Fodringsrutiner - kolikrisk?

K

Kalasbruden

Jag har fått lära mig att man ska ge grovfodret minst 20 min innan kraften, helst en timme innan, annars kan hästarna få kolik. Dessutom tillgodogör sig hästen kraftfodret mycket bättre om den har fått grovfoder innan.

Det här var vi jättenoga med i förra stallet. I o f stod det många hästar där och det kom och åkte hästar så man kunde inte riktigt hålla koll på om någon häst som var extra känslig så rutinerna var stenhårda. Annars vet jag att många gör tvärtom, alltså ger kraften först. Hur stor roll spelar det egentligen? :confused: :confused: :confused: Är det bara hästar med känsliga magar som behöver grovfodret först? Är det här kanske någon gammal regel som gällde när man bara gav hästar lite grövre kraftfoder (dagens färdigblandade foder är ju ofta ganska snällt mot magen jfr med ren havre, korn och soja. oxå ”ren” havre är behandlad för att passa hästarna bättre om jag har förstått det rätt)

Jag funderar lite över det här eftersom vi inte varken ger grovfodret eller betfor själva i det nya stallet. Det innebär att om jag vill sticka till min häst lite extra mellan fodringarna så blir det bara kraftfoder. Brukar ni göra så? :o

Har en annan likadan fråga också när jag ändå är igång :idea: Det här med att vattna hästen innan man fodrar..? Har hört att hästarna ska klara av det själva nu (vilket de uppenbarligen gör eftersom det är så många som har vattenkoppar), men varför gjorde de inte det förut? Berodde det på fodret eller på hästarna eller..? Bara nyfiken.

/KB
 
Jag har aldrig någonsin varit med om att dom skulle få kolik för att dom äter kraftfodret först, å andra sidan så har mina hästar ALLTID grovfoder....dom har så det räcker hela dagen i hagen och när dom kommer in finns ofta kraftfoder i krubborna...."delar" man ut grovfodret flera ggr om dagen så kanske dom är så hungriga så dom häver sig på maten....men som sagt...jag har aldrig varit med om sånt.
 
Min pålle står oftast och tittar med stooora ögon och väntar på kraftfodret även om han har fått hö inlagt. I hans fall hjälper det inte att han får höt före eftersom han ialla fall inte äter det :crazy:

Jag har sett många stall där de ger kraft- och grovfoder samtidigt (= hästarna äter kraftfodret först) men inte har det varit fler kolikanfall där än i andra stall.

M.
 
Har inte det där att göra med att om en häst har stått flera timmar utan grovfoder så kommer mikroorgansimerna bryta ner stärkelsen i kraftfodret och då bildas det gaser eller något?
Jag är inte helt säker, det var länge sedan jag läste om detta, men jag vet att jag inte bör ge kraftfoder om hästen har stått länge utan grovfoder. Men det säger ju sig själv kanske, hästen är gjord för att äta större delen av dygnet och gjord för att äta grovfoder. Att fodra med kraft direkt på morgonen efter en lång natt borde inte vara så nyttigt, särskilt nu på vintern då hästen ofta står väldigt länge utan foder efter att den ätit upp sina fyra kilo grovfoder.
 
Hos oss får hästarna hö före kraftfodret när de kommer in, men flera av dem rör inte höet förrän de har fått sitt kraftfoder.
På mornarna däremot får de allt foder samtidigt, men jag skulle föredra att de fick höet typ någon timme innan. Detta är ju tyvärr inte alltid praktiskt genomförbart.
Vi har dock aldrig haft några kolikanfall eller foderstrupsförstoppningar i samband med morgonfodringarna.
 
alltid där jag haft min häst har dom alltid gett grovfodret först,men de har stått på halm och gått i gräshage så de har ju inte fått de på tom mage heller
 
Hej
Att ge kraftfodret före grovfodret borde inte medföra någon ökad risk för kolik, däremot (som någon redan nämnt) möjligen en ökad risk för foderstrupsförstoppning pga att hungrig glupsk häst slänger i sig det lättuggade kraftfodret. Hungern och ätivern kan dämpas med hö/ensilage.

En annan risk med att ge kraftfoder först eller i synnerhet utan att samtidigt ge grovofoder är att kraftfodret dels kommer att leda till en sämre salivinblandning (lättuggat, salivinsöndringen blir mindre), dels kommer att ligga kvar i magsäcken under en längre tid OCH ge upphov till en fördröjd magsaftsekretion. Båda dessa faktorer, i synnerhet den sistnämnda, kan öka risken för magsår. Kan du inte istälet för att sticka till din häst lite kraftfoder mellan utfodringarna ge den ett veck hö? Det skulle den må bättre av.

Rekommendationen är alltså fortfarande att ge grovfoder före kraftfoder. Om havren var grövre förr lämnar jag osagt, däremot är det en felaktig föreställning att dagens processade kraftfoder skulle vara snällare mot magen än spannmål. De bjuder på lika lite, eller till och med mindre, tuggmotstånd och därmed kortare ättider och sämre salivinblanding. Däremot är somliga sammansatta så att de minskar risken för stärkelseläckage (en följd av för höga givor av stärkelserika fodermedel) till grovtarmen där alltså en feljäsning kan ske. Samma effekt uppnås genom att basera foderstaten på ett grovfoder med en ändamålsenlig protein-energikvot, istället för att förlita sig på stora givor kraftfoder. Då har man samtidigt garanterat hästen en fysiologisk matsedel. "Modern" havre är avlad för ett högre fettinnehåll. Kanske är den genmodifierad?
 
Tack för alla svar :bow:

Jag skulle gärna sticka till honom lite hö istället, precis som TantEster föreslog. Kruxet är bara att vi inte ger hö/silage eller betfor själva alls. Det gör den som fodrar, annars blir det strul i bokföringen ;)

Jag tolkar det som om de flesta inte bryr sig om det här med att ge grovfodret först, sålänge man har bra fodringsrutiner i övrigt (mycket grovfoder och jämt fördelat). Då känner jag mig lite lugnare :)

Måste ändå fråga - Hur är det med morötter? Är det helt "ofarligt" för magen när det gäller kolik? :confused:
I sån´t fall skulle man ju kunna ösa in det istället för att portionera ut dem i krafthinkarna...

/KB
 
Det där ställer ju till problem, speciellt på morgnarna. Jag är väl inte den enda som ger kraftfoder inne, släpper ut och de får höt ute? Jag går en liten medelväg och har i ganska mycket lucernhack i kraftfodret. Lucernhack får väl räknas som grovfoder, det gör i alla fall jag.
 
Och jag ger Fibergi. Det är ju hackat halm i det...har tänkt lite som du :)

/KB
 
Eftersom jag har för mig att det just är strupförstoppningen som är risken blaskar jag på med riktigt blöt betfor på morgonen, för jag fodrar också höt ute i hagen (efter kraftfodret).
 
Jag ger alltid kraftfoder först inne och sen höt ute i hagen på morgonen. Har aldrig varit något problem. Å andra sidan får hästarna så mkt hö att de har att göra hela natten. Alla hästarna utom en äter morgonhavren lugnt och sansat och kastar aldrig i sej maten. Den häst som kastar i sig maten och har mest brottom (havre) har jag blandat ut med lusernpellets. Havren tycker han mycket bättre om och vill äta den först (så han står alltså och storterar ut havren och äter den först och efteråt tar han lusernen = han äter väldigt nogrannt och omsorgsfullt för att inte få i sig någon lusern före havren) ;)
 
Vi ger kraftfodret som du skrev,alltså samtidigt som höt,och vi har inga problem med kolik hos oss.
Vi skulle gärna ha det annorlunda,men div. omständigheter gör att det inte funkar så hos oss just nu.
 
nu går ju mina och äter hela dygnet, men när jag inte hade dom på lösdrift så gjorde även jag så att jag gav kraftfoder inne och hö ute, MEN då har jag mycket luzernhackelse i fodret, så det blir lite mer "lugn" över det hela, dom kan inte kasta i sig maten på samma sätt som om dom bara får lite betfor och havre.
så om du är orolig så tycker jag att du ska lägga till lite luzern i foderstaten. det finns ju en lightvariant om du redan har mycket protein i fodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
843
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 754
Senast: Juli0a
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 055
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp