Fodringsproblem

Empalie

Trådstartare
Nu vill jag ha lite bra tips om hur jag kan lösa detta. Mitt tyska halvblod är en valack och väger ca 550 kg. Sedan fick jag hem för inte så länge sedan en shettisvalack på 2,5 år som jag inte har en aning om hur mycket han väger. Han är för tillfället lite överviktig. Nu till problemet i höst vinter/tidig vår skiljer det ju en hel del på deras grovfodergiva. Prisse får ca 4-5 kg hö på morgonen och den lille ska bara ha två kanske, hur löser jag detta på bästa sätt, villju att de ska få i sig det dom ska. Vill inte ge ine på morgonen utan ute. Tänket först om man skulle bygga ngt högt som shettisen inte når upp till men risken finns att min häst ändå tar det på marken först.

Måste väll finnas fler här som har problemet och har en smidig lösning?:confused:

Sv: Fodringsproblem

Jag har en vbl travare och en shettis som går i samma hage höst och vinter. De får ordentligt med hö i hagen, egentligen kanske shettisen får i sig ngt mer än han behöver, men varken jag el veterinär tkr han känns extremt överviktig. Rund, men inte fet.

Har tidigare funderat på att bygga nåt högre, men vill inte att han ska stå i en onormal ställning för att käka hö heller..

Alternativet är väl om du kan ha dem i skilda hagar på morgonen? Kanske med en såndär automatisk grind som öppnas efter de ätit frukosthö?

Sv: Fodringsproblem

Låt shettisen äta ordentligt ute i hagen och begränsa tillgången inne på natten - OM begränsningen behövs, vilket inte alls är säkert.

Mina shettisar har fri tillgång till grovfoder dygnet runt vintertid, faktum är att de flesta shettisuppfödare jag vet har det så.

Liknande trådar

Hästhantering Har i dagsläget en varmblodsvalack (11 år) och ett bruksnordis sto (3år) som gått tillsammans i ett par år. De är rätt bra kompisar...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: Masse
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka