Fodring på bete?

S

Snurran

Hej.

Jag har en 12 årig svensk varmblod sto som rids 1h 5 dagar i veckan i alla gångarter.

Hon går på omväxlande STORT bete 24h om dygnet m. fri tillgång på vatten.

För tillfället får hon 1kg Salsa bas + 1 msk salt per dag.

Nu undrar jag om någon erfaren häst- ägare där ute kan ge mig råd angående hennes fodring:

1. Hon är precis lagom i hull- kanske åt det lite smala hållet- hur kan jag göra så att hon inte minskar i vikt eller evt lägger på sig lite? Skall jag höja kraftfoder rationen eller skal jag ta inn henne o ge henne hö 1 gång per dag?

2. Är det ok att ge den 1,5 liter (som detta kilot kraftfoder blir) i ett mål eller bör det delas upp?

Tusen tack på förhand- Snurran.

Sv: Fodring på bete?

Det är ganska svårt att svara på eftersom det beror på betet, hästen och hur hårda ridpass du rider.

Men
ett övervuxet bete med långt gräs kan innehålla betydligt mindre näring än ett bete som har blivit betat eller slaget så att gräset är kortare. Ett mer avbetat bete kan alltså vara näringsrikt mkt längre än ett som inte är så betat. Om din häst har fått samma foder hela sommaren, håller sig bra i hull på det och den går i en hage som inte bara består av högt gräs så hade inte jag ändrat så mkt just nu.

Om du ska lägga till ngt så är det proteinet i gräset som minskar mest. Nu vet jag inte vad ditt foder innehåller. Men foder med lusern i är alltid bra att ge som extra protein om man inte riktigt vet hur mkt hästen får i sig.

Min egen erfarenhet av varmblod är ganska begränsad. Vi har en äldre varmblodsvallack som är lite åt det svårfödda hållet. Han har i alla år gått på bete from början av maj tom slutet av oktober/början av november på bete som inte har varit så högt med gräs. Jag brukar inte ge honom ngt extra förrän i oktober och då har han först fått havre/betfor/lusern lite olika från år till år.

Jag hade valt ett näringstätare foder med högt protein, om jag väljer att tillskottsfodra på betet. T ex lusern med lite olja på, eller Hippo Alfa med lite olja. Då slipper jag ge stora mängder, och slipper tänka på att dela upp det.

Om hästen är tunnare och svårfödd hade jag hellre valt att fodra i förebyggande syfte, eftersom det är svårt att hejda utveckligen när de redan börjat tunna av. Viktigt är att titta på proteinet, när hästen får i sig för lite protein börjar kroppen såsmåningom tulla på musklerna, då har det gått långt när man ser det med blotta ögat. Därför rekommendation med lusern och Alfa som är högt i protein.

Tack. Jag skrev fel- hon är ett svensk halvblod (blandade samman m. den engelska swedish warmblood= svensk halvblod ;).

Ok... Rider ganska hårt de dagar jag rider henne.

Betet är mkt omväxlande m. skog, stäpp, våtmark ovs. med både högt gräs o area m. kort o välbetat grönt.

Om du tränar ordentligt så tycker jag absolut att du ska börja fodra med eftertanke. Våra hästar vilar bara, men vi ser redan nu att det är läge att lägga in en ordentlig foderförändring (har fått kraftfoder hela tiden, inne på natten men inget arbete) för att inte tappa nu.

Primärt kommer jag att öka kraftfodret med 100 %, från 1 kg Alfa 1 gg/dag till 1 kg Alfa 2 ggr/dag

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 160
Senast: Lunketuss
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 971
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 408
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II