Fodring tidig höst

Småland
Unghingsten får ca 6-7 kg hö per dag, går ute dygnet runt. Hade gärna gett mer men då äter han inte upp. Gräshage, lite bete. Får även 1 kg lusern, lite havre och mineraler.

Tjockisarna:
Lite bete kvar, fick halm att sysselsätta sig med i hagen. Dock fick den ena hästen ett milt kolikanfall igår :/, så vill varna lite för att ge halm även om hästarna är tjocka.. Hon har alltid ätit halm och hö innan eftersom att hon är galet lättfödd men kommer som sagt vara försiktig med det i fortsättningen :/.. Nu får dom 3-4 kg hö/ häst och ett par nävar halm. Samt 2 dl lusern och mineraler.
 
Småland
Unghingsten får ca 6-7 kg hö per dag, går ute dygnet runt. Hade gärna gett mer men då äter han inte upp. Gräshage, lite bete. Får även 1 kg lusern, lite havre och mineraler.

Tjockisarna:
Lite bete kvar, fick halm att sysselsätta sig med i hagen. Dock fick den ena hästen ett milt kolikanfall igår :/, så vill varna lite för att ge halm även om hästarna är tjocka.. Hon har alltid ätit halm och hö innan eftersom att hon är galet lättfödd men kommer som sagt vara försiktig med det i fortsättningen :/.. Nu får dom 3-4 kg hö/ häst och ett par nävar halm. Samt 2 dl lusern och mineraler.

Varför skulle det vara halmen som orsakade koliken menar du?
 
Det blev för mycket fibrer för tarmen att hantera. Halm=mkt fibrer.

Men kan det bli så? Aldrig hört talas om. Var det veterinären som sa det?

Hade nog i första hand gissat på att de får i sej lite grus/sand/jord när de äter av (för) nerbetat gräs.
Alternativt ihop med hö/halm som ligger på backen och får i sej jord/sand på det viset. Eller bara har druckit för dåligt.

Vår vet rekomenderar att släppa hästarna på övervuxet bete tidigt på våren för att undvika kolik för att hästarna gnager på de ynka grässtrån som råkar komma upp och pillar i marken och får i sej jord och skit när de letar efter det första gräset som knappt börja växa än.
 
Men kan det bli så? Aldrig hört talas om. Var det veterinären som sa det?

Hade nog i första hand gissat på att de får i sej lite grus/sand/jord när de äter av (för) nerbetat gräs.
Alternativt ihop med hö/halm som ligger på backen och får i sej jord/sand på det viset. Eller bara har druckit för dåligt.

Vår vet rekomenderar att släppa hästarna på övervuxet bete tidigt på våren för att undvika kolik för att hästarna gnager på de ynka grässtrån som råkar komma upp och pillar i marken och får i sej jord och skit när de letar efter det första gräset som knappt börja växa än.
Hon var inte det minsta uttorkad och ja, det var veterinären som sa det. Har en väldigt noggrann veterinär som kollade hela hagen och frågade om allt möjligt för att ta reda på orsaken :). Hon är fortbildad inom bla hästutfodring, så jag har fullt förtroende för henne.
 
Aha! Då åt hästen rätt mkt halm? Vet du ungefär hur mkt?

Jag är lite scary för kolik på våra tjockisar men motar undan det. De är för tjocka för att ha mat även på natten (inne natten året runt). Sommartid är de rätt nöjda m lite halm, petar mest i den o vilar resten av tiden. Nu senare så äter de mer halm men det är väl max 1-2 kg på typ 9-10 h. Alltså rädd att det blir för lite i magen. Men börja ge dem hösilage när de är feta det klarar jag inte av. Vill inte ha fång/fetmarelaterade sjukdomar eller att de är såhär tunga heller. Svårt! Ingen har hittills visat ngra problem m mage/kolik så därför fortsätter vi såhär.
 
Aha! Då åt hästen rätt mkt halm? Vet du ungefär hur mkt?

Jag är lite scary för kolik på våra tjockisar men motar undan det. De är för tjocka för att ha mat även på natten (inne natten året runt). Sommartid är de rätt nöjda m lite halm, petar mest i den o vilar resten av tiden. Nu senare så äter de mer halm men det är väl max 1-2 kg på typ 9-10 h. Alltså rädd att det blir för lite i magen. Men börja ge dem hösilage när de är feta det klarar jag inte av. Vill inte ha fång/fetmarelaterade sjukdomar eller att de är såhär tunga heller. Svårt! Ingen har hittills visat ngra problem m mage/kolik så därför fortsätter vi såhär.
2-3 kg ca. Det är jättesvårt att veta hur man ska fodra rätt med tjockisar! Veterinären som även såg henne när hon var som tjockast i somras (vacc) sa att jag tänkt rätt iom att hon behövde bantas men att det tyvärr blev för mkt halm. Om en vecka kan hon få ett kg halm/dygn utöver 3-4kg hö :).
 
2-3 kg ca. Det är jättesvårt att veta hur man ska fodra rätt med tjockisar! Veterinären som även såg henne när hon var som tjockast i somras (vacc) sa att jag tänkt rätt iom att hon behövde bantas men att det tyvärr blev för mkt halm. Om en vecka kan hon få ett kg halm/dygn utöver 3-4kg hö :).

Oj? Nu blir jag nyfiken. Berodde det enl vet på de icke nedbrytbara fibrerna? Hur stor andel finns det i halm resp hö?
 
Lättfödda nordsvenskar som inte motioneras pga av skador går kvar i sommarhagen 14 timmar om dagen. Inne får de lite betfor, mineraler, bakjäst och linfrö + ett kg hö till natten.
 
Lättfödda nordsvenskar som inte motioneras pga av skador går kvar i sommarhagen 14 timmar om dagen. Inne får de lite betfor, mineraler, bakjäst och linfrö + ett kg hö till natten.
Blir inte det fasligt långt tid mellan måltiderna om de bara får 1kg hö på natten? O_o
 
Oj? Nu blir jag nyfiken. Berodde det enl vet på de icke nedbrytbara fibrerna? Hur stor andel finns det i halm resp hö?
Jag kommer tyvärr inte ihåg siffrorna :/. Men min ponny har stått på fri tillgång på halm med höfodring tre ggr/ dag innan utan problem men denna gången sa magen stopp. Det behöver säkert inte vara lika för alla ville mest bara dela med mig av min erfarenhet etersom jag inte trodde att hon skulle få kolik pga halmen...
 
Här klarar sig våra svårfödda fortfarande förvånansvärt bra på bete + proteintillskott, och fortfarande är det inte att tänka på att släppa ut tjockisarna på stora betet. Är inte gräset ovanligt energitätt i år? :confused:
Vi försöker truga i de svårfödda lite hö men det går trögt, ca 1 kg var äter de per dygn, en fis i rymden.:angel:
 
Nu har de stora hästarna fått fri tillgång på hösilage och de äter det med god aptit, det har gått åt en 50kg bal ungefär varannan dag sen i helgen - två stora hästar och en b-ponny - som bara når toppen på balen när den ligger i "vedhäcken" som höet serveras i, så hon rensar mest på utsidan eller snor av de stora hästarna när de drar ut tussar :)
 
Uppdatering; Vi har nu börjat fodra våra i hagen. Jag klagade egentligen inte på att de inte blev fodrade eftersom min häst gick så fint ner i vikt, dock gjorde han ju det av en anledning så på så sätt visade det bara att han egentligen inte fick i sig tillräckligt med mat.

Nu ger vi 4 små silage balar en gång per dag och det är 8 hästar som delar. Bete finns det fortfarande såklart, men som sagt, inte tillräckligt för att de ska hålla hull. Egentligen var planen att de skulle flytta hage till en annan större som fortfarande har bete, men då visade det sig att de två relaltivt nyinflyttade hästarna som gått där hela sommaren hade bandmask. Så vi fick börja fodra tidigare. :p

Om några veckor flyttar de ner till vinterhagarna och får fri tillgång på bal.
 
Södra Dalarna/Norra Västmanland: Enbart bete på dagarna, Krafft Muskel + mineraler och 3-4 kg hö inne på nätterna. (2 kallblodstravare och ett halvblod, en är lättfödd och dom två andra är normalfödda) :)
 
Ångermanland: Mina har ett rätt magert bete, så jag har stödfodrat med 3 kg hö/häst sedan början på september. Nu fick min tvååring en släng av kolik i natt så för säkerhets skull får den nu 6 kg hö/häst. Tvååringens mamma får proteintillskott medan tvååringen får 1 kg lusernpellets. Det går ute dygnet runt, men kommer snart att flyttas från sommarhagen (dvs när vattenslangen fryser ihop).
 
Våra hästar har börjat få begränsad fri tillgång på hösilage i hagen. De varierar väldigt mellan att äta ur nät och att beta. Min häst får 4 kg hösilage + halm + ca 1kg lusernpellets för proteinet och lite mineraler.
 
Undrar som rubriken lyder hur mycket ni börjat fodra nu vid sidan av betet som finns kvar i hagarna. Jag bor i sydvästra Sverige och har islandshästar som går ute hela dagarna men står inne på nätterna. Våra får till natten och de sista dagarna även innan de går ut på morgonen. Den givan är de dock måttligt intresserade av utan vill hellre gå ut än att stå inne och äta klart. På dagen får de än så länge nöja sig med det sim finns i hagarna. Vi har 3 hästar oå 2 ha ungefär
Jag bor i Mellansverige , här går de flesta på bete fortfarande :) fodrar när de börjar "hänga vid grinden" mycket (på tider de inte brukar vara där) istället för att vara ute & beta. Har islandshästar och de blir lätt lite runda efter sommaren ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 220
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp