Fodring sommar

eneleh

Trådstartare
Måste ställa en dum fråga..

Jag har haft hästar i lite drygt 10 år. Då det inte gjorts några ananlyser på hösilaget tidigare har jag aldrig gjort någon uträknad foderstat till mina hästar, utan gett på känn.. Fet häst-mindre mat, mager häst-mer mat..

Nu görs analyser på silaget och då dom två jag har idag är lite problem med har jag kännt att jag måste räkna ut foderstater till dom. Den ena är extremt lättfödd och den andra har hudproblem.

Nu har jag räknat och fått fram hyfsade foderstater. Men hur gör man när det börjar bli gräs i hagen? Tidigare har jag ju bara minskat ju mer gräs det kommit, för att ta bort allt när dom går på bete. Dock brukar jag ge en näve mineraler blandat med lite havre för säkerhets skull. Dom rids även under betesperioden. Men hur vet man egentligen vad hästen behöver på sommaren? Och hur gör jag med den lättfödda? Har haft henne en sommar tidigare och hon blev väldigt rund. Är det bästa att stalla in på natten? Jag har ju aldrig haft en tjockis förut..

Ursäkta dumma frågor, men hoppas någon har ett bra svar. :)
 
Sv: Fodring sommar

Jag hade min pålle i en "bantarhage" på nätterna förra året. Dvs en liten, nerbetad hage, där det inte finns en massa gräs att moffa i sig. Där fick han ett litet mål med hö vid 23-tiden och sedan ett till vid 06 och sedan fick han gå i stora hagen resten av dygnet. Det tyckte jag funkade bra, men är inte riktigt nöjd med att han stod "på tom mage". Helt tom var magen ju inte , det fanns ju gräs att noppra i. Men ändå. :)
Därför klurar jag på hur jag ska lösa det i år. (Jag har en egen tråd om detta)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 568
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 993
Senast: Amha
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp