Fodring tjock Ponny!

Sv: Fodring tjock Ponny!

Jättesöt häst! Inte så överfarligt tjock, men bra att du reagerar så det inte blir värre.

Magen ser stor ut, är hon riden så pass mycket att ni kan ut och galoppera så gör det. Det stärker magmusklerna så magen hålls ihop.

Som de andra skrivit redan, begränsa bete nu. Till hösten, hitta ett hö med LÅGT energivärde (MJ) och normalt med protein så ska du se att det blir bättre.

Japp hon är en liten tjockis :)...

Ska jag ge henne lite Lusern för å ge henne mer protein då?

Å när det gäller hö är det bättre med en lägre kvot å fodra med mer hö å kanske lite lusern eller är det bättre med en hög kvot?

Vad ska man ha för lusern, Pellets,hack lr strå??

Jo det är bäst att reagera eftersom hon allt e lite för tjock redan så... Japp hon är riden så hon kan allt galoppera en hel del... De tycker hon e roligt...

Så då blir det mer galopp då o även rask skritt...

Japp hon går i en hage med inte alls mkt bete i då hon inte ska få i sig för mkt... Jo ska försöka hitta mig ett bra hö med lite energy å tillräckligt med protein...

Hitta ett hö med en kvot på högst 6.
Ge hästen mineraler om det behövs annars inget extra.

Ett bra hö är det hö´t som passar hästen, jag har haft hästar som mår bäst på en kvot på fyra och de som behövt en kvot på 8, men om hästen är lättfödd så ger jag hellre ett hö med lägre kvot så att den kan få fri tillgång och kompletterar med lucern om det behövs mer protein tillfälligt än att de bara kan få minimi givan och står hungriga däremellan.

Man får ha extra koll på en tjock häst så att den inte bara är bukig, är den bukig så behöver den mer protein.

Är den fet, alltså har fettdepåer lite varstans så är ett hö med lagom kvot dvs mellan 4-6 ofta det som fungerar bäst, är den däremot bukig och har brist på protein så behöver den ett hö med högre kvot än 6.

Har du någon bild på hästen?

Du verkar tänka precis tvärt om mot hur jag tänker. En fet häst ska ju tappa fett men behålla musklerna så långt som möjligt. Då måste man dra ner på energiintaget men behålla normal giva protein för att inte muskler ska börja brytas ned. Då vill jag har en lite högre kvot än normalt, låg energi men hög kvot så proteininnehållet är normalt. Då slipper man dra ner så mkt på grovfodret när hästen ska ner i vikt. Samtidigt slipper man lägga till en massa kraftfoder för att få upp proteinet.

Japp hon är en liten tjockis :)...

Ska jag ge henne lite Lusern för å ge henne mer protein då?

Å när det gäller hö är det bättre med en lägre kvot å fodra med mer hö å kanske lite lusern eller är det bättre med en hög kvot?

Vad ska man ha för lusern, Pellets,hack lr strå??
Alldeles riktigt uppfattat. Om du väljer hackat strå eller pellets spelar inte någon större roll. Hackat strå tar längre tid att äta och fyller den funktionen bättre. Lucernpellets tar inte lika stor plats men man bör definitivt blöta pelletsen ordentligt och låta det svälla en stund, så det blir ju lite mer arbete då. Prova med hacket först och håll tummarna för att hästen tycker om det (lucern är inte så smakligt nämligen).

Du verkar tänka precis tvärt om mot hur jag tänker. En fet häst ska ju tappa fett men behålla musklerna så långt som möjligt. Då måste man dra ner på energiintaget men behålla normal giva protein för att inte muskler ska börja brytas ned. Då vill jag har en lite högre kvot än normalt, låg energi men hög kvot så proteininnehållet är normalt. Då slipper man dra ner så mkt på grovfodret när hästen ska ner i vikt. Samtidigt slipper man lägga till en massa kraftfoder för att få upp proteinet.

En frisk individ tar på fett reserverna före musklerna, därför är det inget problem med en lägre kvot.
Givetvis ska proteinbehovet täckas och det gör det normalt med en kvot på 4-5 men om det behövs mer protein tycker jag att det är bättre att täcka upp det med lucern eller andra foder medel i andra hand.
Man kan ju inte enbart gå efter tabeller utan måste givetvis se och känna på sin häst.

Jag tycker inte hon ser fet ut men stor mage har hon ju, med motion får du säkert bort den magen;)
Tänk på att i en nerbetad hage som för våra ögon ser ut att inte ha så mycket gräs så äter hästarna hela tiden de nya stråna som innehåller mer energi än ett övervuxet bete.

Hej!

Svarar alla nu...

Jo ska börja ge henne lite lusern då och det tror jag allt att hon gillar hon e lite glupsk av sig så :P...

Då blir det till att prova både hack å pellets å se vilket hon gillar bäst då... Att man blötlägger pelletsen de vet jag allt...

Okej så då spelar det egentligen ingen roll vilken kvot man har på höt så länge det inte innehåller för mkt energi då eller??

Jo hon har stor mage och den ska vi försöka träna bort nu är det tänkt...
Okej ska tänka på det kanske får flytta henne till en annan hage då kanske... En som redan har färdig växt gräs eller en utan något alls?

Exakt, stirra dig inte blind på kvoter utan försök hitta ett grovfoder med lite lägre energiinnehåll men samma proteinvärde. Inget extra kraftfoder (men det har vi redan sagt innan i tråden va?). Lucern brukar vara mycket populärt bland glupska hästar :p Min ponny var i sjunde himlen varje kväll i vintras när han fick lucernhack :p

Ett förväxt bete brukar inte innehålla speciellt mycket näring, jag hade nog föredragit det eller en skogshage framför en nerbetad där det fortfarande växer.

Okej ska ta mig ut å speja lite efter det då :)...

Tänkte mest på protein när det handlade om lusern men ska jag skippa allt kraftfoder utom en liten skvätt betfor? Eller ska hon få lite lusern som kompensation?
Jag har oxå bara sett att hästar tycker väldigt mkt om lusern...

Okej ska försöka flytta henne till en väl växt hage då... Just nu går hon i en hage med skog utan bete o sen en liten "åker" med mestadels "tuvor" som dom inte äter av så det borde iofs inte finnas så mkt att äta där egentligen.. Eller vad tror du?

*knapplån*

Ni som har hästarna inne på natten f att de få i sig lite mindre gräs, hur mycket hö ger ni då? Nåt kilo?

Om betet du tänkt byta till är förväxt, alltså väldigt högt och har satt ax, så kan du nog byta. Det är så svårt att säga, en de klarar det utan att gå upp i vikt, andra inte. Odlat bete är nästan aldrig bra för tjockisar. Och hon behöver ju trots allt näring, även om magen är rund. Kanska flytta henne några dagar, nån vecka, tills det växt till sig lite igen?

Ett bra sätt att hålla koll på hur hästen egentligen förändras i hullet är att mäta runt magen en gång i veckan, elelr varannan vecka, med ett måttband och skriva ner nånstans, gärna tillsammans med foderstaten. Då ser man vad som fungerat bra och vad som varit sämre. Jag har tänkt börja ta kort en gång i månaden rakt från sidan för att se hur magen försvinner (förhoppningsvis). Det är rätt kul att greja med :p

Har visserligen inne dem för knottens skull, men sak samma. De får ungefär två kilo hösilage bara, det är inte så populärt och brukar inte vara uppätet på morgonen..

Okej nu vet jag inte vart hon ska flyttas isf då det inte är mitt stall men ägaren har sagt att det finns andra hagar att flytta dom till om det är så ska höra med henne om hon har en med fullväxt gräs i.

Men nu när hon inte får så mkt gräs att äta ska jag då ge henne något annat oxå så hon inte går hungrig?

Okej ska börja ta bilder eller mäta hennes mage nu för å se om det händer några förändringar...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka