hö istället, eftersom det är kortare tid tills dom får kvällsmaten, och sedan så ger jag dom mer hö på kvällen eftersom det är längre tid tills dom får morgonfodringen.
Likandant gör jag på fredagar och lördagar då de på helgerna får morgonfodringarna lite senare, att de får mer hö på kvällen i stället.

Hej!
Jag har fri tillgång till hö så slipper man tänka på det. Hästarna har alltid mat och jag behöver inte känna pressen av att fodra så sent som möjligt för att det inte ska bli för länge till morgonen.
Det är jätteskönt så kan jag lägga mej tidigt ibland om jag vill. Kraftfoder får dom vid 20.00 sista gången. :banana:

Just nu fodrar vi bara på kvällen vid typ 8 tiden, för det finns så mycket gräs att äta ute än.

Sen blir det väl...

Morgon 7 tiden
Middag 13 tiden (bara hö)
Kväll 20 tiden

Morgon : ca 8.00 = kraftfoder och hö

Fri tillgång på grovfoder hela dagen ute

Kväll : ca 20.00 = Kraftfoder och hö.
KvällsHöet ges i sådan mängd att det INTE har tagit helt slut tills morgonen.. Det finns alltid lite kvar i boxarna..

morgon= 6-7 (hö o kraftfoder)

lunch= (sen när gräset är slut) 13-14 (hö)

em mat= 17 (kraftfoder)

kväll= 21 (hö o kraftfoder)

Fungerar bra!

MoQ skrev:
Morgonfodring mellen 6-7
Middag 15-16

Jag gillar vårt kollektiv stalls lösning.
Oavsett vem som står uppskrivet på den kvällens nattfodring, så gör vi så att SIST från stallet kvällsfodrar. Därmed blir det inget av och på med lampor, fodring och sen kommer nån och ska rida och styra och ha sig i stallet, utan NÄR kvällsfodringen skett så är det släcka och gå, och hästarna får lugn och ro. det funkar hur bra som helst.

vi har regeln att nattfodring aldrig får ske före kl 19.00, så det blir alltid mellan 19-21.00, oftast åt det senare hållet, då folk alltid rider på kvällarna. som mest kan det alltså skilja två timmar men jag tycker det är viktigare med hästarnas lugn och ro än att det alltid sker på exakt samma klockslag varje kväll, vi har ju fortfarande ramarna som sagt.

Övriga fodringstider vi har är:
Morgonfodring senast 7.30.
Lunch mellan 11-13 ca.
Eftermiddags fodring mellan 15-16.00

och sen som sagt kvällsfodringen per ovan.

vi fodrar vid dessa tider
morgon: innan 08.00
lunch: 12.00
em: 16.00
kväll: 20.00

dessa tider tycker jag fungerar bra, det passar bra eftersom två av oss jobbar skift. helst hade jag velat ha fodring vid 22.00 oxå men ärligt så vill jag inte åka upp när man ska gå å lägga sig. min ponny har halm att sysselsätta sig med under natten men det är ju lite tråkigt för dom som stå på spån...

Frukost 06.00 08.00 (helger)
Förmiddag 11.00
Eftermiddag 16.00
Kväll 21.00

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Övr. Barn 32 udda trådar: 1. Ska jag förneka för min synska dotter att vi har spöken i huset? 2. Jag är för tjock för sex. 3. Har haft...
Svar
17
· Visningar
1 648
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar