Fodringstider

Sv: Fodringstider

Jag tycker ju personligen att kl 22 är bäst för hästarna, då blir det färre timmar till morgonfodringen. Men, sen vill man ju ha det någorlunda funktionellt för ägarna också och då kan jag förstå om kl 20 passar bättre. Jag stod förut i ett stall där samtliga ägare (10 boxar) fodrade sin egen häst på kvällen. Vissa fick vid 19, andra 20, några 21 osv. Och; hästarna vande sig ganska lätt vid att det inte nödvändigtvis var matdags för just den hästen för att grannen fick mat. De lärde sig att det är "min matte som ger mat till mig och ingen annan". Så; det funkade rätt hyfsat, även om idealet nog är att alla får mat samtidigt.

Jag skulle bli riktigt sur om min häst tvingades bli "nattad" kl 20 varje kväll! Enligt mig är det för tidigt, 22 är en mycket bättre tid.
Hästarnas mat ska ju spridas ut över dygnet...
Nu har ju jag världens bästa stallägare/kompis så det är lätt för mig att säga men hon fixar ju detta och jag slipper åka ner till denna tid. Men om jag var tvungen att göra det själv så skulle jag göra det, så det så.
//M

Jag som börjar jobba klockan 7 på morgnarna har varken ork eller lust att åka och fodra vid 22-tiden.
Har ALDRIG tidigare fodrat hästarna så sent som i detta stall.
Tyvärr är stallet inte mitt,då hade hästarna fått 20.00 och därmed basta.
Ingen av hästägarna äger stallet,vi hyr bara boxarna.
Min ena häst är speciell och vill definitivt få vara ifred när hon blivit "nattad".
Jag har provat att vara med på denna eländiga fodringstid under ett år och nu får det vara nog!
Det finns mkt annat jag tycker är viktigare än dessa fodringstider,exempelvis med regelbunden ridning,men det är ju upp till var och en!

vi fodrar morgon 6.00
lunch mellan 11-12 (när gräset är slut)
middag (vid insläpp) kring sju nu, senare tidigare
kvällsmat 22.00

Jag kan förstå dig på ett sätt eftersom jag själv har lite krångel.
Har 7,5 km till stallet och sköter allt själv.
I vinter kommer de se ut såhär;
06.00 Fodring
08.00 Utsläpp, fritt på hösilage
19.00-20.00 Insläpp,Fodring

Hade jag haft eget stall eller närmre hade jag hellre gjort såhär:
06.00 Fodring och utsläpp + hösilage ute
11.00 Hösilage
16.00 Hösilage,Foder
20.00 Insläpp, Hösilage
22.00 Hösilage,Foder

Våra får under vintern:

5.30-6.00 Frukost
12.00 Lunch
16.00 Middag
20.00 Kväll

Jag tycker inte att det är något stort problem att fodra kväll så tidigt, det är ju bara att ge en såpass stor högiva att den räcker länge under natten.

Alltså inte 1-2 kg, då bör man nog snarare fodra vid 23-24-tiden...:smirk:

Våra hästar fodras så här:

Frukost: ca 6 vardagar, ca 7 helger: Kraftfoder + hö

Lunch: ca 12: Hö (vissa kraftfoder)

Middag: ca 17: Hö + kraftfoder

Kvällsmat: ca 21: Hö + betfor (vissa kraftfoder)

Morgon 07.00
Lunch (när gräset tar slut i hagen) 11.00
Eftermiddag ( " ) 15.00
Middag 18.00
Kväll 21.00

Är cirkatider +/- en timme. Sist från stallet kvällsfodrar, vilket gör att det kan variera en del. Jag tycker det är bra ju senare det blir, för då blir det färre timmar fram till morgonfodringen. När jag hade hästarna hemma fodrade jag ofta framåt 23.00

Ullis

Vintertid:

Kl 6-8 Krafft + hö
Kl 12-13 Hö
Kl 16-18 Krafft + hö
Kl 20-22 Hö

6.00 krafft inne + utsläpp & hö ute
12.00 lunch hö
16.00 middagshö
19.00 intag (vi tar in själva, men jag tar in mina då), krafft till unghästen + hö till båda
21.00 kvällskrafft + hö

MoQ skrev:
De flesta av oss tycker att runt 20 är OK,men två tjejer vägrar och ska ge sina hästar runt 22.
Min ena häst ogillar att bli störd på kvällen och vill ha sin nattro,vilket ju blir problem.
Givetvis kan det ju någon gång bli lite senare om man tränat eller annat.
Snälla ,ge bra förslag på lösning!

Varför vill ni fodra vid 20.00? Är det för hästarnas skull eller er egen skull? Dvs ni vill göra kväll?

Jag kan förstå att man motsätter sig en fodringstid vid 20 då de absolut flesta inte är klara med sitt kvällspyssel då.
Är ju inte ovanligt att man kommer hem från jobbet vid 17-18 och ska då kanske äta en middag,göra läxor ja what so ever
Räkna då med att man sällan är i stallet före 18.30 och då ska man ha 1½ timme på sig att göra allt färdigt??
21 är en mer rimlig tid anser jag.

Glömde.

Jag fodrar..

Veckodagar
Frukost 4.30-5.00
Lunch 12-13.00
Kväll 21-22.00 (Efter att hästar och stallet är klart för kvällen,kan bli tidigare,kan bli senare,oftast senare)

Helger
Fredagkvällar tidigast 22.00
Helgfrukost 6.30-7.00
Lunch 13-14.00
Lördagkväll tidigast 22.00
Söndagkväll 20-21

I vårat stall (ett väldigt litet stall) har vi så här:
Morgon: 4.30-5.00
Lunch: 11-12
Middag/insläpp: 18-19 (då de får extra för hela natten)

Hej.

Så här gör vi:

Morgon: kl 6.00 - hö och kraftfoder mm

Lunch: Det finns ingen som är ledig och kan ge lunch (endast tre hästägare i stallet). Men den som tar in pållarna på kvällen ser till att det finns tillräckligt med halm i foderhäcken så att det räcker hela nästa dag. Då har de sysselsättning och håller igång tarmarna i alla fall.

kväll: ca kl 18 - hö och kraftfoder mm

Sen kväll/natt: ca kl 22.00 - hö

Detta tycker jag funkar jättebra dvs hästarna kan käka i princip hela tiden om de vill. Min pålle står på torv så han får dessutom en liten tuss halm också till natten så att han inte ska stå med tom mage för länge.

Vet inte riktigt hur ni ska lösa det med era olika viljor - det kan ju vara jobbigt när man inte vill ha likadana rutiner.

Men vad har ni i boxarna? Har ni halm så tycker i alla fall inte jag att det är så farligt att de inte får hö efter kl 21. Har ni spån eller torv så kan man ju lägga in en halmkaka också.

I vårat stall fodras det:

07:00 frukost (hö +kraft)
12:00 Lunch (hö)
19:00 em (hö +kraft = valfritt)
22:00 kväll (hö +kraft)

Ganska ok tycker jag men em fodringen krockar lite med min ridning. Hade jag varit egoisktisk hade jag egentligen föredragit om hästarna kom in vid 17 de dagar jag rider ;) Men alla är ju inte i stallet så sent på kvällen som jag.

Jag har hästarna hemma, men jobbar väldigt oregelbundna tider. Så det är lite sisådär med fodringstider... Nu får mitt halvblod väldigt lite kraftfoder så det blir bara två fodringstillfälen/dygn.
Morgon mellan 5:30-7 och kväll 18-20. Nu har dom docj fri tillgång på hö hela dagen i hagen och får ca 5 hö när hon kommer in också. Shettisen klarar sig bra, om inte för bra, med att bara få hö i hagen under dagen.

Det är tråkigt när man ska vara så oense om detta.
Till saken hör att de hästar som tävlas(mina 2 och ytterligare en),vi vill fodra klockan 20!
Jag kan inte förstå varför det skulle vara problem.
Har i alla år med hästar stått i stallar där vi kvällsfodrat mellan 18 och 20 utan att några hästar har haft problem!
Dock ger jag mer hö på kvällen samt halm ,då hästarna står på spån,så de har ju många timmar att tugga mat!
dessvärre har man ju jobb att sköta,vilket gör att det inte fungerar för mig med sena kvällar!

Frukost: 07.00
Middag: 16.00
kväll: 20.00

Jag skulle gärna ha en lunchfodring också, men vi fodrar inte i hagen, men jag försöker i största möjliga mån ta in min häst så han får tugga i sig lite vid lunchtid på vintern.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Övr. Barn 32 udda trådar: 1. Ska jag förneka för min synska dotter att vi har spöken i huset? 2. Jag är för tjock för sex. 3. Har haft...
Svar
17
· Visningar
1 648
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar